کد خبر: ۱۰۱۴۰
تعداد بازدید: ۲۸۹
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۳۹۰ - ۰۸:۰۰

زیردریایی ایران ركورد جهان را زد

نخستین زیردریایی اعزامی ایران به آب‌های بین‌المللی صبح امروز پس از 66 روز دریانوردی و شكستن ركورد جهانی با استقبال اميردريادار حبيب‌الله سياری و ديگر فرماندهان نيروی دريايی وارد منطقه یکم دریایی بندرعباس شد.

به گزارش خبرنگار مارین نیوز، در چارچوب سیاست‌های نیروی دریایی ارتش برای تبدیل به نیرویی راهبردی و نیز حفاظت از ناوگان تجاری و نفتكش كشور در برابر دزدان دریایی طی دو سال گذشته 13 ناوگروه به آب‌های بین‌المللی اعزام شده بود؛ اما در ناوگروه چهاردهم برای اولین بار، یك زیردریایی به نام یونس نیز اعزام شد.

این شناور زیرسطحی در اردیبهشت‌ماه سال جاری به منظور شناسایی و جمع‌آوری اطلاعات به خلیج عدن اعزام و در ادامه مأموریت خود وارد آب‌های دریای سرخ هم شده بود.

فرمانده منطقه یكم نیروی دریایی ارتش در مراسم استقبال از زیردریایی یونس اعلام كرد: این  زیردریایی ركورد دریانوردی زيردريایی آلمانی هانز شوفر را با 66 روز دریانوردی شكست.

امیر دریادار فریبرز قادرپناه در جمع خبرنگاران با بیان اینكه «ركورد مذكور با 65 روز دریانوردی در اختیار هانز شوفر آلمانی (مربوط به جنگ جهانی دوم) بوده است»، افزود: ماندگاری 66 روزه زیردریایی یونس در دریاهای دور در نوع خود یك ركورد است.

وی با بیان اینكه «این زیردریایی تا دریای سرخ دریانوردی كرده است»، تأكید كرد: سفر این زیردریایی كاملا صلح‌آمیز بوده و پیاممان نیز پیام صلح و دوستی بوده و قصد ناراحت كردن هیچكس را نداریم.

اعزام زیردریایی‌ها در صورت لزوم تكرار می‌شود
فرمانده ناوگروه چهاردهم اعزامی به آب‌های دور
هم در این مراسم اعلام كرد: با توجه به ارزیابی‌هایی كه از سفر این ناوگروه به دست می‌آید؛ در صورت لزوم اعزام زیردریایی‌ها به آب‌های دور مجددا نیز تكرار خواهد شد.

ناخدا یكم احمدرضا باقری با بیان اینكه «حضور زیردریایی جمهوری اسلامی در آب‌های بین‌المللی عملا نشان داد كه توانایی ارتش بیش از حد تصورات است»، گفت: این حضور پس از پیروزی انقلاب اسلامی در آبهای بین‌المللی به وسیله یك زیردریایی برای نخستین بار است كه اتفاق افتاده است.

وی ادامه داد: در مشاهداتی كه در طی مسیر داشتیم، علنا شگفت‌زدگی ناوگان دیگر كشورها را مشاهده می‌كردیم؛ چرا كه برای آنها باوركردنی نبود كه از ایران یك زیردریایی توانسته باشد در آب‌های دور حضور یابد.

رئیس ستاد ناوگان شمال نداجا ادامه داد: این مأموریت اثبات كرد كه توانایی این را داریم كه كیلومترها دورتر از مرزها نیز مأموریت‌های خود را انجام دهیم.

وی با اشاره به حضور ناوگروه چهاردهم اعزامی به آب‌های دور توسط ارتش افزود: در این ناوگروه علاوه بر زیردریایی یونس دو ناو نیز در این مأموریت داشتند. در این مأموریت 400 نفر حضور داشتند كه علاوه بر نشان دادن توانایی‌های دفاعی ایران در این ماموریت امنیت خطوط كشتیرانی در آبهای ناامن تامین شده است.

به گفته رئیس ستاد ناوگان شمال نداجا، در این مأموریت همچنین مبحث آموزش با توجه به بكارگیری افراد با تجربه در كنار افراد جوان نیز مورد توجه بوده است. در اینگونه مأموریت‌ها آموزش‌هایی مدنظر است كه به‌طور میدانی قابلیت شكوفایی را داشته باشد.

اظهارات فرمانده زیردریایی یونس
فرمانده زیردریایی یونس نیز درباره تجربه‌های این سفر دریایی گفت: رهگیری و ضبط تمامی پارامترهای راداری و سوناری تعداد زیادی از شناورهای موجود در مسیر سیر زیردریایی یونس، توسط این زیردریایی انجام شده است.

حسین حریری یادآور شد: در تاریخ دهم اردیبهشت ابلاغ شد كه این زیردریایی در راستای صیانت دریایی و حفظ منافع كشور باید به همراه ناوگروه چهاردهم نداجا به آبهای دور اعزام شود. این زیردریایی با طی 3800 مایل دریایی و رهگیری شناورهای منطقه‌ای پس از 66 روز انجام مأموریت امروز در بندرعباس پهلو گرفت.

حریری ادامه داد: از بدو آغاز به‌كار یگان یونس، این نخستین مأموریت این زیرسطحی است.

فرمانده زیردریایی یونس ادامه داد: با حضور این زیردریایی در آب‌های دور ثابت شد كه نیروی دریایی ارتش ایران نه تنها در روی سطح راهبردی است؛ بلكه در زیر سطح نیز می‌تواند راهبردی باشد.

وی با اشاره به اهداف این سفر افزود: تست سامانه‌های بهینه‌سازی شده توسط متخصصان كشور در این مأموریت با موفقیت انجام شد.

فرمانده زیردریایی یونس ادامه داد: علاوه بر این امر حضور زیردریایی سبب اعتماد به نفس و نمایش اقتدار جمهوری اسلامی در آب‌های بین‌المللی نیز شد. اینگونه حضور در آب‌های دور با توجه به تحریم‌ها دارای جایگاه ارزنده‌ای است.

وی با تأكید بر اینكه «تمام عملیات و برنامه‌های پیش‌بینی شده با موفقیت كامل طی سفر انجام شد»، گفت: زیردریایی یونس توانست تعداد بسیار زیادی از شناورهای موجود در طول مسیر سیر را در زیر آب شناسایی و رهگیری كند و تمام پارامترهای راداری و سوناری این ناوگان‌ها را ضبط كند.

حریری افزود: این امر تنها در شرایط اختفاء از دید شناورهای هدف محقق شده است.

وی همچنین ادامه داد: در راستای حفظ آمادگی و ایجاد هماهنگی در طول مدت مأموریت به دفعات تمریناتی را به صورت مشترك با دیگر اعضای ناوگروه و در خود زیردریایی انجام داده‌ایم.

گفتنی است، زیردریایی یونس از زیردریایی‌های كلاس طارق است كه به همراه دو ناو دیگر ارتش در قالب ناوگروه اعزامی چهاردهم در آب‌های دور حضور یافت.

ارسال نظر