تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۰۸۸۳
تعداد بازدید: ۳۵۳۱
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۴
شرکت ملی نفتکش ایران با قدمت 60 ساله در حمل و نقل نفت، با ظرفیت 15 میلیون و 500 هزار تن عنوان بزرگ ترین ناوگان نفتی دنیا را دارد.
شرکت ملی نفتکش ایران با قدمت 60 ساله در حمل و نقل نفت، با ظرفیت 15 میلیون و 500 هزار تن عنوان بزرگ ترین ناوگان نفتی دنیا را دارد.
این ناوگان تلاش کرده سایه تحریم بر سر صادرات و حمل طلای سیاه ایران سنگین نشود. بر اساس آمارهای شرکت ملی نفتکش ایران، اکنون براساس شرایط بازار از ٨٥ تا ٩٧ درصد این ظرفیت استفاده می‌شود.

تاريخچه شرکت ملی نفتکش ایران 
در دوران ملي شدن صنعت نفت شركت هاي نفتي غربي ايران را تحريم نمودند و كشورمان را در انزوا و بن بست اقتصادي قرار دادند. در پي اين رويداد ضرورت تشكيل ناوگان نفتكش ملي بيش از پيش نمايان گشت. جوانه هاي اين فكر در سال 1334 ريشه دوانيد و سرانجام در بهمن ماه 1337 با به آب اندازي يك نفتكش 35 هزارتني اولين ناوگان نفتي ايران رسماً كار خود را آغاز كرد.
پس از آن با گسترش فعاليت هاي دريايي خود نقش با اهميتي در اقتصاد كشور ايفا نمود،  اما اوج فعاليت هاي اين ناوگان از سال 1358 آغاز گرديد.
شروع جنگ تحميلي و افزايش نياز هاي روز افزون دوران جنگ، عمليات ناوگان نفتي ايران را وارد مرحله جديدي نمود. در اين زمان نقل و انتقال دريايي نفت تولدي ديگر يافت و به اوج شكوفايي خود رسيد. در اين دوران شركت ملي نفتكش ايران علاوه بر مرزهاي دريايي جهاني ، مرزهاي ايثار ، شهامت و فداكاري را درنورديد و به عنوان يكي از مهمترين وبا تجربه ترين  ناوگان هاي دريايي مطرح گرديد.      
اين شركت علاوه بر ناوگان نفتكش، داراي 28 فروند شناور، يدك كش، تداركاتي، خدماتي، نفربر، گشتي، آتشخوار، تعميراتي و عملياتي مي باشد.
 
طرح بازسازي  
پس از اعلام آتش بس، شركت ملي نفتكش ايران طرح بازسازي ناوگان خودرا در الويت قرار داد و نسبت به تعمير و نوسازي آنها اهتمام ورزيد.
 
فعاليت هاي اساسي
بارگيري و حمل نفت خام صادراتي كشور به بازار هاي جهاني
تا مين وتوزيع نفت خام و سوخت مصرفي مورد نياز بنادر و جزايركشور در خليج فارس
عمليات امداد و نجات درخليج فارس
تامين خدمات مورد نيازكشتي ها و شناورهاي شركت ملي نفتكش ايران
خدمات دريايي به چاه ها وسكوهاي دريايي نفتي در خليج فارس
تعميرات و نگهداري نفتكش ها و شناورها
اجراي برنامه هاي آموزشي جهت تامين كادر دريايي مورد نياز
 
توسعه و نوسازي ناوگان
1- شركت ملي نفتكش ايران به منظور هماهنگي با كنواسيون هاي محيط زيست دريايي و طرح جايگزيني نفتكش هاي قديمي و فرسوده ،  اقدام به سفارش و خريد 37 فروند نفتكش دوجداره با ظرفيت هاي مختلف نموده است. تاكنون تعدادي از نفتكش هاي مزبور به ناوگان شركت ملي نفتكش پيوسته ومابقي در آستانه ساخت و تحويل قراردارند.
2- شركت ملي نفتكش ايران به خاطر حفظ وصيانت از محيط زيست دريايي در سال 1378 از سوي سازمان محيط زيست موفق به دريافت لوح سبز ونشان ياد بود گرديد.   
3-  اين شركت اولين ناوگان كشتيراني درحوزه خليج فارس و خاورميانه است كه موفق به دريافت گواهينامه هاي بين المللي استاندارد ايزو 9002 ، 14001، ISM  ، STCW95 وGREEN AWARD  شده است.
 
مركز آموزش تخصص هاي دريايي محمود آباد
 در سال 1363 شركت ملي نفتكش ايران به منظور اجراي آموزش هاي دريايي و تربيت كادر هاي مورد نياز، مركز آموزش هاي تخصصي محمود آباد را تاسيس نمود.
در اين مركزكارآموزان ودانشجويان علوم دريايي در رشته عرشه ، مهندسي موتورخانه و تداركات آموزش هاي لازم را براساس جديدترين روش هاي بين المللي فرا مي گيرند. همچنين در راستاي تامين كاركنان دريايي مورد نياز، شركت ملي نفتكش ايران در دانشكده هاي دريانوردي چابهار، نوشهر، بندر عباس، محمود آباد و دانشگاه آزاد اسلامي خارك دانشجوياني تحت آموزش دارد.
جايگزيني تدريجي كاركنان خارجي نفتكش ها با كاركنان ايراني از برنامه هاي اساسي شركت ملي نفتكش ايران است كه در اين راستا به موفقيت هاي چشمگيري دست يافته است.
 
 نگاهی کوتاه به تاریخچه 
• ۱۹۵۵: شرکت ملی نفت‌کش ایران درحالی تأسیس شد که صادرات نفت به بیرون توسط کشتی‌های نفت‌کش خارجی ممنوع اعلام شده بود.
• ۱۹۷۰: شرکت ملی نفت‌کش با شرکت ملی نفت ایران ادغام شدند.
• ۱۹۷۵: طبق ماده جدید انجمن، شرکت ملی نفت‌کش ایران به عنوان یک شرکت حمل و نقل مستقل به ثبت رسید و این درحالی انجام گرفت که تمامی سهام آن متعلق به شرکت ملی نفت ایران بود.
• ۱۹۷۶: در سرمایه‌گذاری مشترک با شرکت نفت‌کش انگلیستان به مدت ۱۰ سال با گستره ساحل دریا و آموزش با موفقیت را برای هیئت ایرانی انجام شده است.
• ۱۹۸۰: با آغاز جنگ ایران و عراق این شرکت عملکرد خوبی داشته و توانسته ۲٫۵ میلیون بشکه نفت خام در روز را در خطرناکترین مناطق عملیاتی جنگی انتقال دهد. ۱۵۰ دریانورد در جریان نزدیک به ۲۰۰ حمله هوایی به شهادت رسیدند.
• ۱۹۸۹: آغاز پروژه ساخت ۳۰ نفت‌کش با ظرفیت ۶٫۰۰۰٫۰۰۰ تن با بهره‌گیری از اعتبار بیش از ۱/۸ میلیارد دلار از منابع مالی بین‌المللی.
• ۲۰۰۰: خصوصی سازی این شرکت در انطباق با قانون سوم پنج ساله طرح توسعه تجارت است.
• ۲۰۰۵: پنجاهمین سالگرد تأسیس


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: