کد خبر: ۱۳۸۸۳
تعداد بازدید: ۳۳۴
تاریخ انتشار: ۰۲ شهريور ۱۳۹۱ - ۰۸:۰۰

از پنجم خرداد 1287 تا بیستم اردیبهشت ماه 1391

علی اصولی*:

سال‏ها و سال‏ها گذشت واین دستاورد صنعتی تنها در خطه جنوبی كشور همچنان به ثبت بود. نقطه مقابل این خطه در جغرافیای ایران، یعنی شمال كشور، بی‏بهره از این رویداد و اتفاق مشابه، تنها آرزویی را در سینه می‏پروراند كه روزی بتواند توازن صنعت نفت را به مثابه جنوب كشور در شمال نیز ایجاد نماید.

برای تحقق این آرزو به گواه تاریخ تلاش‏های بسیاری صورت گرفت. مطالعات اكتشافی در نقاط مختلف شمال كشور، انجام عملیات حفاری‏های پراكنده در پی داشت. اما هرچه بر این تلاش‏ها افزوده می‏شد، بر آمار نتایج عملیاتی ناامیدكننده نیز افزوده می‏شد، چاه‏های میثم، مقداد و خزر نیز نتوانستند آغازی باشند بر تاریخ كشف منابع هیدروكربنی در دریای خزر؛ اما كاروان كاوش‏ها و امیدهای صنعت مردان نفت كشور هیچگاه از حركت باز نایستاد.

با تأسیس شركت نفت خزر و با انجام و تهیه و تأمین حجم گسترده‏ای از اطلاعات اكتشافی و ساخت سكوی 14000 تنی امیركبیر، اینبار عملیات اكتشافی در فراسوی ساحل و در عمق دریای سركش خزر و در آمیزه‏ای از سماجت و صبوری دنبال می‏شود. شب‏ها و روزهای متعددی، از پی هم آمدند و چرخش مته حفاری را در عمیق‏ترین نقطه خزر شاهد بودند.

پس از تلاشی دو ساله رفته رفته بویی، شامه‏ها را خبر از رخدادی بزرگ داد. سینه خزر شكافته می‏شد و رازهای درون آن به مرحله روایت وآشكار شدن نزدیكتر می‏گردید. فضایی آمیخته به یأس و امید، در جریان بود. جمعی نومید از دستیابی به منابع و عده‏ای متوكل و امیدوار. بروز هر نتیجه‏ای دور از انتظار نبود؛
دستیابی به منابع یا بی‏نتیجه بودن عملیات اكتشافی. صدای توسل از سجاده‏ها شنیده می‏شد و در تركیب غرش مته حفاری، آوایی پرامید را منتشر می‏كرد.

بهار سال 91 با ماه اردیبهشت خود در گذر از پیچ زمان بود. روز بیستم فرا رسید و راوی خوش طبع دل‏ها، در این اندیشه بود آیا تاریخ و تقویم این روز، نشانی از نمره بیست برای تلاش صنعت مردان كشورمان خواهد بود؟ آیا روز بیستم اردیبهشت، نمره قبولی كارنامه این كاروان سختكوش خواهد بود؟ عقربه‏های ساعت در دل تاریخ با هر ضربه‏ای به سوی لحظه تحقق یك رویداد تاریخی پیش می‏رود. عقربه ساعت از ساعت 20 وزمان شرعی اذان مغرب عبور می‏كند. تو گویی بركتی می‏گیرد و بسوی ساعت 21 در حركت است. عملیات با دقت و حساسیت ویژه‏ای رصد می‏شود وآخرین مقاومت‏های سینه خزر حكایت از اتفاقی بزرگ دارد. دقایقی به ساعت 21 نمانده است. مردان عملیاتی با شوقی وافر انتظار قاصد خوش خبر چاه سردار جنگل را می‏كشند تا كه بر آید و پرده از راز چاه بردارد. وساعت 21 فرا می رسد در حالیكه فوران نفت سیاه، از لوله مشعل چاه، فروغ و روشنایی را بر بستر پهناور خزر هدیه می‏كند. صدای شوق و شكر از تمامی نقاط سكو شنیده می‏شود. نفت بیرون می‏جهد و مشعل فروزان آن خستگی را از تن مردان خزر می‏زداید.

و چنین شد تا كاروان صنعت نفت ایران با گذر از پنجم خرداد سال 1287 هجری شمسی در چاه شماره 1 مسجد سلیمان به روز بیستم اردیبهشت ماه سال 1391 در دریای خزر و شمال پیوند می‏خورد و فضل الهی و تلاش مردان این راه در هم گره می‏خورد و این دستاورد بزرگ را باعث می‏شود.

كتاب پر افتخار صنعت نفت ورق می‏خورد و صفحه زرینی گشوده می‏شود واینك ذهن تاریخ در تلاش است تا قلم الماس این روز و ساعت و تاریخ را بر جبین خود حك نماید. ساعت و روز خوش یمنی كه بی‏شك روزگاران پربركتش را برای مردم و اقتصاد ما به ارمغان خواهد آورد. ارمغان‏هایی كه انصاف حكم بر آن دارد كه نام و یاد و خاطر خالقان این حماسه صنعتی را فراموش نكنیم و ما نیز به ذهن خود بسپاریم و بر آیندگان بخوانیم.

* مدیرعامل شرکت نفت خزر

ارسال نظر