کد خبر: ۱۳۰۹۹
تعداد بازدید: ۳۱۳
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۱ - ۰۸:۰۰

ساخت شناورهای مقابله با آلودگی‏ دریایی در دستور کار دولت

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: ایران بیش از همه کشورهای همسایه آب‏های جنوبی و شمالی خود به کنوانسیون‏ها و پروتکل‏های مقابله با آلودگی دریایی متعهد است.

به گزارش خبرنگار اعزامی مارین نیوز به بندر انزلی، سیدعطاءالله صدر که در مراسم امضای تفاهمنامه مقابله با آلودگی‏های زیست محیطی سخن می‏گفت؛ توضیح داد: از جمله مهمترین کنوانسیون‏هایی که ایران به آن ملحق شده، می‏توان به کنوانسیون‏های بین‏المللی زیست محیطی همانند کلیه ضمائم کنوانسیون پیشگیری از آلودگی ناشی از کشتی‏ها (marpol)، آمادگی، مقابله و همکاری در برابر آلودگی نفتی (OPRC)، پروتکل آمادگی، مقابله و همکاری در برابر سوانح آلودگی ناشی از مواد خطرناک و سمی (OPRC-HNS)، مدیریت آب توازن کشتی‏ها و رسوبات (BWM)، کنوانسیون سیستم‏های مضر ضدخزه (AFS)، مسؤولیت ناشی از سوخت کشتی‏ها (Bunkers) و کنوانسیون لندن (LC72) اشاره کرد.

وی افزود: این در حالی است که کشورهای حاشیه دریای خزر مانند روسیه و آذربایجان تنها به کنوانسیون‏های OPRC، پنج ضمیمه اول از کنوانسیون مارپل، کنوانسیون Bunkers و کنوانسیون لندن و کشورهای قزاقستان و ترکمنستان تنها به پنج ضمیمه اول کنوانسیون مارپل ملحق هستند.

به گفته صدر، کشورهای حاشیه خلیج فارس مانند کشورهای کویت و عربستان به کنوانسیون مارپل، بحرین به پنج ضمیمه اول کنوانسیون مارپل و OPRC، کشورهای امارات متحده عربی و عمان به کنوانسیون‏های OPRC، پنج ضمیمه اول کنوانسیون مارپل و کنوانسیون لندن ملحق هستند. کشور عراق هم به هیچکدام از این کنوانسیون‏ها ملحق نیست.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در ادامه سخنان خود اعلام کرد: این سازمان در راستای الزامات ملی و بین‏المللی نسبت به مجهز کردن بنادر خود به تجهیزات پاکسازی و مقابله با آلودگی دریا به ارزش جمعا 100 میلیارد تومان اقدام کرده است.

وی افزود: قسمتی از این تجهیزات هم‏اکنون در بنادر قابل بهره‏برداری بوده و بقیه در آینده تحویل بنادر خواهد شد.

صدر همچنین با اشاره به استفاده از سه فروند بالگرد جهت پایش و کنترل آب‏های ایران گفت: شناور پیشرفته پاکسازی آلودگی نفتی به حجم 550 مترمکعب اوایل سال آینده تحویل سازمان بنادر خواهد شد.

وی همچنین از برنامه سازمان بنادر برای ساخت 7 فروند بارج 500 تنی برای بنادر جنوبی و شمالی کشور جهت جمع‏آوری مواد زائد نفتی و شیمیایی خبر داد و گفت: قرارداد ساخت سه فروند از این شناورها منعقد شده است.

به گفته وی، ساخت 9 فروند شناور پاکسازی حوضچه و کنار اسکله به نام اسکونجر نیز در دستور کار سازمان بنادر قرار دارد و انواع اسکیمر، بوم و مواد جاذب و سایر وسایل مربوطه به ارزش حدود 8 میلیارد تومان تحویل بنادر شده است.

ارسال نظر