کد خبر: ۱۵۰۵۸
تعداد بازدید: ۳۷۸
تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۱ - ۰۸:۰۰

با تصویب قانون ارجاع کار به خارج را ممنوع کنید/ گفتگو با ناصر فلاحی

رییس انجمن سازندگان شناور، تجهیزات و سازه‏های دریایی ایران خواستار آن شد که قطعنامه چهاردهمین همایش صنایع دریایی تنها در یک بند تصویب شود و آن اینکه درخواست «تصویب قانون ممنوعیت ارجاع کار به خارج» را مطرح کند.

دکتر ناصر فلاحی که در آستانه چهاردهمین همایش صنایع دریایی درباره شرایط کنونی این صنعت با خبرنگار مارین نیوز گفت‏وگو می‏کرد؛ مشکلات صنعت دریایی را به دو بخش تقسیم کرد و توضیح داد: اول، اصل مشكلات در اعتقاد سازمان‏های دولتی عهده‏دار امور صنعت ریشه دارد. مسؤولان ‏و مجریان طرح‏های مربوط به صنایع دریا، عادتا از كوچكترین كمبود یا عدم اجرای به‏موقع پروژه‏های دست‏اندركاران صنعت، استفاده كرده و به عناوین و بهانه‏هایی مانند «اضطرار»، «كمبود وقت» و «انجام تهعدات متقبله» و نظایر آن سفارش فله‏ای ساخت و تعمیرات شناورها را به خارج از كشور سرازیر می‏كنند. در نتیجه صنعت دریایی كشور، از مزایای ایجاد اشتغال، بهبود كیفیت، قابلیت رقابت، ارزش افزوده، تكمیل و به‏روزآوری تسهیلات و تجهیزات محروم می‏شود كه این امر در روند ارجاع كار به شركت‏های ساخت و نیز مهندسان مشاور و تأمین‏کنندگان تجهیزات دریایی اثر مستقیم دارد.

وی با بیان اینکه «به‏رغم وجود قانون توسعه و حمایت از صنایع دریایی و قانون حداكتر استفاده از توان داخلی، شركت‏های دولتی بصورت 100درصدی سفارشات فله‏ای ساخت و تعمیر شناور را به خارج  از کشور واگذار می‏كنند»، تصریح کرد: نمی‏دانیم باید به چه مقامی ‏دركشور توسل جست تا به مدیران دولتی تفهیم شود كه از منافع بخشی صرف نظر كرده و در چارجوب استراتژی ملی، فكر نسل جوان كشور باشد و سفارش‏های خود را بی‏محابا به خارج از كشور ارجاع ندهند.

فلاحی افزود: متأسفانه سازمان بازرسی كل كشور، وزارتخانه‏های مالك شركت‏های دولتی، سازمان بنادر و دریانوردی، بانك مركزی، گمرك و دیگر ارگان‏های مسؤول‏ نیز مسائل را كاملا با دیده اغماض نگریسته و مسیر نادرست و ضداشتغال فعلی را موجه تلقی می‏كنند كه این امر قبح ارجاع كار به خارج را  كاملا از بین برده است. 

وی در ادامه از اتخاذ سیاست جدیدی توسط شركت‏های كشتیرانی در این زمینه خبر داد و گفت: این شرکت‏ها می‏گویند «ما در مسائل كارخانه‏های كشتی‏سازی شریك كنید تا كار برایتان بیاوریم». و اما عملا شرایط منجر به این شده كه تعدادی از كاركنان مغضوب خود را در قالب مدیران اجرایی شركت مشترك، به این شركت‏ها اعزام می‏كنند و حقوق و مزایای آنان را به عهده شركت اخیر می‏گذارند و كارخانه بیچاره ناچار است با تحصیل كار ازگوشه‏وكنار، هزینه‏های كارخانه از جمله حقوق این مغضوبین را تأمین‏ كند و عملا كار ملموسی به این كارخانه‏ها ارجاع نمی‏شود و ارجاع كار فقط به منظور هتك آبروی صنعت داخلی به انجام می‏رسد. یعنی اینكه حالت‏های غیر قابل اجرا غیرمقرون به‏صرفه را به شركت‏های داخلی احاله می‏كنند و مدعی می‏شوند كه مثلا فلان كشتی 60 ماه در فلان كارخانه سرگردان بود و مبتنی بر آن، دلیلی برای ارجاع كار به خارج از كشور جفت و جور می‏كنند.

وی تأکید کرد: مسؤولین تولید داخلی كشور باید در این امر با چشم باز عمل كنند و خود باعث هموارتر كردن مسیر حركت آنان نگردند.

مدیرعامل شرکت مهندسان مشاور اوج پژوهش صنعت زاویه دوم بحث را مربوط به خود سازندگان دانست و گفت: كارخانه‏های كشتی‏سازی درگیر مشكلات تأمین‏ حقوق كاركنان، ترخیص كالا از گمرك، عدم همكاری سازمان‏های دولتی و ارگان‏های ذی‏نفع بوده، تلاش خود را بر حل موقت و مسایل برای حفظ آبروی خود متمركز می‏كنند و  در پی ریشه‏یابی گرفتاری‏های خود نیستند.

وی به كارخانه‏های كشتی‏ساز‏ی داخلی توصیه کرد كه همت خود را بر رفع ریشه‏ای مشكلات متمركز كنند.
 
فلاحی همچنین درباره روند عملکرد شورایعالی صنایع دریایی در این زمینه گفت: بنده هیچ بازخوردی از  عملكرد شورایعالی صنایع دریایی دریافت نكرده‏ام. حداقل انتظار بر این است كه این شورا از صاحبنظران دلسوز صنعت، دعوتی به عمل آورده  و ضمن شنیدن مشكلات، پیشنهادهای عملی را برای بهبود وضعیت صنعت دریا دریافت كند.

وی بر این اساس تأکید کرد: اگر شورا با قدرت بتواند یك لایحه پشتیبانی‏كننده صنعت، تحت عنوان «ممنوعیت ارجاع كار به خارج از كشور» را به تصویب مجلس شورای اسلامی ‏برساند؛ وضعیت صنعت دریا به مانند صنعت خودرو ارتقاء پیدا خواهد كرد و به‏تدریج مورد قبول و تأیید قرار خواهد گرفت.

فلاحی افزود: از آنجا كه این قانون برای به ثمر نشستن حداقل به 10 سال زمان نیاز دارد؛ در این بازه زمانی، كارخانه‏ها می‏توانند خود را برای تأمین‏ نیازمندی‏ها آماده كنند و آماده رقابت در بازار جهانی نیز شوند. 

مدیرعامل اوج پژوهش صنعت همچنین درباره عملکرد انجمن مهندسی دریایی ایران گفت: این انجمن  در پیگیری قانون توسعه و حمایت از صنایع دریایی و اجرای مفاد قانون استفاده از حداكثر استفاده از توان داخلی با شهامت اقدام كرده؛ اما متأسفانه ماحصل آن، منشاء تغییری در سیستم فكری و عملكردی دستگاه‏های اجرایی نشده است.

وی افزود: این انجمن باید بعنوان مجموعه‏ای از كاركنان تحصیلكرده در صنعت دریا، از مدیران دلسوز دولتی برای تحقق اهداف پیش‏بینی شده در دو قانون مذكور استفاده و تصویب قانون مهم پیشگیری از ارجاع كار به خارج از كشور را پیگیری کند.

فلاحی بر این اساس پیشنهاد داد كه قطعنامه چهاردهمین همایش صنایع دریایی فقط یك بند داشته باشد و آن هم تحقق «قانون پیشگیری از ارجاع كار به خارج» (در تعمیر و نوسازی) بدون تبصره و بدون مفر باشد؛ بخصوص كه در آینده بسیار نزدیك امكان تعمیرات كشتی‏های بزرگ در داخل نیز فراهم خواهد بود.

نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
omidvar
|
Russian Federation
|
۱۶:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۶
0
0
  جناب آقای فلاحی سلام خواهشمندم به این نکته توجه نمایید که رقبای شرکت های کشتیرانی داخلی، شرکتهای بین المللی توانا و قابل می باشند. تحویل به موقع شناورهای مورد نیاز آنها در بقاء یا نابودی آنها نقش اساسی دارد. نگاه شما به وضعیت کنونی صنایع دریایی کشور برگرفته از تجربه پروژه سکوی امیرکبیر و شناورهای پشتیبانی آن در حوزه دریای خزر می باشد که به اعتقاد بنده تجربه ای ارزشمند و قابل احترامی است ولی قصه خزر آنهم فراساحل آن بسیار متفاوت تر از قصه آبهای آزاد آنهم در حوزه کشتیرانی تجاری می باشد. ضمنا" در دنیای تجارت امروز دنیا، شرکتهای کشتیرانی باید حق داشته باشند که سازنده را خود انتخاب نمایند. و دستور و قانون و بخش نامه و هزاران سند دیگر در راستای محدود نمودن حقوق دیگری کمکی به کشتی ساز شدن ما نمی کند.
يك كارشناس دريايي
|
Russian Federation
|
۰۸:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۷
0
0
  نه خيلي با كيفيت مي سازيد كشتي سازي داخلي مث خودروساز داخلي رانتي هستند براي عده اي كه با تاخير فراوان محصولي بي كيفيت را تحويل مشتري مي دهند. شما بريد كيفيت و مديريتتون رو درست كنيد مشتري ديوانه نيست كه بره از خارج از كشور بخره !
دريانورد
|
Russian Federation
|
۱۱:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۷
0
0
  استفاده إز مديران با تجربه و خوش نام در صنائع دريايي بخودي خود باعث دلكرمي مجموعه مهندسان و دست أندر كاران اين صنعت خواهد شد بشرط أنكه كار را به كارد أن بسبار ند و نه با توصيه فكيل مجلس و يا ....، در اين ميان نيز بايت مراقب ابن الوقت ها كه در اين مواقع با كرفتن قيامه هاي حق بجانب خود را محق جايكاههاي بالا در اين صنائع ميدانند بود زيرا كه ضروري كه تاكنون توسط أينان به صنعت خورده است باعث دلسردي عمومي شده است
ارسال نظر