کد خبر: ۱۴۷۳۶
تعداد بازدید: ۳۵۱
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۱ - ۰۸:۰۰

تفاهمنامه صندوق توسعه صنایع دریایی و بانک ملی امضاء شد

مدیرعامل صندوق توسعه صنایع دریایی از امضای تفاهمنامه‎ با بانک ملی در راستای پرداخت تسهیلات برای تعمیرات کشتی خبر داد.

به گزارش مارین نیوز به نقل از پایگاه اطلاع‏رسانی صندوق توسعه صنایع دریایی، حسین فاضل با بیان اینکه «یکی از وظایف صندوق ایجاد بسترهای مناسب برای توانمندسازی یاردهای کشتی سازی کشور در حوزه تعمیرات است»، گفت: بر این اساس مذاکرات کارشناسی شده‏ای با بانک‏های متعدد با هدف ارائه تسهیلات به مالکان کشتی جهت انجام تعمیرات دوره‏ای انجام شد که در نهایت تفاهمنامه‏ای با بانک ملی به امضاء رسید‎.

وی با اشاره به اینکه «تعمیرات دوره‎ای هر شناور باید هر ۳۰ماه یک‎بار انجام شود»، تصریح کرد: چنانچه یک شناور در موعد مقرر اقدام به انجام این تعمیرات نکند؛ دیگر نمی‎تواند در آب‎های آزاد تردد داشته باشد. بنابراین، صندوق با دو هدف ارتقای توان یاردهای تعمیراتی کشور و رسیدن به استانداردهای بین‎المللی تعمیرات شناور و همچنین تسهیل امور مربوط به مالکان کشتی اقدام به امضای تفاهمنامه‎ با بانک ملی کرد.

وی در ادامه به جزئیات این تفاهمنامه‎ اشاره کرد و افزود: این تسهیلات به شناورهای فلزی با ظرفیت کمتر از GT  ۵۰۰۰ پرداخت می‎شود که بر اساس آمار موجود در صنعت حمل‎ونقل دریایی درصد و تعداد قابل توجهی را به‎خود اختصاص می‎دهند، ضمن آنکه حداقل این تسهیلات ۵۰۰ میلیون و حداکثر آن دو میلیارد ریال خواهد بود.

مدیرعامل صندوق توسعه صنایع دریایی با بیان اینکه «وثائق طبق ضوابط موجود در بانک ملی تعریف و حتی کشتی به‎عنوان وثیقه تسهیلات در نظر گرفته شده است»، گفت: در تفاهمنامه‎ امضاءشده با بانک ملی، تبصره‎ای گنجانده شده مبنی بر اینکه با صلاح‎دید کارشناسان بانک شناور در رهن بانک قرار می‎گیرد که این امر کمک زیادی به تشویق مالکان برای انجام تعمیرات دوره‎ای خواهد کرد.

فاضل با اشاره به اینکه «داشتن بیمه و فعال بودن شناور دو شرط اصلی برای دریافت این تسهیلات است»، افزود: پس از تأیید شرایط، صندوق گواهی اخذ تسهیلات را صادر می‎کند و متقاضی می‎تواند با مراجعه به بانک در پروسه دریافت وام قرار گیرد.

وی با بیان اینکه «پرداخت این تسهیلات از زمان تکمیل و ارسال مدارک و ارائه آن به متقاضی ۳۰ تا۴۵ روز زمان می‎برد»، گفت: بازپرداخت این تسهیلات با کارمزد ۱۵ درصد سه تا ۲۴ ماه در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به اینکه «صندوق به دنبال توانمندسازی یاردهای تعمیرات کشتی کشور است»، افزود:  کاهش زمان تعمیر یکی از اهداف اصلی ما در اجرای این برنامه است، در این زمینه نیز یک سری استانداردها مد نظر صندوق است که یارد تعمیراتی ملزم به رعایت آنهاست. 

وی ادامه داد: در صورتی ‎که یاردها بتوانند زمان تعمیرات را کاهش دهند، صندوق شناورهای وام‎دار بیشتری را برای انجام تعمیرات به آنها معرفی خواهد کرد. 

به گفته وی، با این مکانیسم استانداردهای تعمیراتی ارتقا یافته و زمینه برای رقابت با سایر یاردهای تعمیراتی منطقه بیش از پیش فراهم خواهد شد و حتی کشتی‎های خارجی که در آب‎های بین‎المللی تردد دارند به سمت یاردهای تعمیراتی ایران مراجعه خواهند کرد که این عمل باعث جذب نیروی کار در منطقه و ورود ارز به کشور خواهد شد.

ارسال نظر