کد خبر: ۸۳۴۹
تعداد بازدید: ۳۷۵
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۸۹ - ۰۸:۰۰

حال و روز ايزويكو و پروژه‌هايش/ گفتگو با سعيد ذرهون

مدیر روابط عمومی و بین‌الملل شركت ایزوایكو از فقدان سفارش‌های جدید ساخت و كاهش پروژه‌های تعمیر كشتی در این شركت خبر داد.

سعید ذرهون دراین‌باره به خبرنگار مارین نیوز گفت: در حال حاضر، به جز سفارش‌های قبلی شركت كشتیرانی جمهوری اسلامی و شركت ملی نفتكش كه در یارد ایزوایكو حال ساخت است؛ سفارش جدیدی دریافت نكرده‌ایم و عملا بیش از نیمی از خط تولید مجموعه كشتی‌سازی خالی مانده است.

وی همچنین با اشاره به تعمیر 57 كشتی و از جمله 16 كشتی خارجی در شركت پرشیا هرمز (از شركت‌های تابعه ایزوایكو) در سال گذشته، گفت: بدین ترتیب، 95 درصد ظرفیت اسمی تعمیر كشتی در سال گذشته پر شد؛ اما در سال جاری و به دلیل تبعات تحریم، هیچ كشتی خارجی برای تعمیرات به ایزوایكو مراجعه نكرده است.

به گفته وی، در 10 ماه نخست سال جاری، تنها 30 كشتی داخلی در ایزوایكو تعمیر شده كه از این تعداد، 6 كشتی نیز متعلق به نهادهای نظامی بوده است.

ذرهون درباره نوع همكاری شركت‌های عمده كشتیرانی در فاز تعمیرات با ایزوایكو گفت: شركت ملی نفتكش در این زمینه، سفارش تعمیر به ما نداده است. اما كشتیرانی جمهوری اسلامی كه خود در شركت تعمیراتی پرشیاهرمز مالكیت دارد؛ نسبتا تعامل خوبی دارد.

وی درعین‌حال گفت: كشتیرانی جمهوری اسلامی نیز اخیرا تحت عنوان فعالیت چارتر ناوگان این شركت، سفارش‌های خود را كاهش داده است.

این مقام مسؤول در شركت ایزوایكو در مورد آخرین وضعیت نفتكش ایران-فهيم كه در این مجتمع در حال ساخت است؛ اعلام كرد: این كشتی قطعا تا پایان سال 90 تحویل كارفرما خواهد شد.

ذرهون با اشاره به اینكه « مدتی قبل آقای مهندس سوری، مدیرعامل شركت ملی نفتكش، گفته بود اگر ایزوایكو اولین فروند از نفتكش‌ها را تا سال 94 تحویل دهد كلاه خود را به هوا خواهم انداخت»، تصریح كرد: باید تا سال آینده منتظر ماند و دید كه با تحویل این كشتی در سال 90، آقایان چه واكنشی نشان می‌دهند!

وی با بیان اینكه «بهانه شركت ملی نفتكش برای عدم سفارش ساخت كشتی به ایزوایكو، عدم ساخت سفارش‌های قبلی است»، ابراز امیدواری كرد كه با تحویل اولین نفتكش، این بهانه‌ها مرتفع شود.

رییس روابط عمومی ایزوایكو با اشاره به همكاری كارشناسان كره‌ای در ساخت نفتكش ایران-فهيم گفت: طبق قرارداد، كره‌ای‌ها باید این كشتی را تا آذرماه سال آینده تحویل دهند و به‌ازای هر روز تأخیر، جریمه خواهند شد.

ذرهون درعین‌حال این مسأله را كه كل فرآیند ساخت و تكمیل نفتكش به كره‌ای‌ها واگذار شده؛ رد كرد و گفت: كلا 15-16 نفر از كارشناسان كره‌ای در این پروژه حضور دارند كه هدف از جلب همكاری آنها، تسریع كار و استفاده از تجربه آنها در راهبری پروژه است تا برخلاف كشتی ایران-اراك، با دوباره‌كاری و تأخیر كار مواجه نشویم.

وی درباره آخرین وضعیت كشتی كانتینربر ایران-شهركرد نیز گفت: كل سیستم‌های این كشتی نصب و راه‌اندازی شده و عملا آماده تست دریانوردی است؛ اما به علت تحریم كشتیرانی جمهوری اسلامی، كارفرمای پروژه، برخی وندرها برای تحویل و گارانتی تجهیزات به ایران نمی‌آیند.

ذرهون عمده مشكل را در این زمینه مربوط به وندر سیستم بالاست كشتی دانست و توضیح داد: سازنده این سیستم كه توازن آب كشتی را هدایت می‌كند؛ شركت دانماركی دانفوس است كه آمریكایی‌ها مدتی است آن را خریده‌اند و به دلیل تحریم‌ها علیه ایران، حاضر به ادامه همكاری نیستند.

رییس روابط عمومی ایزوایكو با بیان اینكه «كشتی ایران-شهركرد در حال حاضر قابلیت حركت در دریا را دارد»، تصریح كرد: برنامه ما، تحویل این كشتی در 22 بهمن بود؛ اما با توجه به مشكل بوجود آمده، در فكر جایگزینی سیستم بالاست هستیم كه البته پروژه را با هزینه زیاد و تأخیر مواجه می‌كند.

ارسال نظر