مهندس مهدی اعتصام دراینباره به خبرنگار مارین نیوز گفت: طرح بحث تأخیر در تحویل نهایی اولین نفتکش ساخت ایران (SOROCAIMA) که به سفارش شرکت ملی نفت ونزوئلا در حال ساخت است، چندان وارد نیست؛ چراکه هر شناور پس از آباندازی مدت نسبتا طولانی را باید برای گذراندن مراحل کامیشنینگ و تستهای دریانوردی بگذراند که این دوره حداقل سه تا شش ماه به طول میانجامد.
وی افزود: ما در پروژه افراماکس سعی داشتهایم این زمان را به حداقل ممکن برسانیم؛ به طوری که طبق برنامه قرار بود سه ماه صرف مراحل کامیشنینگ و یک ماه صرف تستهای دریانوری شود که تقریبا طبق برنامه پیش رفتهایم. البته تحریمهای موجود و عدم حضور بهموقع وندورها برای تحویل و راهاندازی برخی سیستمها مقداری پروژه را دچار مشکل کرد. با این حال، برنامهریزی لازم برای ادامه کار را صورت دادهایم.
اعتصام مشکل دیگر پروژه افراماکس را «بحث تأمین منابع مالی از سوی کارفرما و نبود پشتیبانی لازم از سوی سایر مراجع» دانست و تصریح کرد: علیرغم پیشرفت مناسب پروژه، هنوز صورت وضعیت آباندازی کشتی به مبلغ 10.5 میلیون یورو از سوی کارفرمای ونزوئلایی پرداخت نشده است و در داخل هم، تسهیلات بانکی و اعتبارات حمایتی به پروژه تخصیص نیافته است.
وی افزود: در کنار این موارد، در روند اجرای کار نیاز به لایروبی حوضچه برای خروج شناور داشتیم که این امر هم در حال انجام است؛ اما مقداری زمانبر بوده است.
مدیرعامل صدرا همچنین با اشاره به ساخت شناورهای پشتیبان و لنگرانداز سکوی نیمهشناور حفاری ایران در دریای خزر در یارد این شرکت در نکاء گفت: صدرا پروژه ساخت شناور کاسپین 3 را به سفارش نفت خزر در مجتمع نکا اجرا و آن را سال گذشته آباندازی کرد. این شناور بیش از 90 درصد مراحل کامیشنینگ را گذرانده؛ اما به دلیل تحریمها و خروج مؤسسات ردهبندی خارجی از کشور، برخی اقلام، سیستمها و نرمافزارها هنوز توسط وندورها راهاندازی نشده و در نتیجه شناور هنوز عملیاتی نشده است.
وی همچنین از تعمیر و بازسازی بیش از 60 فروند شناور در یاردهای صدرا در یکسال گذشته خبر داد و افزود: در مجتمع دریای خزر (یارد نکاء) سه فروند شناور خارجی را نیز تعمیر کردیم.