کد خبر: ۱۲۰۱۴
تعداد بازدید: ۴۰۹
تاریخ انتشار: ۲۴ ۱۳۹۰ - ۰۸:۰۰

آغاز به کار مراكز «داده‏های اقیانوسی» و«مخاطرات دریایی» ایران

مركز ملی داده‏های اقیانوس‏شناسی، مركز ملی پیش‏بینی و هشدار مخاطرات دریایی، كتابخانه دیجیتال و ایستگاه پژوهشی بندرعباس امروز در دانشگاه تهران گشایش یافت.

به گزارش مارین نیوز، درمراسم گشایش این مراكز كه همزمان با بیستمین سالگرد تأسیس مؤسسه اقیانوس‏شناسی برگزار شد، نیكولینو دادمو، رییس دفتر منطقه‏ای كمیسیون بین دولتی اقیانوس‏شناسی، پروفسور اورهال اوزلو، رییس شبكه علم و فناوری اقیانوس‏شناسی كشورهای اسلامی، پارجا ویرتانن، مدیر دفتر منطقه‏ای یونسكو در ایران، و محمد مهدی نژادنوری، معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، حضور داشتند.

رییس مؤسسه ملی اقیانوس‏شناسی در این مراسم گفت: تأسیس مركز ملی داده‏های اقیانوسی و دریایی اواخر سال 89 در هیأت امنای مؤسسه ملی اقیانوس‏شناسی مطرح شد و پس از تصویب این طرح، مراحل مقدماتی راه‏اندازی این مركز آغاز شد.

دکتر وحید چگینی در مورد مركز ملی پیش‏بینی و هشدار مخاطرات دریایی اظهارداشت: این مركز نه تنها نیاز تحقیقاتی مؤسسات، نهادهای دریایی، دانشگاه‏ها و دانشجویان را برطرف می‏كند؛ بلكه برای مدیریت و پیش‏‌بینی حوادث غیرمترقبه در حوزه‌های آبی و ستاد مدیریت بحران كشور كاربرد زیادی دارد.

وی ادامه داد: مركز ملی پیش بینی و هشدار مخاطرات دریایی مركزی مهم برای ارایه خدمات در بخش دریایی به نهادها است و می‏تواند كارهای مهمی از جمله شبیه‏سازی امواج خلیج فارس، دریای عمان و خزر، مطالعات سونامی در مكران، مطالعه جریان‏های شكافنده به خصوص در شمال كشور، پهنه‏بندی مخاطرات دریایی ناشی از جریان‏های شكافنده در سواحل شمالی و جنوبی كشور، مطالعه در زمینه پدیده كشند قرمز و توفان‏های حاره‏ای را انجام دهد.

چگینی افزود: مؤسسه ملی اقیانوس‏شناسی با كمك از بانك دریایی كه در این مؤسسه راه‏اندازی شده و با همكاری مركز ملی پیش‏بینی و هشدار مخاطرات دریایی آمادگی ارایه خدمات در زمینه‏های مرتبط را به نهادها و سازمان‏های دریایی دارد.

رییس مؤسسه ملی اقیانوس‏شناسی تأكید كرد: متأسفانه هنوز از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست‏جمهوری بودجه‏ای برای این مركز داده نشده و تاكنون مؤسسه ملی اقیانوس‏شناسی در حد توان خود هزینه كرده؛ این در حالی است كه این مؤسسه به 20 میلیارد تومان بودجه نیاز دارد.

ارسال نظر