تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۸۰۹۱
تعداد بازدید: ۳۶۸
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۳
رئیس سازمان هواشناسی کشور گفت: دریا در کشور ما هنوز صاحب درست و درمانی ندارد بنابراین ضرورت یک‌ پیمان جدید در حکمرانی دریا در کشور ما مهم ترین مسئله است که باید به آن توجه شود و در برنامه توسعه هفتم نگاه ویژه‌ای به این موضوع شود.
به گزارش مارین نیوز، دکتر سحر تاج‌بخش، معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان هواشناسی کشور در اولین همایش بین‌المللی علوم دریایی که به میزبانی دانشگاه هرمزگان برگزار شد، اظهار داشت: دریا به‌عنوان یک ظرفیت بسیار عظیم از جنبه‌های مختلف در بسیاری از کشورها مورداستفاده قرار می‌گیرد. کشور ما هم  در موقعیتی در نقشه جغرافیایی قرارگرفته است که قسمت‌های شمالی نیم‌کره شمالی را به قسمت‌های جنوبی نیم‌کره جنوبی متصل می‌کند و در یک موقعیت حساس و ژئوپلیتیک است.
وی افزود: در سند تحول هم که در دولت سیزدهم به بهره‌برداری رسیده است از دریا به‌عنوان یکی از ظرفیت‌های اصلی در کشور نام‌برده که تا الان شاید به‌خوبی به آن توجه نشده است.
تاج‌بخش اضافه کرد: نشانگرهای مطلوبی در دریاست که یکی از آن‌ها اقتصاد دریاست، دیگری اشتغال دریایی است. همچنین مسئله جمعیت‌پذیری سواحل بسیار اهمیت دارد و می‌تواند به‌عنوان یکی از ابرازها برای توسعه این حوزه استفاده شود.
معاون وزیر راه و شهرسازی بابیان اینکه سهم ناوبان ملی کشور ما در تجارت دریابرد نقش بنیانی در توسعه اقتصادی کشور دارد، گفت: همین‌طور سهم سوخت‌رسانی تجارت دریابرد توسط ناوگان دریایی کشور ما می‌تواند نقش بسیار اساسی داشته باشد.
رئیس سازمان هواشناسی کشور افزود: شناورهای تملیکی از دیگر ابزارهایی است که به‌راحتی می‌توان از آن استفاده کرد که بسیاری از موارد سیاسی و اجتماعی باید در کنار یکدیگر جمع شود تا بتوانیم از این ظرفیت استفاده کنیم.
تاج‌بخش افزود: یکی از مهم‌ترین چالش‌ها در حوزه دریا این است که مدیریت خوبی در حوزه دریا انجام‌نشده؛ به تعبیری دریا در کشور ما هنوز صاحب درست و درمانی ندارد. بنابراین ضرورت یک‌ پیمان جدید در حکمرانی دریا در کشور ما مهم ترین مسئله است که باید به آن توجه شود و در برنامه توسعه هفتم نگاه ویژه‌ای به این موضوع شود.
وی اضافه کرد: نکته مهم دیگر در عرصه ارائه خدمات در این حوزه، مسئله زنجیره تکه‌تکه‌ای است که در بخش خدمات در حوزه دریا ارائه می‌کنیم. تمام این‌ها با حکمرانی خوب در دریا می‌تواند موجب ارائه خدمات خوب شود.
رئیس سازمان هواشناسی کشور با اشاره به تغییرات اقلیمی گفت: نکته بسیار مهمی که ازلحاظ علمی در تمام این حوزه‌ها دخالت دارد، مسئله تغییرات اقلیم است که امروزه تمام دنیا را تحت تأثیر خود قرار داده و می‌تواند یکی از چالش‌های جدی در حوزه عملیاتی تمام کشورهای درگیر باشد. یکی از مهم‌ترین بخش‌هایی که تحت تأثیر تغییرات اقلیم قرارگرفته، دریا و زیست‌بوم‌های آن است.







ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: