کد خبر: ۳۶۸۱۸
تعداد بازدید: ۲۰۹۲
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۱

ساخت شناور کاتاماران بدون سرنشین با تلاش محققان

تیمی تحقیقاتی از دانشگاه مازندران پس از بررسی نیاز‌های بازار، موفق به ساخت شناور کاتاماران کنترل از دور و بدون سرنشین در نمونه آزمایشی شدند.
به گزارش مارین نیوز، رییس مرکز رشد دانشگاه مازندران از طراحی و ساخت شناور کاتاماران با کنترل از دور و بدون سرنشین خبر داد، گفت: در ساخت و طراحی این شناور یک تیم تحقیقاتی از دانشکده فنی مهندسی و مرکز رشد فناور دانشگاه مازندران در قالب جشنواره اتکا مشارکت داشتند.
فرشاد صحبت زاده با بیان اینکه تامین نیروی محرکه شناور با تغییر کاربری موتور‌های موجود در صنعت کشاورزی فراهم شده است، افزود: این تغییر برای رفع محدودیت‌ های تامین تجهیزات رانش و کاهش هزینه تولید این شناور انجام شد.
وی با بیان اینکه نمونه ساخته شده می ‌تواند به عنوان شناور زباله روب، گشت زنی و نمونه برداری تجهیز و مورد استفاده قرار گیرد، گفت: این نوع شناور‌ها به عنوان شناور پشتیبان پرورش ماهی در قفس در استان ‌های شمالی حاشیه دریای خزر کاربرد دارد که قرار است این شناور بومی در قالب بزرگتر به عنوان شناور تفریحی، گردشگری و شناور ویژه حمل و نقل و برای رهاسازی ماهی در قفس، غذادهی و صید مکانیزه استفاده خواهد شد.
صحبت زاده افزود: تعادل عرضی بسیار خوب، پایداری بالا و مساحت عرشه بزرگ و استفاده در صنعت دریانوردی از دیگر مزایای این شناور است.
وی افزود: ۲ متر طول، ۹۰ سانتی متر عرض، ۶۵ کیلوگرم وزن، ۸۰ سانتی متر ارتفاع و ۸ نات دریایی معادل ۱۵ کیلومتر بر ساعت سرعت مشخصات این شناور است.
رییس مرکز رشد دانشگاه مازندران گفت: شناور کاتاماران دسته ‌ای از شناور‌ها با دو بدنه است که توسط قسمتی با عنوان بدنه اصلی به هم متصل می‌ شوند.




ارسال نظر