به گزارش مارین نیوز به نقل از پایگاه اطلاعرسانی صندوق توسعه صنایع دریایی، حسین فاضل با بیان اینکه «یکی از وظایف صندوق ایجاد بسترهای مناسب برای توانمندسازی یاردهای کشتی سازی کشور در حوزه تعمیرات است»، گفت: بر این اساس مذاکرات کارشناسی شدهای با بانکهای متعدد با هدف ارائه تسهیلات به مالکان کشتی جهت انجام تعمیرات دورهای انجام شد که در نهایت تفاهمنامهای با بانک ملی به امضاء رسید.
وی با اشاره به اینکه «تعمیرات دورهای هر شناور باید هر ۳۰ماه یکبار انجام شود»، تصریح کرد: چنانچه یک شناور در موعد مقرر اقدام به انجام این تعمیرات نکند؛ دیگر نمیتواند در آبهای آزاد تردد داشته باشد. بنابراین، صندوق با دو هدف ارتقای توان یاردهای تعمیراتی کشور و رسیدن به استانداردهای بینالمللی تعمیرات شناور و همچنین تسهیل امور مربوط به مالکان کشتی اقدام به امضای تفاهمنامه با بانک ملی کرد.
وی در ادامه به جزئیات این تفاهمنامه اشاره کرد و افزود: این تسهیلات به شناورهای فلزی با ظرفیت کمتر از GT ۵۰۰۰ پرداخت میشود که بر اساس آمار موجود در صنعت حملونقل دریایی درصد و تعداد قابل توجهی را بهخود اختصاص میدهند، ضمن آنکه حداقل این تسهیلات ۵۰۰ میلیون و حداکثر آن دو میلیارد ریال خواهد بود.
مدیرعامل صندوق توسعه صنایع دریایی با بیان اینکه «وثائق طبق ضوابط موجود در بانک ملی تعریف و حتی کشتی بهعنوان وثیقه تسهیلات در نظر گرفته شده است»، گفت: در تفاهمنامه امضاءشده با بانک ملی، تبصرهای گنجانده شده مبنی بر اینکه با صلاحدید کارشناسان بانک شناور در رهن بانک قرار میگیرد که این امر کمک زیادی به تشویق مالکان برای انجام تعمیرات دورهای خواهد کرد.
فاضل با اشاره به اینکه «داشتن بیمه و فعال بودن شناور دو شرط اصلی برای دریافت این تسهیلات است»، افزود: پس از تأیید شرایط، صندوق گواهی اخذ تسهیلات را صادر میکند و متقاضی میتواند با مراجعه به بانک در پروسه دریافت وام قرار گیرد.
وی با بیان اینکه «پرداخت این تسهیلات از زمان تکمیل و ارسال مدارک و ارائه آن به متقاضی ۳۰ تا۴۵ روز زمان میبرد»، گفت: بازپرداخت این تسهیلات با کارمزد ۱۵ درصد سه تا ۲۴ ماه در نظر گرفته شده است.
وی با اشاره به اینکه «صندوق به دنبال توانمندسازی یاردهای تعمیرات کشتی کشور است»، افزود: کاهش زمان تعمیر یکی از اهداف اصلی ما در اجرای این برنامه است، در این زمینه نیز یک سری استانداردها مد نظر صندوق است که یارد تعمیراتی ملزم به رعایت آنهاست.
وی ادامه داد: در صورتی که یاردها بتوانند زمان تعمیرات را کاهش دهند، صندوق شناورهای وامدار بیشتری را برای انجام تعمیرات به آنها معرفی خواهد کرد.
به گفته وی، با این مکانیسم استانداردهای تعمیراتی ارتقا یافته و زمینه برای رقابت با سایر یاردهای تعمیراتی منطقه بیش از پیش فراهم خواهد شد و حتی کشتیهای خارجی که در آبهای بینالمللی تردد دارند به سمت یاردهای تعمیراتی ایران مراجعه خواهند کرد که این عمل باعث جذب نیروی کار در منطقه و ورود ارز به کشور خواهد شد.