کد خبر: ۱۵۰۱۲
تعداد بازدید: ۳۷۲
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۱ - ۰۸:۰۰

نفت خزر با لوله خواهد رفت یا کشتی؟

مدیر طرح‏های اکتشافی شرکت نفت خزر خبر داد: طرح احداث پالایشگاه نفت خزر در دستور کار وزارت نفت قرار گرفته است.

مسعود جهدی در گفت وگو با خبرگزاری ایرنا، اضافه کرد: نفت استخراجی از منابع کشف شده در دریای خزر خوراک پالایشگاهی می‏شود که در مناطق شمالی کشور احداث خواهد شد.

وی تصریح کرد: مناطق شمال کشور پرجمعیت و مصرف‏کننده عمده فرآورده‏های نفتی هستند، لذا احداث پالایشگاه نفت نیاز این مناطق را تأمین خواهد کرد.

جهدی با اشاره به اینکه «برای انتقال نفت استحصالی از دریای خزر به ساحل از دو روش استفاده می‏شود»، توضیح داد: انتقال نفت به ساحل با کشتی و یا از طریق خط لوله صورت می‏گیرد که این امر بعد از طرح توسعه، مشخص خواهد شد.

به گفته مدیر طرح‏های اکتشافی شرکت نفت خزر، در صورتی که حجم نفت قابل انتقال کم باشد؛ ترجیح براین است که با کشتی انتقال داده شود و اگر حجم آن قابل توجه باشد، انتقال از طریق خط لوله توجیه اقتصادی دارد.

جهدی افزود:  می‏توان نفت خام استحصالی از منابع خزر را از طریق خطوط معکوس و دوطرفه در مقاطعی به جنوب کشور ارسال کرد.

وی حجم ذخایر درجای نفت یک لایه اکتشافی در دریای خزر را 2 میلیارد بشکه اعلام و پیش بینی کرد نزدیک به 500 میلیون بشکه آن قابل برداشت باشد.

وی گفت: درجه غلظت (API) نفت کشف‏شده از میدان سردار جنگل 41 است که نفت سبک به شمار می‏رود و تنها مشکل آن وجود 13 درصد واکس(موم) است. چرا که وجود واکس در نفت خام باعث سفت شدن نفت در دمای پایین (کمتر از 8 درجه سانتیگراد) می‏شود و همین موضوع می‏تواند سرعت و کیفیت عملیات حفاری را تحت تأثیر قرار دهد. تمامی ‏نفت‏های اکتشافی در حوزه دریای خزر این ماده شیمیایی را دارند.

مدیر طرح‏های اکتشافی نفت خزر با بیان اینکه «برای کشف هیدروکربور از این میدان نزدیک به شش 6407 متر حفاری شده است»، تأکید کرد: برآورد شده برای تولید 120 هزار بشکه نفت از این میدان باید 33 حلقه چاه حفاری شود.

ارسال نظر