پربحث ترین اخبار
گالری عکس
پربازدید ترین اخبار
تازه های سایت
چند رسانه ای
دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر با امضای تفاهمنامهای تاریخی با انجمن مهندسی دریایی ایران و مؤسسه ردهبندی ایرانیان، گام بلندی برای تربیت نیروی انسانی متخصص و توسعه اقتصاد دریامحور برداشت. دکتر بختیاری رئیس دانشگاه علوم و فنون خرمشهر در گفتوگوی اختصاصی با ماریننیوز از برنامههای تحولآفرین برای رفع کمبودهای صنعت دریا، استانداردسازی و نقشآفرینی در سیاستهای کلان اقتصاد دریامحور میگوید.
با صدور نخستین مجوز رسمی کشتیرانی از سوی پاکستان، مسیر دریایی جدیدی برای تسهیل سفر زائران به ایران و عراق راهاندازی میشود که ضمن کاهش هزینهها، فشار را از مسیرهای زمینی برمیدارد.
پژوهشگران هنگکنگی هواژلی نوآورانه ساختهاند که با ساختاری متخلخل، سبک و مقاوم، میتواند آب دریا را به روشی ساده و مقیاسپذیر به آب شیرین تبدیل کند.
جوان ایرانی قهرمان تالابهای جهان
فعال برجسته محیطزیست از ایران، با تلاشهای بیوقفهاش در حفاظت از پرندگان و تالابها، توانست در نهمین دوره جوایز بینالمللی رامسر، جایزه «قهرمان جوان تالابها» را از آن خود کند؛ افتخاری که در حاشیه کنفرانس COP15 در شهر ویکتوریا فالز، زیمبابوه، به او اهدا شد.
رئیس هیئتمدیره انجمن مهندسی دریایی ایران و مدیرعامل مؤسسه ردهبندی ایرانیان، در جمع بیش از ۷۰ نفر از نخبگان، متخصصان و فعالان حوزه دریایی، گفت: بومیسازی مقررات سازمان بینالمللی دریانوردی (IMO) راهبرد اصلی برای تحقق توسعه پایدار دریایی در کشور است و اتصال نخبگان دریایی ایران به نهادهای بینالمللی، کلید پیشرفت و ارتقای جایگاه کشور در حکمرانی جهانی دریایی محسوب میشود.
کشتیها تنها حامل کالا نیستند؛ آنها حامل حافظهی تمدناند. تایتانیک، با غرق شدنش، جهانی را به بازنگری در ایمنی دریایی واداشت. سلطانا، با مرگبارترین فاجعه دریایی آمریکا، در سکوت فراموش شد. این گزارش تحلیلی - تطبیقی دو سرنوشت متفاوت را بررسی میکند و هشدار میدهد امروز، ایران در برابر انتخابی تاریخی ایستاده: یادگیری از بندر شهید رجایی یا دفن آن در خاکستر بیتوجهی.
بازدید نماینده ویژه رئیسجمهور از ایستگاه شهید مطهری در سرخس، بار دیگر اهمیت گرههای ترانزیتی در تحقق اهداف سیاستهای کلی توسعه دریامحور را نشان داد و ضرورت تبدیل «شورای هماهنگی اجرای سیاستهای کلی توسعه دریامحور و سواحل مکران» از نهاد ناظر به کنشگر راهبردی در طراحی زنجیرههای لجستیکی را برجسته کرد. تمرکز بر کریدور شمال - جنوب و اتصال حلقههای مرزی، خشکی و دریایی، سهم ایران از بازار ۳۰۰ میلیون تنی ترانزیت منطقهای را بهطور معناداری افزایش خواهد داد.
انجمن مهندسی دریایی ایران با دعوت از متخصصان و دانشجویان حوزه دریا، فراخوان ثبتنام و ارتقاء عضویتهای حقیقی را آغاز کرد؛ گامی برای تقویت همبستگی و توسعه دانشپایه صنعت دریایی کشور.
بهمنظور تکمیل کادر تخصصی دریایی، جذب افسران برق (ETO) دارای مدرک سفرهای نامحدود برای همکاری در کشتیهای اقیانوسپیما آغاز شده است.
همزمان با روز جهانی جنگلهای مانگرو (۲۶ ژوئیه)، بار دیگر توجه جهانی به یکی از حیاتیترین و آسیبپذیرترین اکوسیستمهای ساحلی معطوف شد؛ زیستبومهایی بینظیر که نقشی بیبدیل در حفاظت از تنوع زیستی، کاهش فرسایش ساحل، مقابله با طوفانهای دریایی و ترسیب کربن دارند.
در اقدامی راهبردی برای تحقق سیاستهای کلی توسعه دریاپایه، تفاهمنامه همکاری سهجانبهای میان سه بازوی کلیدی حوزه دریایی کشور به امضا رسید. این تفاهمنامه که با حضور دکتر مرتضی بختیاری، رئیس دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر، دکتر حسنرضا صفری، رئیس هیئتمدیره انجمن مهندسی دریایی ایران، و کاپیتان کیانوش امیریگانه، قائم مقام مؤسسه ردهبندی ایرانیان، منعقد شد، فصلی نوین از همافزایی میان «دانشگاه، صنعت و نهادهای تخصصی» را برای شتاببخشی به توسعه پایدار دریایی، بهویژه در منطقه آزاد اروند، رقم میزند.
پس از یک سال و نیم تعطیلی و انسداد مسیر کشتی بر اثر انباشت بیش از یک میلیون مترمکعب رسوب، عصر امروز چهارشنبه ۸ مرداد ماه ، اولین کشتی تجاری از بندر هوسان آذربایجان با موفقیت در اسکله شماره ۱ بندر آستارا پهلو گرفت. این رویداد، نقطه عطفی در احیای فعالیتهای اقتصادی و تجاری این بندر محسوب میشود.
نماینده جمهوری اسلامی ایران در نشست عمومی کشورهای متعهد کنوانسیون رامسر با توافق عمومی کشورهای عضو به عنوان «نائب رییس کنفرانس» انتخاب شد.
وزیر راه و شهرسازی در جلسه اخیر با تأکید بر ضرورت اتمام پروژه راهآهن چابهار-زاهدان تا پایان سال جاری، راهکارهایی برای تأمین مالی پروژه و رفع برخی چالشهای آن مطرح کرد. این پروژه ملی که با هدف ایجاد کریدور شمال-جنوب در شرق کشور و اتصال بندر شهید بهشتی چابهار به شبکه ریلی کشور طراحی شده، از اهمیت استراتژیک بالایی برخوردار است.