کد خبر: ۱۴۹۲۴
تعداد بازدید: ۳۳۸
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۱ - ۰۸:۰۰

بدهی 10.5 میلیون یورویی ونزوئلا به صدرا

مدیرعامل شرکت صنعتی دریایی ایران (صدرا) با بیان اینکه «بحث تأخیر در تحویل اولین فروند از کشتی‏های پروژه افراماکس را وارد نمی‏دانم»، از پرداخت نشدن صورت وضعیت 10.5 میلیون یورویی پروژه از سوی کارفرمای ونزوئلایی خبر داد.

مهندس مهدی اعتصام دراین‏باره به خبرنگار مارین نیوز گفت: طرح بحث تأخیر در تحویل نهایی اولین نفتکش ساخت ایران (SOROCAIMA) که به سفارش شرکت ملی نفت ونزوئلا در حال ساخت است، چندان وارد نیست؛ چراکه هر شناور پس از آب‏اندازی مدت نسبتا طولانی را باید برای گذراندن مراحل کامیشنینگ و تست‏های دریانوردی بگذراند که این دوره حداقل سه تا شش ماه به طول می‏انجامد.

وی افزود: ما در پروژه افراماکس سعی داشته‏ایم این زمان را به حداقل ممکن برسانیم؛ به طوری که طبق برنامه قرار بود سه ماه صرف مراحل کامیشنینگ و یک ماه صرف تست‏های دریانوری شود که تقریبا طبق برنامه پیش رفته‏ایم. البته تحریم‏های موجود و عدم حضور به‏موقع وندورها برای تحویل و راه‏اندازی برخی سیستم‏ها مقداری پروژه را دچار مشکل کرد. با این حال، برنامه‏ریزی لازم برای ادامه کار را صورت داده‏ایم.

اعتصام مشکل دیگر پروژه افراماکس را «بحث تأمین منابع مالی از سوی کارفرما و نبود پشتیبانی لازم از سوی سایر مراجع» دانست و تصریح کرد: علیرغم پیشرفت مناسب پروژه، هنوز صورت وضعیت آب‏اندازی کشتی به مبلغ 10.5 میلیون یورو از سوی کارفرمای ونزوئلایی پرداخت نشده است و در داخل هم، تسهیلات بانکی و اعتبارات حمایتی به پروژه تخصیص نیافته است.

وی افزود: در کنار این موارد، در روند اجرای کار نیاز به لایروبی حوضچه برای خروج شناور داشتیم که این امر هم در حال انجام است؛ اما مقداری زمان‏بر بوده است.  

مدیرعامل صدرا همچنین با اشاره به ساخت شناورهای پشتیبان و لنگرانداز سکوی نیمه‏شناور حفاری ایران در دریای خزر در یارد این شرکت در نکاء گفت: صدرا پروژه ساخت شناور کاسپین 3 را به سفارش نفت خزر در مجتمع نکا اجرا و آن را سال گذشته آب‏اندازی کرد. این شناور بیش از 90 درصد مراحل کامیشنینگ را گذرانده؛ اما به دلیل تحریم‏ها و خروج مؤسسات رده‏بندی خارجی از کشور، برخی اقلام، سیستم‏ها و نرم‏افزارها هنوز توسط وندورها راه‏اندازی نشده و در نتیجه شناور هنوز عملیاتی نشده است.

وی همچنین از تعمیر و بازسازی بیش از 60 فروند شناور در یاردهای صدرا در یکسال گذشته خبر داد و افزود: در مجتمع دریای خزر (یارد نکاء) سه فروند شناور خارجی را نیز تعمیر کردیم.

ارسال نظر