تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۱۲۱۴۱
تعداد بازدید: ۵۶۰
تاریخ انتشار: ۰۷ ۱۳۹۰ - ۰۸:۰۰

ایران در برداشت هلیوم پارس جنوبی شریک قطر می‏شود؟

مدیرعامل شركت نفت و گاز پارس از پایان پروژه مطالعه ذخایر گاز هلیوم در میدان مشترك پارس جنوبی خبر داد و گفت: تولید این گاز از میدان پارس جنوبی احتمالا از سال آینده در دستور كار خواهد بود.

وی اظهار امیدواری كرد كه با تصویب هیأت مدیره شركت ملی نفت ایران، تولید گاز هلیوم از میدان مشترك پارس جنوبی سال آینده در دستور كار قرار بگیرد و برنامه توسعه، سرمایه‏گذاری و زمانبندی اجرای این پروژه نیز مشخص شود.

سوری با بیان اینكه «هلیوم به همراه گاز است و باید عملیات جداسازی روی آن انجام شود»، افزود: استخراج و تصفیه گاز هلیوم نیاز به فناوری پیچیده‏‎ای ندارد.

وی با بیان اینكه «بیشترین ذخیره گاز هلیوم جهان به میزان 28 درصد در میدان مشترك پارس جنوبی نهفته است»، گفت: 27 درصد ذخایر این گاز در روسیه و 26 درصد آن در آمریكا قرار دارد.

مدیرعامل شركت نفت و گاز پارس درباره آخرین وضعیت برداشت قطر از گاز هلیوم در میدان پارس جنوبی گفت: قطر با برداشت سالانه 25 میلیون مترمكعب گاز هلیوم، جایگاه پنجم را در زمینه برداشت از این گاز دارد و قرار است با دستیابی به تولید سالانه 58 میلیون متر مكعب، جایگاه خود را به رتبه دوم در جهان ارتقا دهد.

گفتنی است، هلیوم سبك‌ترین گاز پس از هیدروژن، ولی برخلاف هیدروژن غیرقابل اشتعال است. هلیوم مایع دارای فشار صفر مطلق است اما وقتی فشار بالا می رود به آسانی متبلور می‏شود. مخلوط گازهای هلیوم و اكسیژن بعنوان گاز مصنوعی اتمسفر و برای پایین آوردن فشار استفاده می‏شود. گاز هلیوم برای پر شدن بالون كاربرد دارد و استفاده دیگر این گاز برای سوخت‏های هسته‏ای فشار مایع است، همچنین هلیوم مایع برای رزونانس مغناطیسی MRI برای توسعه پزشكی و تجهیزات آن به كار می‏رود.

ارسال نظر