تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۱۱۴۱۳
تعداد بازدید: ۳۵۶
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۰ - ۰۸:۰۰

مركز علوم و فنون دریایی دانشگاه آزاد راه‌اندازی می‌شود

مشاور عالی رییس دانشگاه آزاد گفت: مركز تحقیقات علوم و فنون دریایی با مشاركت مالی مركز علوم و فناوری‌های پیشرفته، معاونت پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی و وا حد بوشهر در منطقه دلوار راه‌اندازی می‌شود.

به گزارش مارین نیوز، دكتر علی عباسپور در چهل و دومین جلسه شورای راهبردی مركز علوم و فناوری‌های پیشرفته افزود: برای راه‌اندازی این مركز زمینی به وسعت 70 هكتار اختصاص یافته كه پیش‌بینی می‌شود این مركز در آینده‌ای نزدیك در زمینه‌های فیزیك دریا، شیمی دریا، زیست شناسی دریا، بوم شناسی دریا، مهندسی صنایع دریایی، معماری كشتی و پرورش آبزیان دریایی فعالیت خود را آغاز كند.

دكتر رهنمای رودپشتی، معاون پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی، نیز در این جلسه به سفر رییس دانشگاه آزاد به واحد بندر گز اشاره كرد و گفت: در بازدیدی كه اخیرا هیأت دولت از آ‌ن منطقه به عمل آوردند، ‌برای ایجاد بزرگترین مركز پرورش ماهیان خاویاری در استان گلستان تا پایان برنامه چهارم توسعه توسط بخش غیردولتی با اعطای یارانه سود تسهیلات بانكی و ایجاد زیرساخت‌های مناسب، ‌مصوبه‌ای را به تصویب رساندند.

وی با بیان اینكه «دانشگاه آزاد اسلامی دارای سه مركز مطالعات و تحقیقات آبزیان در بندر چمخاله، واحد بابل (حوضچه پرورش ماهی) و مركز دلوار استان بوشهر است»، افزود: یك هكتار از اراضی واحد بندر گز درون دریا واقع شده كه امكان پرورش ماهی در محیطی طبیعی در دو اقلیم آب شور و آ‌ب شیرین فراهم می‌كند. با توجه به اقتصادی بودن پروژه می‌توان بحث استفاده از فناوری‌های نوین را نیز در این خصوص مطرح كرد.

وی با اشاره به آمادگی حوزه معاونت پژوهشی در طرح پرورش ماهیان خاویاری ادامه داد: باید زمانبندی مناسب جهت بهره‌برداری از فازهای مختلف پروژه در طرح توجیهی مركز پرورش ماهیان خاویاری مورد نظر قرار گیرد.

عقیل‌نژاد، مدیركل امور تحقیقاتی ماهیان خاویاری استان گلستان، نیز در این مراسم گفت: واحد بندر گز حدود پانزده هكتار زمین در كنار دریا دارد. موقعیت جغرافیایی بندر گز مجموعه‌ای از شرایط خاص اقلیمی و اكوسیستم‌های آبی و خاكی را در این منطقه در بر گرفته كه برای نمونه می‌توان به خلیج گرگان، تالاب گمیشان، جزیره آشورده و شبه‌جزیره میان كاله در این منطقه اشاره كرد.

وی ادامه داد: می‌توان لارو ماهی خاویار را برای فروش به بازار عرضه كرد؛ ضمن آن كه فناوری‌های نوین باید بتوانند مدت زمان پروسه پرورش ماهی را به یك سوم كاهش دهند.

عقیل‌نژاد با اشاره به حمایت سازمان شیلات و نهادهای دولتی برای به ثمر نشستن این پروژه تصریح كرد: بهتر است از تجربیات كشورهای صاحبنظر در این حوزه استفاده شود.

دكتر حسین‌زاده لطفی، معاون پژوهشی واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی، نیز گفت: در این زمینه مسؤولان درصدد كمك به دانشگاه هستند كه از ‌آن جمله می‌توان به اهدای لارو ماهی به صورت رایگان و همچنین تخصیص یك سایت 50 هكتاری به دانشگاه اشاره كرد.

وی با اشاره به دیربازده بودن طرح پرورش ماهیان خاویاری گفت: پرورش ماهی قزل‌آلا و میگو در كنار پرورش ماهیان خاویاری از جمله طرح‌های زود بازدهی است كه می‌تواند در مدت زمان دو تا سه سال به بهره‌برداری برسد.

مهندس حمیدرضا امیری‌نیا، رییس مركز همكاری‌های فناوری و نوآوری نهاد ریاست جمهوری، نیز در این نشست از ظرفیت‌های بالقوه مركز همكاری‌ها جهت جلب همكاری سفارت جمهوری اسلامی ایران در كشور روسیه و وزارت جهاد كشاورزی در پروژه مذكور، خبر داد. 

ارسال نظر