تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۱۵۰۸۵
تعداد بازدید: ۳۴۸
تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۳۹۱ - ۰۸:۰۰

دستاوردهای دریایی دانشگاه آزاد معرفی شد

جدیدترین دستاوردهای پژوهشی واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی ‏به مناسبت هفته پژوهش و فناوری رونمایی شد.

به گزارش مارین نیوز، دکتر امیرحسین جاوید، رئیس دانشکده علوم و فنون دریایی واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی، ‏در جمع خبرنگاران از طراحی و ساخت شناور تندرو هوشمند بدون سرنشین با بدنه کامپوزیتی «آریانا» با قابلیت ویژه مانورپذیری ایده‌آل، پردازش هوشمند، مخابره تصویر هم زمان از محیط خود و سرعت فرار بالا، توسط دانشجویان دانشکده علوم و فنون دریایی واحد علوم و تحقیقات خبر داد.

وی افزود: این ربات شناور در واقع نوعی قایق تندرو سطحی است که با هوشمندسازی و قابلیت‏های خاصی که در آن در نظر گرفته شده است، از نقطه نظر مباحث تجسسی و نظامی‏ می‌تواند بسیار مورد توجه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه «شناورهای تندرو یکی از دسته‌های پرمخاطب شناورهای دریایی هستند که در مصارف گوناگون بویژه در مصارف دفاعی و تفریحی مورد استفاده قرار می‌گیرند»، گفت: در این گونه شناورها با استفاده از سیستم‌های پیشرانه‌ای قوی و کاهش مقاومت شناورها، دسترسی به سرعت بیشتر فراهم می‌شود.

جاوید با بیان اینکه «ربات شناور آریانا با توجه به ویژگی‏هایی که دارد بعنوان شناوری منحصربفرد در زمینه شناورهای کامپوزیتی محسوب می‏شود»، تصریح کرد: سیستم رانش مورد استفاده در این شناور از نوع رانش واترجت است و آنچه این طرح را از موارد مشابه متمایز می‌کند، استفاده از قابلیت‌های ویژه و خاص در آن است که از جمله این قابلیتها می‌توان به مانورپذیری ایده‌آل و نیز سرعت فرار بالای آن اشاره کرد.

وی با بیان اینکه «این شناور دارای حداکثر سرعت 30 گره دریایی معادل 54 کیلومتر و نیز دارای سرعت مانور 25 گره دریایی معادل 41 کیلومتر است»، ادامه داد: این شناور همچنین قابلیت پردازش هوشمند و برنامه پذیری از ساحل جهت انجام ماموریت و نیز امکان مخابره تصویر هم زمان از محیط خود به ساحل را داراست. همچنین این مدل امکان حمل چهار کیلوگرم بار را دارد.

رئیس دانشکده علوم و فنون دریایی واحد علوم و تحقیقات در رابطه با ساخت دستگاه جذب بخارات جو در شهرهای ساحلی و تولید آب شرب با استفاده از انرژی خورشیدی (آب شیرین کن خورشیدی) توسط دانشجویان این واحد گفت: این دستگاه ساخته شده دارای سه طبقه بوده که هر طبقه دارای اجزا و قطعات خاص خود است. هوای مرطوب محیط از طبقه میانی وارد سیستم می‏شود و پس از عبور از سینک سرما که نقش چگالنده هوا را برعهده دارد و تبدیل رطوبت آن به مایع، هوای خشک آن به طبقه بالایی می‏رود و با عبور از یک سینک گرما که برای خنک کردن طرف گرم ترمودینامیک نصب و خنک کردن آن دوباره به جو وارد می‏شود.

وی ادامه داد: رطوبت قرار گرفته بر روی سینک سرما کم کم مایع شده و به طبقه میانی ریخته و با شیب خاص طراحی شده در کف آن به آرامی‏به گوشه ای هدایت شده و از آنجا به طبقه پایینی می‌رود. در آنجا ابتدا از یک لامپ UV جهت میکروب زدایی عبور کرده و ذخیره می‌شود.

به گفته وی، در این دستگاه در صورت نیاز می‌توان در همان طبقه پایین یک طعم‌دهنده نیز اضافه کرد تا آب حاصل دارای مزه بهتری برای شرب شود.

جاوید، فن کشنده هوای مرطوب به داخل، فن دمنده هوای داخل به بیرون، سینک سرما، کلید کنترل، سینک گرما، پنل خورشیدی، قطعه ترموالکتریکی و لامپ UV را از جمله قطعات و اجزای به کار رفته در این اختراع دانست و افزود: دستگاه ساخته شده اهداف مورد نظر را به خوبی برآورده کرده است . سیستم سولار و استفاده از ترموالکتریک وجه متمایز این دستگاه با نمونه‌های دارای کمپرس با مصرف برق زیاد است. پنل خورشیدی این امکان را می‌دهد تا این دستگاه در مواقع بحرانی مانند زلزله و سیل و ... که نیاز فوری به آب آشامیدنی سالم وجود دارد و انرژی الکتریکی در محل موجود نیست، دستگاه آب را از بخارات جو تولید کند.

رئیس دانشکده علوم و فنون دریایی واحد علوم و تحقیقات به ساخت جریان سنج پروانه‌ای در واحد علوم و تحقیقات اشاره کرد و گفت: در اقیانوس‏ها، دریاها و دریاچه‌های واقع در پشت سدها، جریان آب از سطح به عمق، دارای سرعت و فشارهای مختلفی است، بنابراین اطلاع از کمیت سرعت و فشار جریان آب امری ضروری و مهم است. چرا که جریان آب و مقادیر سرعت و فشار آن بر بسیاری از پدیده‌ها تاثیرات مهم و شاخصی دارد.

وی ادامه داد: تعداد جریان سنج‌هایی که در حال حاضر در کشور ما وجود دارند و مورد استفاده قرار می‌گیرند، بسیار محدود بوده و تنها در انحصار برخی از کشورهای توسعه یافته قرار دارد که طبیعتا دارای قیمت بسیار بالایی است.

جاوید گفت: جریان سنج ساخته شده برای استفاده در آبهای شور دریا و دریاچه‏ها مناسب است و همین طور که از سطح آب به عمق آب می‌رویم، این دستگاه قادر است فشار و جهت جریان‌ها را اطلاع داده و این مساله در مطالعات اقیانوس شناسی کاربرد زیادی دارد.

ارسال نظر