پربحث ترین اخبار
گالری عکس
پربازدید ترین اخبار
تازه های سایت
چند رسانه ای
نشست مؤسس مجمع دریانوردان BRICS با حضور اتحادیههای دریایی کشورهای عضو به میزبانی برزیل، برگزار شد؛ نشستی که با تصویب سه قطعنامه در حوزه حاکمیت دریایی، حقوق دریانوردان و شرایط کاری، زمینهساز همکاریهای مشترک میان کشورهای جنوب جهانی شد. در این اجلاس، ایران با انتخاب دبیر انجمن صنفی دریانوردان تجاری به عنوان عضو اصلی و مؤسس، جایگاه برجستهای در شکلگیری این مجمع بینالمللی به دست آورد.
رأیگیری سرنوشتساز اکتبر ۲۰۲۵ در سازمان بینالمللی دریانوردی (IMO) میتواند آغاز حذف تدریجی LNG فسیلی از کشتیرانی جهانی باشد؛ روندی که منافع آمریکا، قطر و عربستان را تهدید میکند، اما برای ایران بهدلیل نبود سرمایهگذاری در الانجی و ظرفیت ورود به تولید سوختهای پاکی چون آمونیاک و متانول، فرصتی راهبردی میآفریند. تدوین برنامه مستقل کربنزدایی میتواند جایگاه ایران را در بازار آینده سوختهای دریایی ارتقا دهد.
نشستی با موضوع مقررات و فناوریهای IMO و چالشهای جدی حمل و نقل دریایی کشور با حضور نمایندگان مرکز پژوهشهای مجلس، انجمن مهندسی دریایی ایران، مؤسسه ردهبندی ایرانیان و مدیران شرکت ملی نفتکش برگزار شد؛ نشستی که در آن بر نوسازی ناوگان دریایی، اصلاح و تصویب قوانین، استانداردسازی و بهرهگیری از فناوریهای نوین و تدوین منشور همکاری میان مرکز پژوهشها و جامعه دریایی کشور بهعنوان چهار اولویت اصلی تأکید شد.
در پی بازتاب گسترده ی مصاحبه اخیر حسنرضا صفری، رئیس هیئت مدیره انجمن مهندسی دریایی ایران، با رادیو اقتصاد درباره وضعیت صنعت حملونقل دریایی و موضوع اقتصاد دریا، مارین نیوز گفتوگویی اختصاصی با وی ترتیب داد تا موضوعات مطرحشده را عمیقتر بررسی کند. دکتر صفری در این مصاحبه با تشریح تفاوت میان کارهای روزمره و پروژههای توسعهای واقعی، از نبود اراده جدی برای پیشرفت دریامحور انتقاد کرد و با تأکید بر ضرورت تعریف پروژههای کلان در برنامه هفتم توسعه، هشدار داد که بدون مدیران متخصص و متعهد، ایران در رقابت جهانی عقب خواهد ماند.
ناترازی گاز در کشور، با رشد مصرف و کمکاری دولتهای گذشته در توسعه زیرساختهای فشارافزایی میادین گازی، به بحران جدی تبدیل شده است؛ شرایطی که اگر دولت فعلی برای ساخت سکوهای فشارافزایی و تأمین مالی این پروژهها اقدام نکند، در سالهای آینده کاهش تولید و افت رشد اقتصادی بیش از امروز است.
وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد که ایران و ارمنستان به توافقات تازهای برای تسهیل ترانزیت کالا، رفع مشکلات عوارضی کامیونداران و توسعه کریدور ریلی خلیج فارس به دریای سیاه دست یافتهاند.
مدیرعامل اتحادیه شرکتهای تعاونی صیادان هرمزگان در واکنش به مصوبه اخیر شورای عالی اداری ،انحلال سازمان شیلات و ادغام آن در وزارت جهاد کشاورزی را خطری جدی برای معیشت صیادان و امنیت غذایی کشور اعلام کرد.
معاون اقتصادی سازمان منطقه آزاد قشم، از آغاز رسمی فعالیتهای مربوط به تاسیس نخستین «شهر هوشمند دریایی ایران» در این منطقه خبر داد.
سطح آب دریای خزر از سال ۱۳۷۵ تاکنون حدود دو متر کاهش یافته که یکچهارم آن در دو سال اخیر رخ داده و کارشناسان از شتابگرفتن این روند و پیامدهای زیستمحیطی آن هشدار میدهند.
استاندار گیلان گفت: دریای خزر دارای ظرفیتهای متعددی است که از این ظرفیتها باید برای توسعه گردشگری استفاده کرد.
در یارد کارخانجات ارتش بوشهر، تیمی از جوانان خلاق ایرانی با رهبری مجتبی برجسته مهندس ارشد مهندسی دریایی با اجرای دو پروژه بزرگ دریایی، آینده صنعت مهندسی دریایی کشور را رقم میزنند؛ از تبدیل یک بارج آبشیرینکن به لندینگکرافت پیشرفته تا ساخت خانهای شناور برای ۱۹۸ نفر، این داستان نوآوری و خودباوری است که خلیجفارس را به صحنهای جهانی تبدیل میکند.
مدیرعامل صندوق توسعه صنایع دریایی به نمایندگی از وزارت صمت در کارگروه هماهنگی توسعه دریامحور و مکران منصوب گردید.
معاون وزیر صمت و رئیس سازمان زمینشناسی و اکتشافاتمعدنی کشور از آغاز برنامه تهیه نقشههای زمینشناسی دریایی خبر داد و گفت: این اقدام با هدف تقویت زیرساختهای دریایی، شناسایی ظرفیتهای معدنی و توسعه اقتصاد دریامحور در استانهای ساحلی کشور دنبال میشود.