کد خبر: ۱۵۰۰۱
تعداد بازدید: ۳۵۵
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۱ - ۰۸:۰۰

پروژه حوضچه فراگیر پایانه نفتی شمال شتاب می‏گیرد

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با تأکید بر اجرای پرشتاب‏تر پروژه حوضچه فراگیر پایانه نفتی شمال گفت: این حوضچه، پشتیبان عملیات تولید نفت در خزر است.

به گزارش مارین نیوز به نقل از روابط عمومی ‏شرکت پایانه‏های نفتی ایران، احمد قلعه‏بانی در جریان بازدید از پایانه نفتی شمال گفت: اجرای پروژه حوضچه فراگیر شمال، پشتیبان عملیات استحصال نفت خزر، افزایش سوآپ، همچنین طرح ملی انتقال نفت خام پروژه نکا - جاسک است.

وی گفت: این پروژه باید با شتاب بیشتری به بهره برداری برسد.

معاون وزیر نفت بر اهمیت توسعه پایانه نفتی نکا بعنوان مهمترین پایانه نفتی کشور در آینده، تکمیل زنجیره ارزش نفت و گاز کشور و نقش پایانه نفتی شمال در این زنجیره تأکید کرد.

بر پایه این گزارش، تأمین نیازمندی‏های پشتیبانی ناوگان حفاری در کوتاه مدت، افزایش انتقال نفت خام تا 150 هزار بشکه در روز و سوآپ و تولید احتمالی داخلی در میان مدت و افزایش انتقال نفت خام تا 250 هزار بشکه در روز در دراز مدت، اهداف مهمی‏هستند که در طرح ساخت حوضچه فراگیر به آنها توجه شده است.

با ساخت حوضچه فراگیر در پایانه نفتی شمال، سه اسکله کنونی موجود با با آبخورهای چهار تا پنج متر به 14 اسکله با آبخور 14 متر افزایش خواهد یافت.

بر پایه این گزارش، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در جریان این بازدید پس از ارائه گزارش مهندس شاه دوست، رئیس ترمینال شمال، درباره ماموریت پایانه نفتی شمال، از تأسیسات این پایانه از جمله اتاق کنترل، آزمایشگاه، واحد میترینگ و نمونه‏گیری خودکار و سیستم اتوماتیک اتو سمپلر Auto sampler بازدید کرد.

در ادامه، مهندس قلعه‏بانی از یال شرقی سپس از یال غربی حوضچه فراگیر بازدید و از نزدیک پیشرفت عملیاتی پروژه را مشاهده کرد و سپس در کارگاه پروژه حوضچه فراگیر حضور یافت.

بر پایه این گزارش، پایانه نفتی شمال، موقعیتی راهبردی در میان کشورهای حاشیه دریای خزر برای ایران ایجاد کرده و با توجه به اکتشاف‏های اخیر، تنها پایانه برای انتقال نفت و گاز دریای خزر به کشور است. هم‏اکنون عملیات سواپ نفت به وسیله سه اسکله انجام می‏شود. پایانه نفتی شمال 9 مخزن (هر یک با ظرفیت 150 هزار بشکه نفت) دارد که 6 مخزن آن برای ذخیره و سه مخزن دیگر نیز برای امتزاج نفت استفاده می‏شود.

ارسال نظر