پربحث ترین اخبار
گالری عکس
پربازدید ترین اخبار
تازه های سایت
چند رسانه ای
در دومین نشست تخصصی مقررات و فناوریهای سازمان بینالمللی دریانوردی (IMO) و چالشهای حمل و نقل دریایی، فاز اول تحقیقات برای استقرار سوخت جایگزین در ناوگان دریایی ایران ارائه شد و مسیر همکاری ملی برای توسعه این فناوری کلیدی شکل گرفت.
فعالان اقتصادی با استقبال از برنامه پیشنهادی انجمن مهندسی دریایی ایران، تدوین نقشه راه کربنزدایی در حملونقل دریایی را تاکتیکی ضروری برای مقابله با تحریمها و تقویت جایگاه کشور در کریدور شمال–جنوب دانستند. به باور آنان، این برنامه میتواند همزمان تهدیدهای بینالمللی را به فرصتهای توسعه دریامحور و دسترسی به بازار انرژیهای پاک بدل سازد.
گزارش تحلیلی از توسعه، تابآوری و چشمانداز آینده بندر چابهار:
بندر چابهار امروز تحت فشار سهگانه تحریمهای آمریکا، فعال شدن مکانیزم ماشه و چارچوب خالص صفر IMO قرار دارد؛ فشارهایی که سرمایهگذاری هند و جایگاه راهبردی ایران در کریدور شمال - جنوب را تهدید میکنند. این تحلیل نشان میدهد که با شناسایی دقیق تهدیدها و طراحی راهبردی هوشمند، میتوان آنها را به فرصت توسعه دریا محور و کسب مزیت تبدیل کرد؛ مشروط بر اجرای هماهنگ و دیپلماسی فعال.
مکانیسم ماشه چگونه صادرات انرژی ایران را متاثر میکند؟
دبیر انجمن مهندسی دریایی ایران، میگوید فعال شدن مکانیسم ماشه میتواند صادرات دریابُرد انرژی ایران را بهشدت تهدید کند و راهبرد مبتنی بر کشورهای ثالث را با چالش مواجه سازد. او در یادداشتی آورده است که «برنامه ملی کربنزدایی دریایی» میتواند به سپری برای تقویت مشروعیت ناوگان و گشودن مسیرهای همکاری منطقهای بدل شود.
در چهارمین رویداد بینالمللی فناوری و کارآفرینی دریایی، شش قطعنامه پایانی تصویب شد. متن کامل این مصوبات را در ادامه این گزارش میخوانید.
با هدف ارتقای کیفیت علمی و اجرایی، نهمین همایش بینالمللی صنایع فراساحل که قرار بود مهرماه برگزار شود، طبق اطلاعیه دبیرخانه به آبانماه ۱۴۰۴ موکول شد تا زمینه حضور گستردهتر دانشگاهیان، متخصصان و علاقهمندان این حوزه فراهم شود.
مدیرعامل صندوق توسعه صنایع دریایی در دومین نشست خبری خود، با تأکید بر بررسی صورتهای مالی صندوق، مهمترین چالش پیشروی این نهاد را کمبود منابع مالی دانست. به گفته او، اگر منابع قانونی طی سالهای گذشته بهطور کامل تخصیص مییافت، امروز بخشهایی چون کشتیسازی، تعمیرات و لنجسازی میتوانستند حمایت مؤثرتری دریافت کنند.
زیانی که دهلی نو بابت بازگشت تحریمها به بندر چابهار متحمل خواهد شد در دو روز گذشته توجه و حساسیت رسانههای هندی را برانگیخت.
دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری- صنعتی و ویژه اقتصادی اعلام کرد: در راستای اجرای مصوبات سفر اخیر رئیس جمهوری اسلامی ایران به عمان و تحقق وعدههای مطرحشده در این سفر، خط کشتیرانی مسافری چابهار - مسقط و بالعکس از هفته آتی بهصورت رسمی راهاندازی میشود.
عضو هیأت عامل و معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی، در مراسم افتتاحیه چهارمین رویداد بینالمللی فناوری و کارآفرینی دریایی در دانشگاه شهید بهشتی تأکید کرد که توسعه دریایی کشور بدون بهرهگیری از فناوریهای نوین، آموزش تخصصی نیروی انسانی و استفاده از سوختهای جایگزین امکانپذیر نیست و این موارد کلید پیشرفت در حوزههای دریایی و بندری ایران به شمار میروند.
مدیرعامل شرکت هدایت کشتی خلیج فارس، در مراسم افتتاحیه چهارمین رویداد بینالمللی فناوری و کارآفرینی دریایی با تأکید بر نقش تاریخ در آیندهنگری دریایی گفت: مطالعه تاریخ، معلمی است که هزینهاش را پیشینیان پرداختهاند. او در سخنانی مفصل به اهمیت بنادر هوشمند، اقتصاد دیجیتال و ضرورت بازنگری در جایگاه بنادر ایران پرداخت و هشدار داد که هوش مصنوعی هرگز جایگزین عقل طبیعی انسان نخواهد شد.
دبیر علمی چهارمین رویداد بینالمللی فناوری و کارآفرینی دریایی بر نقش دانش، مهارت و سختکوشی جوانان در تحول آینده کشور تأکید کرد.
چهارمین دوره «رویداد بینالمللی فناوری و کارآفرینی دریایی» با حمایت شورای عالی صنایع دریایی کشور و سازمان بنادر و دریانوردی، امروز (۲۵ شهریور ۱۴۰۴) در مرکز همایشهای بینالمللی دانشگاه شهید بهشتی آغاز به کار کرد.
مدیرعامل شرکت «دنیا رهنمای صنعتی ایرانیان» میگوید: کوتاهمدتنگری، سیاسیکاری، نبود دفاتر بازاریابی خارجی و ورود افراد ابوالمشاغل به مدیریت، کشتیسازی ایران را از نقشآفرینی واقعی در بازار جهانی بازداشته و آن را به یک مونتاژکار داخلی تقلیل داده است.