کد خبر: ۱۲۸۵۹
تعداد بازدید: ۳۳۴
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۰۸:۰۰

تفاوت‏های لایه نفتی خزر با مخازن جنوب

مدیرعامل شرکت نفت خزر با شاره به فوران نفت برای نخستین بار در جریان حفاری در دریای خزر، گفت: لایه نفتی کشف شده بین 24 تا 30 متر ضخامت دارد و برای شناسایی بیشتر آن عملیات حفاری همچنان ادامه دارد.

به گزارش مارین نیوز به نقل از شرکت ملی نفت، علی اصولی با بیان اینکه «چهارشنبه هفته گذشته (27 اردیبهشت ماه) برای نخستین بار پس از 104 سال از تاریخ صنعت نفت، شاهد فوران نفت در دریای خزر بودیم»، گفت: یکی از وجه تمایزهای این مخزن با مخازن نفت و گاز جنوب کشور در لایه لایه بودن آن است.

وی درباره حجم و ذخیره درجای نفت این میدان تأکید کرد که مخازن هیدروکربوری کشف‏شده در دریای خزر به صورت لایه لایه روی یکدیگر قرار دارند و همانطور که در گذشته یک لایه گازی آن کشف شده بود، باید بررسی‏های بیشتری انجام شود تا بتوان رقم درستی درباره ذخیره نفت آن اعلام کرد.

مدیرعامل شرکت نفت خزر با تأکید بر اینکه «برای تخمین رقم صحیح حجم ذخایر میدان نیاز به حفر چاه‏های دیگری است»، اظهار امیدواری کرد که تا هفته آینده با حفر چاه‏های جدید و ارسال اطلاعات آنها به آزمایشگاه‏های تخصصی شرکت ملی نفت ایران حجم دقیق ذخایر این مخزن مشخص شود. 

به گفته اصولی، هم‏اکنون به دلیل رعایت مسایل زیست محیطی، نفت کشف‏شده از میدان سردار جنگل در سطح آب سوزانده می‏شود.

گفتنی است، رستم قاسمی، وزیر نفت، چهارشنبه گذشته همزمان با روشن شدن مشعل‌ سکوی امیرکبیر، کشف نفت در دریای خزر را اتفاقی مهم و ارزشمند برای جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده و گفته بود: این نفت، دارای بالاترین کیفیت در سطح جهان است.

ارسال نظر