کد خبر: ۱۳۰۰۱
تعداد بازدید: ۲۹۸
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۳۹۱ - ۰۸:۰۰

خودکفایی ایران در حوزه تعمیر زیردریایی‏های فوق سنگین

زیردریایی فوق سنگین 3200 تنی طارق توسط متخصصان كشور و با استفاده از قطعات تولید داخل تعمیر شد.

به گزارش مارین نیوز، مراسم عملیاتی شدن این زیردریایی بزرگ با حضور امیر دریادار حبیب‏الله سیاری، فرمانده نیروی دریایی ارتش، فرماندهان این نیرو در رسته‏ها و پایگاه‏ها و مناطق مختلف و طراحان و مهندسان برگزار شد.

فرمانده نیروی دریایی ارتش در این مراسم با بیان اینكه «برای تعمیر قطعات مهم و حساس زیردریایی طارق یك میلیون و 620 هزار نفر ساعت وقت صرف شده»، تأكید كرد: تمام قطعات طراحی و ساخته شده و تعمیرشده طارق، بومی و ایرانی است.

سیاری افزود: با توجه به اینكه كشور سازنده هیچكدام از نقشه‏های قطعات حساس این زیردریایی را در اختیار ما قرار نداده بود و اصرار كشور سازنده بر تعمیر این زیردریایی در حوضچه‏های همان كشور بود، در ابتدا كارها بسیار سخت و دشوار بود، اما سختكوشی، تخصص و عزم و اراده پرسنل نیروی دریایی ارتش توان کشور را بار دیگر ثابت کرد.

وی با اشاره به «سنگ‏اندازی‏های برخی كشورها» در كار تعمیر زیردریایی سنگین طارق گفت: حالا نقشه‏های قطعات مختلف و حساس زیردریایی‏های كیلو كلاس در دست ماست و به‏راحتی كار تعمیر این زیردریایی‏ها را انجام می‏دهیم.

امیردریادار زمینی، فرمانده فنی نیروی دریایی ارتش، نیز در مصاحبه با خبرنگاران گفت: طراحی، ساخت و تعویض پوشش سخت و نرم ضد رادار زیردریایی طارق، سكان‏ها و بالك‏ها، سیستم‏های غوص و صعود، كپسول‏های هوای فشرده، سیستم‏های هوایی و نیوماتیك، پمپ‏ها، تابلوها و سیستم‏های الكترونیكی، سنسورها یا حسگرها، رادارهای مخابراتی و رادیویی، دكل‏های ارتباطی، سیستم‏های رانش، قطعات موتوری، شافت، پروانه، یاتاقان از جمله قطعات تعویضی در زیردریایی فوق سنگین طارق است.

وی تأكید كرد: بیش از 200 تخصص در تعمیر این زیردریایی به كار رفته و اگر این زیردریایی برای تعمیر به كشور سازنده تحویل می‏شد، شاید دیگر الآن ایران، طارق نداشت و اگر هم داشت تا ابد وابسته بود.

گفتنی است، زیردریایی فوق سنگین طارق نخستین زیردریایی ایران است كه سال 1371 خریداری شد.

ارسال نظر