تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۰۸۹۷
تعداد بازدید: ۲۶۲۴
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۸
سرانجام دیوار تحریم های چند جانبه اتحادیه اروپا و آمریکا که ترک برداشته بود فرو ریخت و اتحادیه اروپا و رییس جمهوری آمریکا همزمان با آغاز اجرای تعهدات ایران دستور لغو تحریم ها علیه جمهوری اسلامی ایران را صادر کردند.

سرانجام دیوار تحریم های چند جانبه اتحادیه اروپا و آمریکا که ترک برداشته بود فرو ریخت و اتحادیه اروپا و رییس جمهوری آمریکا همزمان با آغاز اجرای تعهدات ایران دستور لغو تحریم ها علیه جمهوری اسلامی ایران را صادر کردند.
به گزارش مارین نیوز، همانطور که مسوولان تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان وعده داده بودند همزمان با آغاز اجرای تعهدات جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام، تحریم های اتحادیه اروپا و آمریکا نیز لغو و متوقف شد و رییس جمهوری آمریکا و اتحادیه اروپا ساعتی پیش دستور آغاز روند لغو تحریم های علیه ایران را صادر کردند.
تحریم‌ها شرکت‌های کشتی‌سازی را به شدت زیر فشار قرارداد، گرچه در برخی موارد به تولید داخلی پرداختیم و تجربیات خوبی کسب کردیم و در بعضی بخش ها به خودکفایی رسیدیم اما در مواردی نیز دچار عقب‌ماندگی شدیم. در دوران تحریم‌ها خسارت‌های زیادی به شرکت‌های کشتی‌سازی وارد شد. نمونه این خسارت‌ها، مشکلاتی بود که برای شرکت کشتی‌سازی صدرا به وجود آمد و بسیاری از آنها ناشی از همین تحریم‌ها بود. با برداشته شدن تحریم‌ها، شرکت‌های اروپایی برای ساخت کشتی در کشور سرمایه‌گذاری می‌کنند. بسیاری از سرمایه‌گذاران اروپایی در سال گذشته به دلیل مزد کم کارگران کشورهای آسیای شرقی روی شرکت‌های کشتی‌سازی این کشورها سرمایه‌گذاری کرده‌اند. 
شرکت‌های کشتی‌سازی ایران نیز می‌توانند برای سرمایه‌گذاری اروپایی‌ها بسیار مناسب باشند. در ایران هم امکانات و هم علم و تکنیک لازم برای ساخت کشتی‌های بزرگ و کوچک موجود است. با لغو تحریم‌ها شرکت‌های کشتی‌سازی، مجبور نیستند جنس‌ها و دستگاه‌های مورد نیاز خود را با قیمت گران‌تر بخرند. در دوران تحریم عده‌ای سودجو به عنوان واسطه اجناس و ماشین‌آلات مورد نیاز شرکت‌های کشتیرانی را با قیمت‌هایی بسیار بالاتر به شرکت‌های کشتی‌سازی ایرانی می‌فروختند. تولیدکنندگان همواره مجبور بودند از کشورهای واسطه لوازم مورد نیاز خود را خریداری کنند. با لغو تحریم‌ها می‌توان کالاها را با قیمت مناسب و از کشور اصلی خریداری کرد. همچنین تحریم بیمه‌های کشتی‌های ایرانی نیز مشکلات بیشماری ایجاد کرده، کشتی‌سازان و فعالان شرکت‌های کشتیرانی به ناچار متوسل به بیمه‌های کشورهای آسیای شرقی مانند هند شدند. امیدواریم از این به بعد شاهد رونق در این صنعت مهم باشیم. 

نگاهی به بند های مربوط به کشتی سازی در لیست تحریم های برداشته شده  : 

در بند -1-3-  بخش های کشتیرانی، کشتی سازی و حمل و نقل

- تحریم های مرتبط با کشتیرانی و کشتی سازی
- تحریم های مربوط به بخش حمل و نقل
- تحریم ها مرتبط با خدمات تبعی برای هر یک از گروه های فوق

در بند -1-9- فهرست اشخاص حقیقی، حقوقی یا نهادهای ایرانی (توقیف دارایی و ممنوعیت صدور روادید)

توقیف دارایی و ممنوعیت صدور روادید قابل اعمال نسبت به :
- اشخاص حقیقی، حقوقی یا نهاد های مرتبط با کشتیرانی، کشتی سازی و حمل و نقل

در بند -3-4- بخش های کشتیرانی، کشتی سازی و حمل و نقل

- فروش، تامین، انتقال یا صادرات تجهیزات و فن آوری های دریانوردی
برای ساخت، تعمیر یا نگهداری یا بازسازی کشتی، به ایران یا به هر شخص ایرانی در این بخش؛ طراحی، ساخت یا مشارکت در طراحی یا ساخت کشتی های باری و نفتکش برای ایران یا اشخاص ایرانی؛ ارائه کشتی های طراحی شده یا مورد استفاده برای حمل و نقل یا ذخیره سازی نفت و فرآورده های پتروشیمی به اشخاص حقیقی، حقوقی یا نهادهای ایرانی و ارائه خدمات ثبت پرچم و تعیین وضعیت، از جمله موارد مرتبط با مشخصات فنی، ثبت و شماره شناسایی به هر نحو، در رابطه با تانکرهای نفتی و کشتی های باری ایرانی

در بند -4-4- کشتیرانی، کشتی سازی و بنادر

- تحریم معامله با بخش های کشتی سازی و کشتی سازی ایران و عاملان بنادر شامل شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، خطوط کشتیرانی جنوب، و شرکت بازرگانی نفتیران (نیکو)، و عاملان بندر عباس

در بند -7-3- دابیر مربوط به بیمه

-ارایه خدمات مربوط به صدور بیمه نامه، بیمه یا بیمه اتکایی در رابطه با فعالیت های سازگار با این برجام، شامل ارائه فعالیت های مرتبط با افراد و اشخاص حقوقی نام برده شده در الحاقیه شماره 3 این پیوست، شامل خدمات مربوط به صدور بیمه نامه، بیمه یا بیمه اتکایی در رابطه با فعالیت ها در بخش های انرژی، کشتیرانی و کشتی سازی ایران، برای شرکت ملی نفت ایران، شرکت ملی نفت کش ایران، یا برای کشتی هایی که نفت خام، گاز طبیعی، گاز طبیعی مایع، نفت و فرآورده های پتروشیمی از یا به ایران

در بند -7-5- بخش های کشتیرانی، کشتی سازی، و عاملیت اداره بنادر

- اشخاصی که جزئی از بخش کشتیرانی یا کشتی سازی ایران باشند؛ یا تملک، اداره، کنترل، یا بیمه کشتی های مورد استفاده برای نقل و انتقال نفت خام، فرآورده های نفتی (شامل فرآورده های نفتی پالایش شده)،
فرآورده های پتروشیمی، یا گاز طبیعی (شامل گاز طبیعی مایع)، از یا به ایران؛ اداره بنادر در ایران (شامل عاملیت اداره بندرعباس)، همکاری با بخش های کشتیرانی و کشتی سازی ایران یا عاملیت اداره بنادر ایران، یا ارائه خدمات مالی و سایر کلاها و خدمات مورد استفاده در ارتباط با بخش کشترانی و کشتی سازی ایران و با عاملیت اداره یک بندر در ایران، مشتمل بر خدمات بندری از قبیل سوخت رسانی و بازبینی، طبقه بندی، و تامین مالی، و فروش، اجاره و ارائه کشتی به ایران از جمله به خطوط کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، شرکت ملی نفتکش ایران و شرکت خطوط کشتیرانی جنوب یا شرکت های تابعه آنها.

در بند-7-7- نرم افزار و فلزات

-روش، عرضه یا انتقال گرافیت، فلزات خام یا نیمه ساخته از قبیل آلومینیوم و فولاد، زغال سنگ، و نرم افزار برای یکپارچه سازی فرآینده ای صنعتی به یا از ایران، به صورت مستقیم یا غیرمستقیم، در رابطه با فعالیت های سازگار با این برجام، و افراد و موجودیت های مندرج در الحاقیه شماره 3 این پیوست، و فروش، عرضه، یا انتقال چنین موادی به بخش های انرژی، پتروشیمی، کشتیرانی و کشتی سازی ایران و بنادر ایران، یا انجام یا تسهیل عملیات نقل و انتقال مالی یا ارائه خدمات برای اقدامات شامل بیمه و حمل و نقل.

 
 



ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: