پربحث ترین اخبار
گالری عکس
پربازدید ترین اخبار
تازه های سایت
چند رسانه ای
/files/fa/news/1404/9/12/50339_384.jpg
/files/fa/news/1404/9/12/50335_353.jpg
/files/fa/news/1404/9/12/50328_430.jpg
/files/fa/news/1404/9/10/50319_896.jpg
/files/fa/news/1404/9/9/50314_694.jpg
/files/fa/news/1404/9/9/50309_548.jpg
/files/fa/news/1404/9/9/50305_367.jpg
/files/fa/news/1404/9/5/50300_223.jpg
/files/fa/news/1404/9/2/50295_670.jpg
/files/fa/news/1404/9/1/50279_396.jpg
/files/fa/news/1404/9/1/50284_531.jpg
/files/fa/news/1404/8/30/50268_372.jpg
/files/fa/news/1404/8/29/50258_960.jpeg
/files/fa/news/1404/8/28/50253_440.jpg
/files/fa/news/1404/8/28/50247_970.jpg
انجمن مهندسی دریایی ایران از پژوهشگران، اعضای هیئت علمی و متخصصان حوزه دریایی دعوت می‌کند تا برای عضویت در بانک داوران نشریات ISC این انجمن ثبت‌نام کنند و در فرآیند داوری مقالات علمی مشارکت داشته باشند.
در حالی که استانداردهای دریایی ماهیتاً جهانی و خارج از قلمرو بازنویسی ملی‌اند، طی سال‌های اخیر ایده «بومی‌سازی استاندارد» در برخی محافل علمی و اجرایی رواج یافته است؛ رویکردی که با منطق حکمرانی دریایی سازگار نیست و می‌تواند به پراکندگی، خطای سیاستی و حتی انزوای عملیاتی منجر شود. این یادداشت با نقد این سوءبرداشت، چارچوب «بومی‌فهمی» را به‌عنوان مسیر صحیح اجرای استانداردهای بین‌المللی در ایران تشریح می‌کند.
وبینار تخصصی «نقش زنجیره‌های ارزش در حکمرانی نوین دریایی» برگزار شد؛
شعار «سند تا ساحل؛ راهبردهای توسعه دریا‌محور» در این وبینار در حالی محور بحث قرار گرفت که تأکید شد حتی بهترین سند توسعه، هرچند می‌تواند چارچوب روشن قواعد و نقشه راه حکمرانی را ترسیم کند، به‌تنهایی برای تغییر واقعیت ساحل و دریا کافی نیست و تحقق آن نیازمند «رهبری حکمرانی» است؛ رهبری‌ای که بتواند میدان‌های متفاوت و گاه متعارضِ نیرو را در سطح نهادهای اثرگذار هم‌سو سازد و روح حاکم بر اصل ۱۱۰ را در عمل متجلی کند. این منطق، نه فقط درباره اسناد دریایی، بلکه در مورد سایر اسناد سیاستی کلان کشور از جمله علم و فناوری، محیط‌زیست و اقتصاد مقاومتی نیز صادق است.
نهمین نمایشگاه بین‌المللی شیلات، آبزیان، ماهی‌گیری، غذاهای دریایی و صنایع وابسته (IFEX 2025) از فردا ۱۲ آذرماه با حضور مسئولان عالی‌رتبه و مشارکت بیش از ۱۵۰ شرکت داخلی و خارجی در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران افتتاح می‌شود و به مدت چهار روز میزبان فعالان و علاقه‌مندان صنعت شیلات خواهد بود.
انجمن مهندسی دریایی ایران با ارسال لوح سپاس به دکتر حسین افشین، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور، از تلاش‌های او و همکارانش در برگزاری نمایشگاه ملی توانمندی‌های دانش‌بنیان اقتصاد دریامحور تقدیر کرد و همزمان احیای «ستاد فناوری و صنایع دانش‌بنیان دریایی» را به‌عنوان مطالبه جمعی نهادهای دریایی، خواستار شد.
هشتگ‌های حیات: WWD2026 | #CelebratingWetlands | #WetlandsandCulturalHeritage#؛
کمپین جهانی روز جهانی تالاب‌ها در ۲ فوریه ۲۰۲۶ با محوریت «تالاب‌ها و دانش سنتی: تجلیل از میراث فرهنگی» برگزار می‌شود و نقش دانش بومی جوامع محلی را در حفاظت از تالاب‌ها برجسته می‌کند؛ این اکوسیستم‌ها آب شیرین، اقلیم، تنوع زیستی و معیشت انسان‌ها را تضمین می‌کنند.
سازمان بین‌المللی دریانوردی (IMO) اعضای جدید شورای خود برای دوسالانه ۲۰۲۶–۲۰۲۷ را معرفی کرد. ایران در میان اعضای منتخب حضور ندارد و این غیاب می‌تواند نفوذ کشور در تصمیم‌گیری‌های بین‌المللی و حکمرانی دریایی را محدود کند.
آرسنیو دومینگز برای نخستین بار در مقام دبیرکل IMO در سی‌وچهارمین اجلاس مجمع این سازمان در لندن سخنرانی کرد و با ارائه گزارشی شفاف از دو سال نخست مدیریت خود، اصلاحات داخلی، کربن‌زدایی و دیجیتالی‌شدن را به‌عنوان اولویت‌های اصلی دوره جدید سازمان اعلام کرد.
هشدار رئیس انجمن مهندسی دریایی ایران، درباره «نمایشگاه‌های کاسبکارانه» حالا موضوع گزارش روزنامه اقتصاد سرآمد است. این گزارش ضمن تأیید سخنان صفری تأکید می‌کند که محتوا اصل یک نمایشگاه است و تنها با آن می‌توان ارزش واقعی شرکت‌های دریایی ایران را نشان داد. اکنون زمان آن رسیده که همه ذی‌نفعان یک‌صدا بگویند: «نه به نمایشگاه‌های کاسبکارانه».
ایران در سال ۲۰۲۴ در تولید علم مهندسی دریا، جایگاه دوازدهم جهان را کسب کرد؛ رشدی ۱۰ درصدی نسبت به سال قبل با روندی پایدار در این سال‌ها که نشان می‌دهد زمان آن فرا رسیده است که حمایت‌های هدفمند از این رشته راهبردی تقویت شود.
دبیرکل انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران از پژوهشگران، متخصصان و صاحب‌نظران دعوت کرد تا مقالات و طرح‌های نوآورانه خود را برای پنجمین همایش توسعه دریامحور با شعار «سَند تا ساحل؛ راهبردهای توسعه پایدار» تا ۱۵ دی‌ماه ۱۴۰۴ ارسال کنند.
وبینار تخصصی «نقش زنجیره‌های ارزش در حکمرانی نوین دریایی» به‌عنوان پیش‌رویداد همایش توسعه دریامحور در دهم آذرماه ۱۴۰۴ برگزار می‌شود و به بررسی الگوی نوین تحقق سیاست‌های کلی توسعه دریا‌محور می‌پردازد.
تحلیل پژوهشکده فناوری با گزارشی از OECD درباره بازار کشتی‌سازی؛
پژوهشکده مطالعات فناوری با تحلیل گزارشی از OECD درباره بازار کشتی‌سازی، به بررسی اقدامات حمایتی دولتی ۱۶ کشور پیشرفته پرداخته و راهکارهایی برای تقویت صنعت کشتی‌سازی و زنجیره ارزش دریایی ایران ارائه کرده است.
رسانه تصویری دریایی سی‌ایران در نهمین همایش بین‌المللی صنایع فراساحل، به‌عنوان رسانه برگزیده معرفی شد و توانست جایگاه خود را در فضای رسانه‌ای دریایی کشور تثبیت کند.
رئیس هیأت‌مدیره گروه صنعتی کهرنگ، روند شکل‌گیری، محصولات کلیدی و مسیر صادرات این مجموعه از نخستین فندرهای ایرانی تا سازه‌های سنگین دریایی را تشریح کرد.