پربحث ترین اخبار
گالری عکس
پربازدید ترین اخبار
تازه های سایت
چند رسانه ای
/files/fa/news/1404/7/28/49993_880.jpg
/files/fa/news/1404/7/28/49986_526.jpg
/files/fa/news/1404/7/28/49983_626.jpg
/files/fa/news/1404/7/28/49958_880.jpeg
/files/fa/news/1404/7/27/49954_349.jpg
/files/fa/news/1404/7/26/49948_505.jpg
/files/fa/news/1404/7/26/49942_895.jpg
/files/fa/news/1404/7/22/49936_793.jpg
/files/fa/news/1404/7/22/49926_143.jpg
/files/fa/news/1404/7/21/49921_690.jpg
/files/fa/news/1404/7/20/49918_707.jpg
/files/fa/news/1404/7/19/49905_156.jpg
/files/fa/news/1404/7/19/49903_640.jpg
/files/fa/news/1404/7/17/49884_557.jpg
/files/fa/news/1404/7/16/49877_397.jpg
رسانه تخصصی تصویری «سی ایران» با هدف روایت تصویری از مسیر توسعه دریایی کشور، وب‌سایت رسمی خود را راه‌اندازی کرد. این رسانه مأموریت دارد با بهره‌گیری از زبان تصویر، ظرفیت‌ها و واقعیت‌های دریایی ایران را بازنمایی کند.
دبیر انجمن مهندسی دریایی ایران در گفتگوی رادیویی با انتقاد از عملکرد شورای هماهنگی سیاست‌های توسعه دریا‌محور و سواحل مکران، تأکید کرد که بدون تدوین طرح جامع و تقویت نهادهای علمی و فراجناحی، برنامه‌ریزی‌ها در توسعه دریایی کشور ناقص خواهد بود و نیازمند هماهنگی میان علم، صنعت و سیاست است.
قائم‌مقام رئیس و معاون مرکز بین‌المللی حقوق دریایی کاسپین دانشگاه تهران، دکتر مهدی مختاری، با اشاره به خلأهای قانونی و محدودیت قوانین دریایی ایران، از آمادگی این مرکز برای آموزش، پژوهش و مشاوره در تمام حوزه‌های حقوق دریایی و نقش آن در تقویت صنعت و حمل‌ونقل دریایی کشور خبر داد.
به همت گروه آموزشی، فرهنگی و اجتماعی مرکز تحقیقات اسلامی مجلس، گزارش راهبردی «چالش‌ها، فرصت‌ها و افق‌های توسعه دریامحور عرصه ورزش» با محوریت سیاست‌های کلی توسعه دریامحور ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری منتشر شد.
گام تازه آلمان برای سبزسازی زنجیره تأمین فولاد؛
شرکت سالزگیتر فلشتال، زیرمجموعه گروه فولادسازی سالزگیتر AG، با شرکت کشتیرانی والدِندورف کاریِرز آلمان توافق بلندمدتی برای کاهش انتشار کربن در حمل‌ونقل دریایی سنگ‌آهن امضا کرده است. اقدامی که به گفته کارشناسان، سالانه حدود ۱۹ هزار تُن دی‌اکسیدکربن را از زنجیره تأمین فولاد کاهش می‌دهد، معادل حذف چهار هزار خودروی سواری از جاده‌های اروپا.
اگر همکاری میان هند و چین تقویت شود، اهمیت راهبردی بندر چابهار ایران افزایش می‌یابد و مسیر تجاری جایگزینی برای انتقال کالا‌های هندی به آسیای مرکزی از طریق افغانستان فراهم می‌شود.
آژانس بین‌المللی انرژی، پیش‌بینی پنج ساله خود برای تولید جهانی انرژی بادی فراساحلی را بیش از یک چهارم کاهش داد.
یک هیئت تجاری و فناوری شامل نمایندگان شرکت‌های دانش‌بنیان با حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی به بیست‌ویکمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت دریایی و کشتیرانی چین اعزام می‌شوند.
این هشدار را جدی بگیرید
در حالی‌که بخش بزرگی از تأمین انرژی کشور وابسته به میدان پارس جنوبی است، عملیات فشارافزایی این میدان به کندی پیش می‌رود. اگر مسئولان فکری به حال این مشکل نکنند، در سال‌های آینده با افت تولید گاز، تأمین گاز خانگی، صنعتی و تجاری به مشکل خورده و کشور دچار چالش می‌شود.
گروه محیط زیست و پایداری دریایی انجمن مهندسی دریایی ایران در تحلیلی منتشرشده در روزنامه دنیای اقتصاد، با بررسی معماری تحریم‌های سازمان ملل، گذار به کربن‌زدایی دریایی را به‌عنوان راهکاری پایدار برای کاهش ریسک تجارت معرفی کرده است.
گزارش سمینار بررسی پیش‌نویس سند جامع توسعه دریایی کشور در دانشگاه امیرکبیر؛
نخستین سمینار بررسی پیش‌نویس سند جامع توسعه دریایی کشور در دانشگاه صنعتی امیرکبیر برگزار شد. در این نشست، کارشناسان، دانشگاهیان، فرماندهان نظامی و نمایندگان دولتی درباره نقاط قوت و نارسایی‌های سند و ضرورت بازنگری و مشارکت گسترده‌تر نهادهای علمی و اجرایی به بحث و تبادل نظر پرداختند.
گزارش میدانی کمیته دانشجویی ایران از نشست پرتنش IMO؛
در نشست فوق‌العاده کمیته حفاظت از محیط‌زیست دریایی (MEPC/ES.2) سازمان بین‌المللی دریانوردی (IMO)، تصمیم‌گیری درباره چارچوب مالیات بر کربن به تعویق افتاد، تعویقی که مسیر سیاست‌گذاری اقلیمی را متوقف کرد و فرصتی راهبردی برای کشورهایی چون ایران فراهم آورد. گزارش کمیته دانشجویی انجمن مهندسی دریایی ایران، حاضر در این اجلاس، ابعاد این تعویق را بررسی کرده است.
رشد بیش از دوبرابری بازار جهانی لجستیک تا ۲۰۳۴، سهم حمل‌ونقل دریایی را افزایش می‌دهد. به گزارش دنیای اقتصاد و با استناد به داده‌های مؤسسه پرِسیدِنس، ارزش این بازار از ۱۱.۲۳ به بیش از ۲۳.۱۴ تریلیون دلار می‌رسد. مارین‌نیوز اثر این روند بر لجستیک دریایی ایران و استانداردهای بومی سازگار با محیط زیست را بررسی کرده است.
پس از یک دهه بلاتکلیفی، امید به تصویب نخستین سند ملی توسعه دریا محور زنده شد؛ معاون ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی از نهایی شدن پیش‌نویس سند و برگزاری نشست تخصصی آن در ۲۶ مهر در دانشگاه صنعتی امیرکبیر خبر داد.
در نشست مشترک نمایندگان انجمن مهندسی دریایی ایران با گروه دانش و اقتصاد سیما، راه‌های همکاری رسانه‌ای برای ترویج فرهنگ دریایی و ترسیم آینده توسعه دریامحور کشور بررسی شد. در این جلسه بر تشکیل کارگروه رسانه‌ای دریایی و تدوین تفاهم‌نامه اجرایی میان دو مجموعه تأکید گردید.