کد خبر: ۱۱۶۱۳
تعداد بازدید: ۳۸۳
تاریخ انتشار: ۰۷ دی ۱۳۹۰ - ۰۸:۰۰

آخرین وضعیت طرح مدل‏سازی مخازن نفت و گاز خلیج فارس و دریای عمان

رئیس پژوهشگاه صنعت نفت با تشریح آخرین وضعیت اجرای طرح مدل‏سازی مخازن نفت و گاز خلیج فارس و دریای عمان، گفت: نتایج انجام مرحله نخست طرح مدل‏سازی سیستم‏های نفتی خلیج فارس و دریای عمان تا چند ماه آینده اعلام می‏شود.

به گزارش مارین نیوز به نقل از پایگاه اطلاع‏رسانی شرکت ملی نفت، دکتر وحید حدادی‏اصل با اعلام آمادگی برای بررسی و مدل سازی مخازن هیدروکربوری در آب‏های شمال و جنوب کشور، تصریح کرد: چنانچه اکتشافات دریاچه خزر نیز کامل شده و شرکت نفت خزر اعلام کند، ما نیز علاقه‏مند هستیم کارهای مطالعاتی و مدل سازی را برای اعلام وضعیت مخازن موجود در آن انجام دهیم.

وی افزود: پژوهشگاه صنعت نفت با استفاده از فناوری‏های نوین در زمینه مخازن هیدروکربوری از جمله فناوری چاه‏های هوشمند که اطلاعات چاه‏های دریایی را از روی زمین در اختیار قرار می‏دهد، آمادگی دارد در دریاچه خزر فعالیت‏های مطالعاتی انجام دهد.

رئیس پژوهشگاه صنعت نفت درباره قرارداد «طرح ملی مروارید خلیج فارس» گفت: این قرارداد که میان پژوهشگاه صنعت نفت و شرکت فلات قاره به ارزش 21 میلیون یورو به مدت دو سال بسته شده، بزرگترین قرارداد پژوهشی کشور است.

حدادی اصل با بیان اینکه «طرح مدل‏سازی سیستم‏های نفتی خلیج فارس و دریای عمان (طرح مروارید خلیج فارس) اقدام مهمی در تولید صنعت نفت بویژه در بخش دریایی است»، گفت: این پروژه در نوع خود بی‏نظیر است، زیرا تاکنون مطالعه‏ای با این سطح و گستره انجام نشده و برای نخستین بار است که در کشور چنین پروژه‏ای به مرکز پژوهشی داده می‏شود؛ در گذشته اینگونه مطالعه‏ها از سوی شرکت‏ها انجام می‏شد.

رئیس پژوهشگاه صنعت نفت ادامه داد: چنانچه این پروژه به پژوهشگاه صنعت نفت واگذار نمی‏شد، برای اجرای آن باید از شرکت‏های بین‏المللی کمک گرفته می‏شد که این مسئله به ارائه اطلاعات مخازن هیدروکروری ایران به کشورهای دیگر می‏انجامید.

وی با بیان اینکه «مدل‏سازی سیستم‏های نفتی خلیج فارس و دریای عمان در چند مرحله انجام می‏شود»، گفت: در این مدل از رویکرد چند رشته‏ای شامل بهره‏گیری از آخرین روش‏های توسعه‏یافته در علوم زمین (ژئوفیزیک، پتروفیزیک، ژئوشیمی و مدل سازی) برای تشخیص فرآیندهای بازسازی تاریخچه تدفین رسوب‏ها در پهنه خلیج فارس و دریای عمان از زمان پالئوزوئیک تاکنون، تعیین زمان زایش، خروج و مهاجرت نفت و گاز، تعیین کمیت و کیفیت نفت و گاز تولیدشده استفاده می‏شود.

حدادی اصل ادامه داد: همچنین این روش‏ها در تعیین زمان انباشته شدن نفت و گاز در تله‏های ساختمانی و چینه‏ای، تعیین ترتیب زمانی وقایع زمین‏شناسی و تکتونیکی فعال در منطقه و رده‏بندی مناطق دارای پتانسیل تجمع‏های هیدروکربنی برای اکتشاف کاربرد دارد.

وی تصریح کرد: پس از بررسی مخازن و ارائه وضعیت آنها، بلوک‏های موردنظر جداسازی و روی هر بلوک تمرکز می‏شود و با اختیارداشتن چنین اطلاعات ارزشمندی می‏توان نواحی با ریسک اکتشافی کمتر و احتمال وجود منابع هیدروکربوری بیشتر را شناسایی کرد.

بنابراین گزارش، مدل‏سازی سیستم‏های نفتی خلیج فارس و دریای عمان با وسعت 183500 کیلومتر مربع شامل 80 ساختار زمین‏شناسی، 17 میدان و 490 چاه نفت و گازی و در نوع خود از نظر بزرگی و مقیاس کم‏نظیر است.

در این طرح همه لایه‏های چاه‏ها به دقت بررسی خواهد شد تا با مدل‏سازی سه بعدی، اطلاعات ارزشمندی مانند زمان تولید نفت، جریان پیدا کردن و مسیرهای مهاجرت به دست آید.

با تکنیک‏هایی مانند مدل‏سازی سه‏بعدی می‏توان علاوه بر رساندن میزان ریسک شناسایی ذخایر هیدروکربوری به حداقل، از لحاظ مالی نیز، صرفه‏جویی قابل توجه کرد، زیرا با استفاده از شیوه‏های مرسوم اکتشاف، هزینه زیادی صرف می‏شد و در صورت کشف نشدن منبع جدید تمام این هزینه‏ها به هدر می‏رفت.

کارفرمای این پروژه، شرکت نفت فلات قاره ایران، پیمانکار آن پژوهشگاه (با مشارکت دانا ژئوفیزیک) و مشاوران آن دانشگاه AGH لهستان، شرکت شلمبرژه (WSI)، شرکت پتروسار، شرکت MoveOil فرانسه و دانشگاه اصفهان است.

ارسال نظر