کد خبر: ۸۳۵۲
تعداد بازدید: ۳۳۶
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۸۹ - ۰۸:۰۰

مذاكرات ایران و روسیه درباره دریای خزر

نماینده ویژه روسیه در امور دریای خزر در دیدار با معاون حقوقی و بین‌الملل وزارت خارجه و نماینده ویژه ایران در امور خزر، گسترش روابط مسكو و تهران را حائز اهمیت خواند.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، الكساندر گالاوین در این دیدار كه در مسكو انجام شد؛ با تأكید بر ضرورت تقویت مناسبات و ادامه رایزنی‌های مستمر میان دو كشور گفت: گسترش روابط ایران روسیه بعنوان دو كشور دوست و همسایه در كلیه سطوح و خصوصا درامور دریای خزر از اهمیت ویژه برخوردار است.

وی افزود: تسریع در سرانجام رساندن تدوین رژیم حقوقی دریای خزر با توجه به تصمیمات اجلاس سران پنج كشور ساحلی خزر در باكو حائز اهمیت است و امیدواریم این رویداد از طریق اجماع و تفاهم كشورهای ساحلی هر چه سریعتر به نتیجه برسد.

محمدمهدی آخوندزاده، نماینده ویژه ایران در امور خزر، نیز در این دیدار با بیان اینكه «ایران و روسیه نقش موثری در تنظیم امور دریای خزر برعهده دارند»، خاطرنشان كرد: هم اكنون توافقات خوبی میان كشورهای ساحلی بویژه در زمینه حفظ و تقویت امنیت، حفاظت از محیط زیست و حفظ آبزیان و دیگر مسائل مورد علاقه از طریق اجماع پنج كشور ساحلی دریای خزر بدست آمده است.

آخوندزاده افزود: امیدواریم در سایر موارد نیز شاهد پیشبرد همكاری‌ها و توافقات در حوزه خزر بویژه منع صید ماهیان خاویاری برای پنج سال و تدوین رژیم حقوقی این دریا باشیم.

در این دیدار، طرفین با اشاره به مباحث و توافقات انجام‌یافته در نشست سران كشورهای ساحلی در باكو، نسبت به نقش تعیین‌كننده ایران و روسیه برای تدوین نهایی رژیم حقوقی دریای خزر تأكید كردند.

ارسال نظر