کد خبر: ۸۳۴۸
تعداد بازدید: ۲۹۴
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۸۹ - ۰۸:۰۰

/گزارش/ عزم جزم هند برای توسعه بنادر و كشتی‌سازی

هند تصمیم دارد تا یكصد میلیارد دلار را برای توسعه بنادر جدید و کشتی‌هایش در راستای یک برنامه دولتی برای بالفعل کردن پتانسیل صادراتی این کشور صرف کند.

به گزارش بخش خارجی مارین نیوز، جی کی واسان، وزیر کشتیرانی هند، در مورد برنامه‌های این كشور در بخش دریایی گفت: ما می‌خواهیم بنادرمان را از لحاظ عملکرد و حجم کالاهای ترانزیتی به سطح بهترین بنادر بین‌المللی برسانیم.

وی تأكید كرد: قصد داریم تا ظرفیت بنادر هند را سه برابر كنیم و به 2/3 میلیارد تن در سال برسانیم.

ظرفیت تجارت سالانه هند طبق پیش‌بینی‌ها تا سال ۲۰۲۰ قرار است به 5/2 میلیارد تن در سال برسد.

بنا به نظر اقتصاددانان، توسعه بنادر هند یک راه اساسی برای تبدیل هند به یک ترمینال بندری جهانی است که تولید اشتغال زیاد و رشد اقتصادی را برای هند به همراه خواهد داشت.

هند بعنوان مرکز جهانی تولید خودروهای کوچک شناخته شده؛ ولی مقدار نسبتا کمی از این خودروها به‌دلیل مشکلات حمل‌ونقل در بنادر هند صادر می‌شوند.

چتان بیجسور، یکی از اعضای ارشد اتاق بازرگانی و صنایع هند، نیز اخیرا گفته است: برای رقابت جهانی هند و تبدیل شدن به یک ترمینال بندری جهانی، بنادر هند باید کارآمدی بیشتری داشته باشند.

تحت برنامه توسعه جدید، مجموعا 52/4 تریلیون روپیه (۱۰۰ میلیارد دلار) سرمایه‌گذاری از طریق بخش‌های خصوصی و مشارکت عمومی انجام خواهد شد که 87/2 تریلیون روپیه از این مبلغ برای توسعه بنادر و 65/1 تریلیون روپیه باقیمانده برای کشتی‌ها اختصاص می‌یابد.

این سرمایه‌ها، توسعه دو بندر بزرگ در شرق و غرب هند (که هنوز نامشان مشخص نیست) را شامل می‌شوند؛ در حالیکه ۴ بندر بمبئی، کوچی، چنی و ویسخاتاپاتنام نیز توسعه خواهند یافت.

کومار، معاون مدیرکل اسکله جواهر لعل نهرو بندر بمبئی (JNPT)، یکی از ۴ بندری که قرار است توسعه پیدا کند؛ نیز گفت که این سرمایه‌گذاری‌ها ضروری به نظرمی‌رسید.

او با بیان اینكه « بنادر متراکم تقریبا امکان صادرات کالاها را از بین می‌برند»، تصریح كرد: در بندر جواهر لعل نهرو نیاز داریم تا عملیات لایروبی را به منظور ایجاد امکان پهلوگیری کشتی‌های بزرگتر انجام دهیم. همچنین، نیاز به تجهیزاتی برای بارگیری و تخلیه سریعتر بار کشتی‌ها نیز احساس می‌شود.

كومار پیش‌بینی کرد که با این سرمایه‌گذاری‌ها رتبه جهانی بندر بمبئی تا سال ۲۰۱۵ در مورد حجم کالاهای جابجا شده از بیستم به دهم ارتقاء یابد.

همچنین وزارت کشتیرانی هند ابراز امیدواری کرد که سهم بخش کشتی‌سازی هند در بازار جهانی تا سال ۲۰۲۰ از یك درصد به ۵ درصد افزایش پیدا کند.

همچنین طبق این برنامه، قرار است افزایش سهم دریانوردان هندی در کشتیرانی جهانی از حدود 6 الی 7 درصد كنونی، به ۹ درصد تا سال ۲۰۱۵ برسد.

ارسال نظر