تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۲۲۴۳
تعداد بازدید: ۴۹۸۳
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۰
مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: ماه های تیر و مرداد فصل مونسون دریایی در بندر چابهار و دریای عمان است.
به گزارش مارین نیوز، محمد رضا امیرمرادی در این رابطه افزود: جریان هوای برخاسته در روی شبه قاره هند، محیطی با فشار کم را ایجاد می کند. این هوا نخست منبسط شده سپس سرد می شود، آنگاه رطوبتی را که با خود حمل می کند و به ابر و سرانجام باران تبدیل می شود.
مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان در ادامه اظهار کرد: سیستان و بلوچستان نیز به دلیل همجواری با اقیانوس هند هر ساله در ماه های ذکر شده از این پدیده متاثر می شود.
وی افزود: این شرایط در برخی از روزهای ماه های مرداد به حدی شدت می یابد که علاوه بر بنادر جنوبی استان، شهرهای مرکزی سیستان و بلوچستان نیز متاثر از این پدیده جوی می شوند.
مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان، تلاطم دریای عمان، افزایش موج، افزایش رطوبت هوا، باران های موسمی، وزش تندبادها را از مشخصات پدیده مونسون در سیستان و بلوچستان عنوان کرد.
امیرمرادی در ادامه افزود: باران های موسمی تابستانی آسیا، برای حدود سه ماه، تقریبا همزمان با بادهای ۱۲۰ روزه سیستان، از روزهای پایانی خرداد ماه آغاز شده و در روزهای آغازین مهرماه به پایان می رسد و این باران ها برای هر سال متفاوت از سال های دیگر است.
وی گفت: مونسون به بادهایی گفته می شود که شبیه به نسیم دریا بوده، اما سرعت وزش باد در آنها شدیدتر و هماهنگ تر است و در زمان های خاصی از سال نیز جریان دارند.
مدیرکل هواشناسی استان بیان کرد: این پدیده ممکن است در هر مکانی از کره زمین رخ دهد؛ چناچه در تابستان و بر روی قاره ها، زمانی که جریان هوا به سمت درون و به سوی کم فشار حرارتی است و یا بر عکس، در زمستان موقعی که هوا از پرفشار حرارتی خارج می شود، این پدیده اتفاق می افتد.
وی تاکید کرد: با توجه به شرایط موجود جوی در استان بخصوص بنادر چابهار و کنارک، هموطنان در سفر به این منطقه از رفتن به دریا و شنا کردن پرهیز کنند.
امیرمرادی تصریح کرد: شناورهای دریایی نیز خوشبختانه طی سالهای اخیر با آگاهی کامل از این پدیده جوی صید خود را تعطیل کرده و تا پایان دوره زمانی مونسون از رفتن به دریا خوداری می کنند که این موضوع جای تقدیر و تشکر را دارد.


منبع : ایسنا 


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: