کد خبر: ۱۳۴۹۴
تعداد بازدید: ۳۸۲
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۳۹۱ - ۰۸:۰۰

دومین چاه سردار جنگل در دریای خزر حفاری می‏شود

مدیرعامل شرکت نفت خزر از حفاری دومین حلقه چاه میدان سردار جنگل در آب‏های عمیق دریای خزر خبر داد.

به گزارش مارین نیوز به نقل از پایگاه اطلاع‏رسانی شرکت ملی نفت، علی اصولی نوع چاه دوم را توصیفی – اکتشافی اعلام کرد و گفت: با حفاری این چاه، افزون بر بررسی اطلاعات چاه کنونی، لایه‏های جدیدی از این میدان نیز به منظور اکتشاف حفاری می‏شود.

وی افزود: هم‏اکنون همه اقدام‏های مطالعاتی برای حفر چاه دوم انجام و محل آن نیز مشخص شده است و پیش‏بینی می‏کنیم در آینده نزدیک، عملیات حفاری آن آغاز شود.

اصولی با بیان اینکه «ذخیره درجای لایه کشف‏شده در سردار جنگل حدود دو میلیارد بشکه نفت خام سبک است»، تأکید کرد: 500 میلیون بشکه از این میزان قابل برداشت است.

وی ادامه داد: با احتساب نرخ 100 دلار برای هر بشکه نفت می‏توان گفت ارزش ذخایر این میدان تنها از یک لایه کشف‏شده حدود 50 میلیارد دلار است.

مدیرعامل شرکت نفت خزر با تأکید بر اینکه «سردار جنگل میدانی 100 درصد نفتی است»، گفت: اگرچه در گذشته اعلام شده بود این میدان، گازی است ولی بعد از کشف اخیر مشخص شد که حجم ذخایر نفت آن بیش از گاز است؛ بنابراین می‏توان گفت که سردار جنگل میدانی نفتی است.

اصولی تصریح کرد: از آنجا که نتایج تمام مطالعات و عملیات اکتشافی در این میدان رضایت بخش بوده‏ است، آمادگی توسعه میدان را داریم و برای این کار نیز زمان و سرمایه زیادی نیاز است.

وی درباره برآوردهای اولیه برای انجام فعالیت‏های توسعه‏ای در میدان گفت: چون هنوز در مراحل مختلف اکتشاف و تکمیل مطالعات میدان هستیم، نمی‏توان برآورد دقیقی اعلام کرد؛ ولی به طور مسلم به دلیل عمق زیاد آب، کار توسعه میدان نیز به سرمایه زیاد نیاز دارد.

اصولی همچنین به ادامه کار ساخت پایگاه پشتیبانی سردار جنگل که شامل مرکز فرآورش، انبارهای ذخیره و خطوط انتقال هیدروکربور می‏شود، اشاره کرد و افزود: در هماهنگی با استانداری گیلان، کار تسطیح زمین‏هایی را که مالکیت آنها برعهده دولت است؛ آغاز کرده‏ایم.

وی اظهار امیدواری کرد با اولویتی که برای ساخت درنظر گرفته شده؛ احداث مراکز اداری و انبارها در سال جاری آغاز شود.

ارسال نظر