کد خبر: ۱۱۵۷۹
تعداد بازدید: ۳۹۷
تاریخ انتشار: ۰۶ دی ۱۳۹۰ - ۰۸:۰۰

قطعی شدن دستیابی به منابع نفتی خزر تا پایان امسال

مدیرعامل شركت نفت خزر از قطعی شدن احتمال دستیابی به منابع نفتی در دریای خزر تا پایان امسال خبر داد و افزود: احتمال كشف مقادیر قابل توجهی از گاز در حوزه استان گلستان وجود دارد.

به گزارش مارین نیوز، علی اصولی با ابراز امیدواری از اینكه «در لایه های زیرین میدان گازی تازه كشف شده به مقدار قابل توجهی از منابع نفتی دست یابیم»، گفت: هنوز به نتایج قطعی در خصوص گازی یا نفتی بودن حوزه جدید گازی در دریای كاسپین دست نیافته‏ایم، اما انتظار می‏رود كه در لایه‏های زیرین این میدان به مقدار قابل توجهی از منابع نفتی دست یابیم.

وی ادامه داد: با ادامه‌ استراتژی این شركت در حفاری چاه اكتشافی در حوزه آب‏های عمیق دریای كاسپین، اخبار مربوط به اعلام اكتشاف احتمالی نفت از این حوزه تا پایان سال اعلام می‏شود.

اصولی خاطرنشان كرد: با توجه به حجم گاز كشف‏شده در حوزه دریای كاسپین، پیش‏بینی می‏شود كه نفت اكتشافی از این حوزه نیز بسیار بیشتر از برآوردهای اولیه باشد.

مدیرعامل شركت نفت خزر استراتژی این شركت را «نهادینه كردن دانش فنی آب‏های عمیق در سطح خاورمیانه» عنوان كرد و افزود: در حال حاضر دانش فنی مربوط به اكتشاف و بهره‏برداری از منابع نفت و گاز در حوزه آب‏های عمیق در اختیار 3 یا 4 شركت آمریكایی است و با ایجاد تحولات بنیادین در این بخش می‏توانیم به صادركننده دانش فنی در این خصوص تبدیل شویم.

وی تأكید كرد با تحقق این هدف فصل جدیدی در صنعت نفت كشورمان گشوده خواهد شد.

اصولی در ادامه از احتمال اكتشاف مقادیر قابل توجهی از گاز در حوزه استان گلستان خبر داد و گفت: در حال حاضر مقدمات مربوط به حفاری اكتشافی در این حوزه فراهم شده است و پیش‏بینی می‏شود خبرهای مربوط به آن تا پایان سال جاری اعلام شود.

مدیرعامل شركت نفت خزر با اشاره به اینكه «اكتشافات در حوزه دریای خزر با وجود محدودیت‏هایی نظیر ناكافی بودن دانش فنی، مشكلات ناشی از تأمین تجهیزات و نیاز به سرمایه‏گذاری بالا در این بخش محقق شده است»، گفت: تكنولوژی مربوط به آب‏های عمیق بسیار پیچیده است و از این جهت حوزه اكتشافی شركت نفت خزر در دریای كاسپین مشابهت زیادی با حوزه اكتشافی در خلیج مكزیك دارد.

وی تأکید كرد: محدودیت‏های ناشی از فیزیك دریا مانند موج‏های شدید و بلند (با توجه به عدم حضور حرفه‏ای كشورهای همسایه در حوزه اكتشافی نفت و گاز در نیمه جنوبی دریای كاسپین) بر دشواری‏های كار می‏افزود.

به گفته‌ی وی، محدودیت‏های ناشی از ناوگان دریایی و هوایی با وجود شرایط جوی نامساعد حوزه شمالی كشور و همچنین انتقال نیرو و تجهیزات به فاصله 250 كیلومتری از ساحل به همراه شرایط امنیتی پیچیده حاكم بر این فضا، از جمله مشكلات نفت خزر برای حفاری اكتشافی در این حوزه بود.

اصولی با مقایسه شرایط كاری شركت نفت خزر در حوزه دریای كاسپین با خلیج مكزیك گفت: این دو حوزه شباهت زیادی از جهت عمق دریا و نوع سكوی اكتشافی داشت؛ با این تفاوت كه تجهیزات به كار گرفته شده و ناوگان حفاری فعال در حوزه خلیج مكزیك بسیار قوی‏تر و پیشرفته‏تر از ناوگان نفت خزر بود.

وی تأكید كرد: در چنین شرایطی كارشناسان نفت خزر توانستند تا فعالیت خود را در حوزه اكتشاف نفت و گاز در دریای خزر متمركز كنند و با اكتشاف میدان گازی جدیدی در این حوزه به این واقعیت جامه عمل بپوشانند.

مدیرعامل شركت نفت خزر با بیان اینكه «رسالت این شركت در راستای تحقق اهداف كلان كشور و تثبیت حاكمیتی در حوزه دریای خزر است»، گفت: در افكار عمومی اینطور جا افتاده بود كه صنعت نفت در زمینه استفاده از منابع انرژی در حوزه دریای كاسپین كوتاهی می‏كند؛ در عین حال به دلیل برخی از محدودیت‏ها مجبور به سكوت رسانه‏ای بودیم؛ هرچند كه استراتژی این شركت بر مبنای «سكوت الهام‌بخش» و «سكوتی با بار اطلاع‏رسانی» بود.

وی ادامه داد: با راه‏اندازی سكوی ایران امیركبیر انتظارات از شركت نفت خزر در زمینه اكتشافات تازه گازی افزایش یافت، با این وجود مدتی طول كشید تا توانستیم طعم شیرین اكتشاف در این حوزه را به كام ملت ایران بچشانیم.

اصولی تأكید كرد: نوع جهت‏گیری فعالیت‏های شركت نفت خزر در راستای سیاست‏های دولت بوده و این به معنای عدم فعالیت صنعت نفت در دریای خزر نیست.

ارسال نظر