گالری عکس
پربازدید ترین اخبار
تازه های سایت
چند رسانه ای
دبیر نهمین همایش بینالمللی صنایع فراساحل ایران، هشدار داد که بدون مدیریت و سیاستگذاری یکپارچه، ایران در حوزه توسعه دریایی عقب میماند و ظرفیتهای دریایی کشور به درستی مورد بهرهبرداری قرار نخواهد گرفت. وی بر ضرورت همافزایی دانشگاه و صنعت، استمرار پژوهشهای علمی و ایجاد سازوکارهای قانونی برای تعهد نیروهای متخصص تأکید کرد.
رئیس هیئتمدیره انجمن مهندسی دریایی ایران تأکید کرد همایش بینالمللی صنایع فراساحل پلی میان دانشگاه، صنعت و نهادهای دولتی است و مسیر خودکفایی دریامحور کشور را روشن میکند و با پیشنهادهایی مانند ایجاد ستاد ملی توسعه فناوریهای فراساحل، نظام جامع مهندسی و ردهبندی بومی، بازچرخانی سرمایه و نوسازی ناوگان خدماتی، راه پایداری و اقتدار صنایع فراساحل ایران را نشان داد.
نماینده رئیسجمهور در توسعه دریامحور، در نهمین همایش بینالمللی صنایع فراساحل مهندسی دریایی را ستون امنیت ملی و عامل رقابت جهانی ایران معرفی کرد و تاکید کرد که مشکل امروز این صنعت نه کمبود فناوری، بلکه فقدان اعتماد داخلی است.
اندیشکده بنیاد دفاع از دموکراسیها «FDD»:
بنیاد دفاع از دموکراسیها نوشت؛ صادرات بالای ۲ میلیون بشکهای نفت ایران در ماه اکتبر که بالاترین میزان در ۲۰۲۵ است، نشاندهنده شکست مستمر دولت ترامپ در قطع شریان مالی اصلی تهران است.
نهمین همایش بینالمللی صنایع فراساحل فردا ۲۰ آبانماه در دانشگاه صنعتی شریف برگزار میشود. این رویداد دو روزه با محوریت فناوریهای فراساحلی، انرژیهای تجدیدپذیر، هوش مصنوعی و اقتصاد دریا محور، شامل سخنرانیهای تخصصی، نشست علمی، کارگاهها و نمایشگاه ارتباط صنعت و دانشگاه است.
۷۳۰ روز از ابلاغ سیاستهای کلی توسعه دریامحور گذشت؛
نخبگان دریایی هنوز در تصمیمسازی و مدیریت کلان نادیده گرفته میشوند؛ بخشی از سخنان رئیس هیئتمدیره انجمن مهندسی دریایی ایران در یادداشتی است که در آن هشدار داده غفلت از سرمایه نخبگانی بزرگترین مانع تحقق اهداف توسعه دریامحور است و اگر ادامه یابد، فرصتهای دریایی کشور به دست کمدانشها خواهد افتاد.
دو سال پس از ابلاغ سیاستهای کلی توسعه دریامحور، ساختار حکمرانی دریایی ایران همچنان از پراکندگی نهادی و فقدان مرجعیت یکتا رنج میبرد. دبیر انجمن مهندسی دریایی ایران، تأکید دارد تا ریلگذاری راهبردی و بازنگری سیاستها انجام نشود، توسعه دریامحور به مرحله اثرگذاری واقعی نخواهد رسید.
گفتوگوی ویژه ماریننیوز با دکتر حسام خضرایی حاذقفکر، پدر نورولیدرشیپ ایران؛
دکتر حسام خضرایی حاذقفکر، استاد دانشگاه تهران و بنیانگذار نورولیدرشیپ ایران، در گفتوگویی اختصاصی با ماریننیوز از نقش علوم اعصاب در بازآفرینی مفهوم رهبری سخن میگوید. این گفتوگو با هدف واکاوی سازوکارهای عصبی تصمیمگیری و بررسی تأثیر آن بر آیندهی مدیریت و رهبری در صنایع دریایی انجام شده است؛ جایی که مغز انسان منبع هوشمندی و هماهنگکنندهی ذهنها در سازمانهاست.
انتشارات دانشگاه صنعتی امیرکبیر در پاییز ۱۴۰۴ کتاب «اصول مانور کشتی و شناور پروازی» تألیف دکتر حمید زارعتگر را منتشر کرد؛ اثری که به بررسی علمی رفتار هیدرودینامیکی شناورها و روشهای ارزیابی مانورپذیری آنها میپردازد.
سومین همایش بینالمللی و پنجمین همایش ملی توسعه پایدار دریامحور با هدف گسترش همکاریهای علمی و تبادل دستاوردهای پژوهشی در حوزه اقتصاد و محیط زیست دریاپایه، ۷ و ۸ بهمنماه ۱۴۰۴ به میزبانی دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر و با حمایت نهادها، شرکتها و دانشگاههای داخلی و خارجی برگزار میشود.
با انتشار نخستین چارچوب حسابهای اقماری پیشرفت دریایی کشور، زمینه سنجش سهم واقعی اقتصاد دریا و ساحل در اقتصاد ملی فراهم شد؛ طرحی که قرار است مبنای طراحی نظام آماری جدید و تصمیمسازیهای کلان در حوزه توسعه دریامحور باشد.
کارنامه سال اول برنامه هفتم در حوزه گذر و اقتصاد دریا:
گزارش نظارتی مرکز پژوهشهای مجلس با تشریح عملکرد دولت در فصل «گذر و اقتصاد دریامحور»، از یک شکاف عمیق میان «قانونگذاری» و «اجرا» پرده برداشت. این گزارش نشان میدهد که از شش چالش اصلی تعریف شده، دولت در پنج چالش حیاتی تقریباً هیچ عملکردی نداشته و تنها در یک محور (ایمنی راهها) حرکتی لاکپشتی و ناقص را آغاز کرده است.
سه دانشآموز دبیرستان شهابدانش در مسابقات سازه ماکارونی دانشگاه صنعتی شریف شرکت کردند و ماریننیوز با آنها درباره تجربه حضور و ساخت سازه گفتگو کرده است.
دفتر مطالعات زیربنایی مرکز پژوهشهای مجلس در گزارشی با عنوان «ارزیابی عملکرد برنامه هفتم پیشرفت تا پایان شهریور ۱۴۰۴ در محور گذر و اقتصاد دریامحور» اعلام کرد که بسیاری از احکام کلیدی این فصل، از جمله تشکیل ستاد ملی گذر و تدوین حسابهای اقماری اقتصاد دریا، هنوز بهطور کامل اجرا نشده است.















