Warning: Undefined array key "path" in /home/iransamaneh/public_html/etc/app/libs/sepehr/mvc/SepehrRouter.class.php on line 152

Deprecated: Phalcon\Mvc\Router::handle(): Passing null to parameter #1 ($uri) of type string is deprecated in /home/iransamaneh/public_html/etc/app/libs/sepehr/mvc/SepehrRouter.class.php on line 153
مارین نیوز - پایگاه خبری تحلیلی دریایی ایران
گالری عکس
پربازدید ترین اخبار
تازه های سایت
چند رسانه ای
دادستان مرکز استان هرمزگان ضمن دستور ترمیم فوری محوطه باسکول پورمراد، بر آغاز زودتر فعالیت عوامل راهداری و ساماندهی خدمات به رانندگان و فعالان حوزه حمل‌ونقل تأکید کرد.
در نشست خبری پنجمین همایش توسعه دریامحور، محورهای علمی، اجرایی و راهبردی این رویداد تشریح شد. تمرکز بر ظرفیت‌های اقتصاد آبی، بررسی وضعیت کریدور شمال–جنوب و هشدار نسبت به تهدیدات ناشی از کریدور زنگزور از جمله موضوعات کلیدی این نشست بود. 
استقرار جکت ۱۱A پارس جنوبی در عمق ۷۰ متری دریا؛ ۶۰۰ میلیون فوت مکعب به تولید کشور افزوده می‌شود
پزشکیان افزود: با تلاش‌های صورت گرفته بندر چابهار در اقیانوس هند به زودی به شبکه ریلی سراسری جمهوری اسلامی ایران متصل خواهد شد و تحول مهمی را در اتصال چین، کشورهای آسیای مرکزی و افغانستان به اقیانوس هند ایجاد خواهد نمود. سرمایه‌گذاران می‌توانند برای توسعه و نیز ایجاد مراکز لجستیک در این بندر از تسهیلات و تخفیفات مختلف استفاده کنند.
وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: وزارتخانه به دنبال کاهش زمان ترخیص کالا از انبارهای بنادر کشور به مدت سه روز است.
انجمن مهندسی دریایی ایران در واکنش به بازتاب گزارش گروه محیط زیست و پایداری دریایی انجمن در روزنامه دنیای اقتصاد، با انتشار جوابیه‌ای بر لزوم نگاه چندجانبه به حذف تدریجی LNG از بازار سوخت‌های دریایی تأکید کرد. این انجمن با یادآوری ابعاد زیست‌محیطی، تمدنی و راهبردی این گذار انرژی، هشدار داد که تقلیل موضوع به صرف ملاحظات اقتصادی می‌تواند جایگاه ایران را در مسیر جهانی کربن‌زدایی و توسعه دریا‌محور تضعیف کند.
با فعال‌سازی «مکانیسم ماشه» از سوی سه کشور اروپایی، تحریم‌های همه‌جانبه سازمان ملل علیه ایران بار دیگر احیاء شد؛ اقدامی که نه‌تنها پیامدهای سیاسی و امنیتی در پی دارد، بلکه بخش‌های بندری، کشتیرانی، صنایع فراساحلی و کشتی‌سازی کشور را با چالش‌های جدی مواجه می‌سازد. این گزارش، ابعاد فنی، حقوقی و اقتصادی این تحول را بررسی کرده و راهکارهایی برای افزایش تاب‌آوری صنعت دریا پیشنهاد می‌دهد.
مجمع عمومی عادی سالیانه انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران پنجم شهریور برگزار شد و طی آن اعضا علاوه بر تصویب صورت‌های مالی و بودجه سال آینده، بازرسین جدید انجمن را انتخاب کردند.
درخشش بی‌سابقه تیم قایقرانی دانشگاه علوم دریایی امام خمینی (ره) در رقابت‌های بین‌المللی سریلانکا، با کسب دو مدال طلا و کاپ قهرمانی، جایگاه ایران را در ورزش‌های دریایی جهانی ارتقا داد. 
بیانیه رئیس انجمن مهندسی دریایی ایران به مناسبت هفته دولت:
رئیس هیئت‌مدیره انجمن مهندسی دریایی ایران، با انتقاد از نبود مدیریت یکپارچه در حوزه دریایی کشور، تاکید کرد که تا زمانی که دولت به صورت واقعی و با ساختاری منسجم در این عرصه حضور نیابد، نه کارآفرینی دریایی شکوفا می‌شود و نه اقتصاد ملی از ظرفیت‌های عظیم دریا بهره‌مند خواهد شد. 
اتحادیه‌های دریانوردی کشورهای بریکس و شرکای جدید در اوت ۲۰۲۵ در برزیل گرد هم آمدند و «مجمع دریانوردان بریکس» را تأسیس کردند. مهم‌ترین مصوبه این نشست، قطعنامه شماره یک بود که کابوتاژ و حاکمیت دریایی را خط قرمز اعلام کرد. این تحلیل نشان می‌دهد این قطعنامه چگونه پاسخی به فشارهای بین‌المللی برای مقررات‌زدایی است و مسیر بومی‌سازی اقتصاد آبی و حضور مقتدرانه کشورهای در حال توسعه در گفتمان جهانی را هموار می‌کند.
نشست مؤسس مجمع دریانوردان BRICS با حضور اتحادیه‌های دریایی کشورهای عضو به میزبانی برزیل، برگزار شد؛ نشستی که با تصویب سه قطعنامه در حوزه حاکمیت دریایی، حقوق دریانوردان و شرایط کاری، زمینه‌ساز همکاری‌های مشترک میان کشورهای جنوب جهانی شد. در این اجلاس، ایران با انتخاب دبیر انجمن صنفی دریانوردان تجاری به عنوان عضو اصلی و مؤسس، جایگاه برجسته‌ای در شکل‌گیری این مجمع بین‌المللی به دست آورد.
رأی‌گیری سرنوشت‌ساز اکتبر ۲۰۲۵ در سازمان بین‌المللی دریانوردی (IMO) می‌تواند آغاز حذف تدریجی LNG فسیلی از کشتیرانی جهانی باشد؛ روندی که منافع آمریکا، قطر و عربستان را تهدید می‌کند، اما برای ایران به‌دلیل نبود سرمایه‌گذاری در ال‌ان‌جی و ظرفیت ورود به تولید سوخت‌های پاکی چون آمونیاک و متانول، فرصتی راهبردی می‌آفریند. تدوین برنامه مستقل کربن‌زدایی می‌تواند جایگاه ایران را در بازار آینده سوخت‌های دریایی ارتقا دهد.
نشستی با موضوع مقررات و فناوری‌های IMO و چالش‌های جدی حمل و نقل دریایی کشور با حضور نمایندگان مرکز پژوهش‌های مجلس، انجمن مهندسی دریایی ایران، مؤسسه رده‌بندی ایرانیان و مدیران شرکت ملی نفتکش برگزار شد؛ نشستی که در آن بر نوسازی ناوگان دریایی، اصلاح و تصویب قوانین، استانداردسازی و بهره‌گیری از فناوری‌های نوین و تدوین منشور همکاری میان مرکز پژوهش‌ها و جامعه دریایی کشور به‌عنوان چهار اولویت اصلی تأکید شد.
در پی بازتاب گسترده ی مصاحبه اخیر حسن‌رضا صفری، رئیس هیئت مدیره انجمن مهندسی دریایی ایران، با رادیو اقتصاد درباره وضعیت صنعت حمل‌ونقل دریایی و موضوع اقتصاد دریا، مارین نیوز گفت‌وگویی اختصاصی با وی ترتیب داد تا موضوعات مطرح‌شده را عمیق‌تر بررسی کند. دکتر صفری در این مصاحبه با تشریح تفاوت میان کارهای روزمره و پروژه‌های توسعه‌ای واقعی، از نبود اراده جدی برای پیشرفت دریا‌محور انتقاد کرد و با تأکید بر ضرورت تعریف پروژه‌های کلان در برنامه هفتم توسعه، هشدار داد که بدون مدیران متخصص و متعهد، ایران در رقابت جهانی عقب خواهد ماند.