تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۱۳۵۳۸
تعداد بازدید: ۲۸۸
تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۳۹۱ - ۰۸:۰۰

سه پیمانکار کم‏کار پارس جنوبی خلع ید شدند

مدیرعامل شركت نفت و گاز پارس گفت: از یك میلیارد و 400 میلیون مترمكعب گاز تولیدی تا پایان برنامه پنجم توسعه، 800 میلیون مترمكعب آن از میدان پارس جنوبی تأمین می‏شود.

وی با اشاره به اینكه «در سال گذشته 45 میلیون مترمكعب گاز در روز به تولید كشور اضافه شده است»، گفت: در حال حاضر توان تولید را به 285 میلیون مترمكعب در روز رسیده است.

به گفته سوری، در سال جاری برداشت از میدان پارس جنوبی در فازهای 12 ، 17 و 18 محقق خواهد شد، بطوری كه در فاز 12 روزانه 25 میلیون مترمكعب گاز استحصال می‏شود.

وی در مورد واكنش این شركت در برابر پیمانكاران كم‏كار گفت: در مرحله نخست تلاش می‏شود با بر طرف كردن نقاط ضعف پیمانكاران، مشكلات این بخش را رفع كنیم؛ اما در آخرین گام آنها را خلع ید می كنیم.

وی تأكید كرد: در سال جاری سه پیمانكار در گروه دوم و سوم بركنار شدند و پیمانكاران دیگری جایگزین آنها شدند.

سوری ادامه داد: بر اساس برنامه‏های این شركت به ازای تسریع عملكرد پیمانكاران 50 میلیارد تومان در هر ماه تشویق و به ازای تأخیر نیز 50 میلیارد تومان در هر ماه جریمه می‏شوند.

وی همچنین در مورد تولید گاز هلیوم در میدان پارس جنوبی گفت: تولید گاز هلیوم به روش‏های مختلف امكانپذیر است كه هم‏اكنون فاز اول مطالعات این بخش تكمیل شده و فاز دوم نیز آغاز شده است.

مدیرعامل شركت نفت و گاز پارس جنوبی ادامه داد: در نظر داریم دو یا سه شركت این مطالعات را انجام بدهند و بعد از نتیجه‏گیری، طراحی واحدها و كارخانجات در دستور كار قرار می‏گیرد.

وی با اشاره به ادامه فعالیت‏های اجرایی در فازهای 12 ، 15 و 16 ، 17 و 18 ، 22 و 23 و 24 و 13 در قالب طرح‏های مهر ماندگار افزود: در این بین فازهای 12 و 15 و 16 در اولویت قرار دارد و امسال در مدار تولید قرار می‏گیرد و فاز 17 و 18 در سال جاری به بهره‏برداری می رسد.

وی اظهار داشت: تا نیمه اول سال آینده تولید گاز كشور را 100 میلیون مترمكعب در روز افزایش خواهیم داد.

سوری در خصوص توسعه لایه نفتی پارس جنوبی گفت: لایه نفتی پارس جنوبی شامل دو بخش است كه ناحیه الف 1، ب ، ج و همچنین ناحیه آ 2 از بخش‏های آن محسوب می‏شود.

وی ادامه داد: به دنبال رهنمودهای رهبری در خصوص لایه نفتی پارس جنوبی یك دكل در منطقه مستقر شده و هفت كیلومتر حفاری در برنامه كاری این لایه نفتی قرار گرفته كه بر اساس تعهد پیمانكار حفاری در این لایه تا فروردین ماه سال آینده تكمیل می‏شود و در دوران دولت دهم تولید نفت خام از لایه نفتی پارس جنوبی آغاز خواهد شد.

به گفته سوری، تا دو ماه آینده سكوی لایه نفتی آماده می‏شود و شناور پالایشگاهی و ذخیره‏سازی در مرحله بعدی تأمین خواهد شد.

وی ادامه داد: در بخش الف 1 ، ب و ج یك دكل مستقر شده و حفاری با ورود به مخزن از 1300 متر عبور كرده است.

سوری اظهار داشت: با حفاری در بخش مشترك لایه نفتی دو چاه توصیفی و توسعه‏ای حفر می‏شود كه برای نخستین بار قرار است دو حفاری افقی به طول شش كیلومتر انجام شود و تولیدی پایدار از لایه نفتی پارس جنوبی بدست آید.

وی در مورد تخمین نفت درجای لایه نفتی پارس جنوبی گفت: پیش از این نفت درجای این لایه نفتی دو میلیارد بشكه تخمین زده شده بود و اكنون بر اساس آخرین اطلاعات این مقدار به حجم نفت درجای لایه نفتی پارس جنوبی 20 میلیارد بشكه پیش‏بینی می‏شود.

ارسال نظر