کد خبر: ۱۰۹۹۸
تعداد بازدید: ۳۶۹
تاریخ انتشار: ۰۲ آبان ۱۳۹۰ - ۰۸:۰۰

فرصت مناسب كشتی‌سازان ایرانی برای انتقال دانش جهانی

معاون فنی كشتیرانی جمهوری اسلامی وضعیت كنونی بازار صنعت كشتی‌سازی دنیا را فرصتی مناسب برای انتقال دانش این صنعت به سازندگان ایرانی دانست.

به گزارش خبرنگار مارین نیوز، مهندس قاسم نبی‌پور كه پیش از ظهر امروز در نشست خبری سیزدهمین همایش دریایی كه با موضوع «بررسی وضعیت حمل‌ونقل دریایی ایران و جهان» در محل شركت كشتیرانی جمهوری اسلامی برگزار شد؛  گفت: یكی از دلایل وضعیت فعلی بازار حمل‌ونقل دریایی و سقوط نرخ‌های حمل، به حجم بالای سفارش‌های ساخت كشتی در سال‌های گذشته به یاردهای چینی، كره‌ای و ژاپنی برمی‌گردد.

وی با ارائه آماری دراین‌باره توضیح داد: در حال حاضر، 4100 فروند كشتی تانكر در سطح جهان وجود دارد و با توجه به در دست ساخت بودن 600 فروند دیگر، 7 درصد به ظرفیت جهانی این كشتی‌ها در جهان تا سال 2012 افزوده خواهد شد. همچنین، تعداد كشتی‌های فله‌بر در حال سرویس 7700 فروند است كه این رقم تا سال 2016 میلادی، 35 درصد افزایش خواهد داشت.

نبی‌پور افزود: در پی افزایش سفارش‌های ساخت از سال 2008، تعداد زیادی كشتی‌سازی در چین و كره حنوبی بوجود آمد كه یك زمین فوتبال را شش ماهه تبدیل به كشتی‌سازی می‌كردند و زمان تحویل كشتی آنها بعد از به آب‌اندازی به 35 روز رسیده بود.

وی با اشاره به كاهش شدید سفارش‌های ساخت كشتی در شرایط كنونی گفت: برای مقابله با این وضعیت، دولت كره‌جنوبی به كشتی‌سازی‌های عمده این كشور برای سرپا ماندن وام‌های بزرگی اعطا كرده و دولت چین نیز، میلیاردها دلار به كشتی‌سازی‌ها تزریق كرده است.

معاون فنی كشتیرانی جمهوری اسلامی با اشاره به سفارش ساخت 6 فروند كشتی از سوی این شركت در سال 79 به مجتمع كشتی‌سازی ایزوایكو افزود: از این تعداد، یك فروند پس از دو سال با مشاركت ایزوایكو در آلمان ساخته شد و اولین كشتی ساخت داخل نیز، سال گذشته تحویل كشتیرانی شد.

وی افزود: بنابه اعلام سازمان گسترش و نوسازی صنايع ايران (ايدرو) به وزارت صنعت، معدن و تجارت، قرار است دومین كشتی كانتینربر اقیانوس‌پیمای ساخت داخل تا پایان امسال و سومین فروند تا خرداد 91 تحویل كشتیرانی شود.

به گفته وی، دو فروند سفارش دیگر كشتیرانی به ایزوایكو با توجه به فقدان بازار و شرایط خود كارخانه كشتی‌سازی، با توافق طرفین فسخ شده و تمركز اصلی بر روی تكمیل دو كشتی باقیمانده است.

معاون فنی كشتیرانی جمهوری اسلامی با تأكید بر اینكه «این شركت با فروكش كردن شرایط كنونی بازار حمل‌ونقل دریایی، روند سفارش ساخت كشتی را از سر خواهد گرفت»، در مورد احتمال سفارش‌های جدید به سازندگان داخلی گفت: ما از سازندگان داخلی تعهد می‌خواهیم تا طبق زمان، سفارش‌ها را تحویل دهند.

نبی‌پور در پاسخ به پرسش خبرنگار مارین نیوز درباره اقدامات كشتیرانی جمهوری اسلامی برای انتقال دانش و تجربه كشتی‌سازان خارجی به مجموعه‌های داخلی گفت: در جریان سفارش ساخت 6 كشتی به ایزوایكو، ما سفارش ساخت كشتی اول را در آلمان گذاشتیم و سازنده خارجی تا دو سال قبل و پیش از اوج‌گیری تحریم‌ها، جهت انتقال تكنولوژی در ایران حضور داشت.

وی با بیان اینكه «در مقاطع مختلف كشتی‌سازان قدر كره‌ای و اخیرا چینی را مجبور به همكاری با سازندگان ایرانی كرده‌ایم»، افزود: متأسفانه، تا قبل از ادغام وزارتخانه‌های بازرگانی و صنایع به نظر می‌رسید كه آمادگی لازم در سازمان گسترش و وزارت صنایع برای جذب همكاران خارجی وجود نداشت و نتوانستند روند همكاری با طرف‌های خارجی را مدیریت كنند.

معاون فنی كشتیرانی جمهوری اسلامی با تأكید بر اینكه «كشتیرانی همچنان بر این باور است كه باید انتقال دانش و تجربه به سازندگان داخلی صورت گیرد»، افزود: اخیرا نیز، سازندگان دیگری را از چین و كره جنوبی معرفی كرده‌ایم كه با یاردهای داخلی، مذاكراتی هم داشته‌اند.

وی افزود: در شرایط كنونی و با تعطیل شدن بسیاری از كشتی‌سازی‌های خارجی و یا كمبود سفارش در آنها، این شركت‌ها زمینه همكاری زیادی با سازندگان ایرانی دارند كه این امر، فرصت مناسبی را در اختیار كشور ما قرار داده است.

نبی‌پور در این زمینه به تجربه كشور عمان اشاره كرد و گفت: این كشور در سال 2007 با همكاری كشتی‌سازی دوو كره جنوبی، ایجاد یارد تعمیراتی را آغاز كرد كه فعالیت این مجموعه از سال 2010 آغاز شد و اكنون، تعمیر 20 فروند كشتی با استانداردهای جهانی را در دست اجرا دارند.

معاون فنی كشتیرانی جمهوری اسلامی با تأكید بر سیاست این شركت بر حمایت از سازندگان داخلی، به راه‌اندازی یارد تعمیرات كشتی پرشیاهرمز از سوی كشتیرانی با مشاركت ایزوایكو اشاره كرد و افزود: همچنین، كشتیرانی در حال حاضر با 36 كارخانه تولید تجهیزات، مواد، رنگ و سایر لوازم كشتی همكاری دارد و در نظر دارد از این طریق، صنایع جانبی كشتی را در كشور فعال كند. 

ارسال نظر