Warning: Undefined array key "path" in /home/iransamaneh/public_html/etc/app/libs/sepehr/mvc/SepehrRouter.class.php on line 152

Deprecated: Phalcon\Mvc\Router::handle(): Passing null to parameter #1 ($uri) of type string is deprecated in /home/iransamaneh/public_html/etc/app/libs/sepehr/mvc/SepehrRouter.class.php on line 153
مارین نیوز - پایگاه خبری تحلیلی دریایی ایران
پربحث ترین اخبار
گالری عکس
پربازدید ترین اخبار
تازه های سایت
چند رسانه ای
فرمانده کل سپاه گفت: اگر حرکتی از جانب دشمنان در دریا و جزایر صورت گیرد، نیروی دریایی سپاه با آمادگی کامل جواب آن را خواهد داد.
کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل (آنکتاد) در گزارشی از وضعیت صنعت حمل‌ونقل دریایی جهان، کل تعداد کشتی‌های تجاری اعم از نفتکش‌ها، کشتی‌های کانتینری و کشتی‌های فله بر جهان در پایان سال ۲۰۲۴ را ۶۰ هزار و ۲۷۵ فروند اعلام کره است.
با دستور رئیس جمهور از طریق ویدئوکنفرانس و با حضور وزیر راه و شهرسازی شش پروژه بزرگ سرمایه ‌گذاری در بنادر کشور امروز به بهره‌برداری رسید.
دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد با بیان این‌که ریمدان نقش کلیدی در اتصال بندر چابهار به پاکستان ایفا می‌کند، گفت: این اتصال نه‌تنها در توسعه تجارت منطقه‌ای مؤثر است، بلکه جایگاه بندر چابهار را در مسیرهای ترانزیتی بین‌المللی ارتقا می‌دهد.
رئیس دبیرخانه شورای هماهنگی توسعه دریامحور، تاکید کرد که با نهادسازی مناسب، هماهنگی دستگاه‌ها و بهره‌برداری هوشمند از ظرفیت‌های منطقه‌ای، توسعه دریامحور مسیر روشنی برای مقابله با تحریم‌ها و ایجاد اشتغال و رشد اقتصادی پایدار در ایران فراهم می‌کند.
پروژه ساخت شناور تخصصی جمع‌آوری آلودگی‌های نفتی در یارد سیراف، وارد مراحل پایانی خود شده و به‌عنوان یکی از طرح‌های راهبردی در حوزه ایمنی دریایی و حفاظت از محیط زیست، توجه کارشناسان و فعالان صنعت را به خود جلب کرده است. 
به مناسبت روز جهانی دریانوردی ۲۰۲۵، رئیس هیئت‌مدیره انجمن مهندسی دریایی ایران، در پیامی ضمن تبریک به دریانوردان و فعالان حوزه دریایی، با تبیین شعار «وطن ما، تعهد ما، تحریم ما، فرصت ما» چشم‌انداز راهبردی ایران در بهره‌برداری هوشمندانه از ظرفیت‌های دریایی و تبدیل چالش‌ها به فرصت‌ها را ترسیم کرد.
انجمن مهندسی دریایی با همکاری موسسه رده‌بندی ایرانیان و سازمان صنایع دریایی، دوره آموزشی "مدیریت هوشمند کسب و کارهای دریایی با مدیریت دانش ارزش آفرین" را با حضور دکتر فرهاد امیری، دکتر حسین روستا و دکتر حسن رضا صفری برگزار می‌کند. این دوره با هدف توانمندسازی فعالان صنعت دریایی برای خلق ثروت از دانش سازمانی، به ویژه در شرایط تحریم، طراحی شده است
مرکز آموزش تخصص‌های دریایی شرکت ملی نفتکش ایران در محمودآباد مازندران با هدف ارتقای سطح آموزش دریانوردی کشور و تربیت نیروی انسانی متخصص، از فرماندهان، سرمهندسان، افسران برق کشتی و اساتید مجرب دریایی برای همکاری آموزشی و پژوهشی دعوت به عمل آورد.
در دومین نشست تخصصی مقررات و فناوری‌های سازمان بین‌المللی دریانوردی (IMO) و چالش‌های حمل و نقل دریایی، فاز اول تحقیقات برای استقرار سوخت جایگزین در ناوگان دریایی ایران ارائه شد و مسیر همکاری ملی برای توسعه این فناوری کلیدی شکل گرفت.
فعالان اقتصادی با استقبال از برنامه پیشنهادی انجمن مهندسی دریایی ایران، تدوین نقشه راه کربن‌زدایی در حمل‌ونقل دریایی را تاکتیکی ضروری برای مقابله با تحریم‌ها و تقویت جایگاه کشور در کریدور شمال–جنوب دانستند. به باور آنان، این برنامه می‌تواند همزمان تهدیدهای بین‌المللی را به فرصت‌های توسعه دریا‌محور و دسترسی به بازار انرژی‌های پاک بدل سازد. 
گزارش تحلیلی از توسعه، تاب‌آوری و چشم‌انداز آینده بندر چابهار: 
بندر چابهار امروز تحت فشار سه‌گانه تحریم‌های آمریکا، فعال شدن مکانیزم ماشه و چارچوب خالص صفر IMO قرار دارد؛ فشارهایی که سرمایه‌گذاری هند و جایگاه راهبردی ایران در کریدور شمال - جنوب را تهدید می‌کنند. این تحلیل نشان می‌دهد که با شناسایی دقیق تهدیدها و طراحی راهبردی هوشمند، می‌توان آن‌ها را به فرصت توسعه دریا محور و کسب مزیت تبدیل کرد؛ مشروط بر اجرای هماهنگ و دیپلماسی فعال.
مکانیسم ماشه چگونه صادرات انرژی ایران را متاثر می‌کند؟
دبیر انجمن مهندسی دریایی ایران، می‌گوید فعال شدن مکانیسم ماشه می‌تواند صادرات دریابُرد انرژی ایران را به‌شدت تهدید کند و راهبرد مبتنی بر کشورهای ثالث را با چالش مواجه سازد. او در یادداشتی آورده است که «برنامه ملی کربن‌زدایی دریایی» می‌تواند به سپری برای تقویت مشروعیت ناوگان و گشودن مسیرهای همکاری منطقه‌ای بدل شود.
در چهارمین رویداد بین‌المللی فناوری و کارآفرینی دریایی، شش قطعنامه پایانی تصویب شد. متن کامل این مصوبات را در ادامه این گزارش می‌خوانید. 
با هدف ارتقای کیفیت علمی و اجرایی، نهمین همایش بین‌المللی صنایع فراساحل که قرار بود مهرماه برگزار شود، طبق اطلاعیه دبیرخانه به آبان‌ماه ۱۴۰۴ موکول شد تا زمینه حضور گسترده‌تر دانشگاهیان، متخصصان و علاقه‌مندان این حوزه فراهم شود.