کد خبر: ۱۵۱۷۸
تعداد بازدید: ۴۰۴
تاریخ انتشار: ۰۶ دی ۱۳۹۱ - ۰۸:۰۰

همايش صنايع دريايی؛ توانمندی‌ها و كم‌توجهی‌ها

چهاردهمین همایش صنایع دریایی صبح امروز با حضور فعالان و مدیران ارشد دریایی کشور در شرایطی آغاز به کار کرد که تهدیدها و فرصت‏های مختلفی پیش‏روی این صنعت است.

به گزارش خبرنگار مارین نیوز، سالن اجلاس سران تهران امروز شاهد آغاز همایشی است که علیرغم پاره‏ای بی‏مهری‏ها و ناملایمات و فقدان حمایت‏های لازم؛ اما کمتر کسی را می‏توان در جامعه دریایی و حتی در میان مسؤولان یافت که از این همایش و برنامه‏های متنوع پیرامونی آن بعنوان «بزرگترین رویداد دریایی کشور» و اصلی‏ترین محفل و محمل گرد آمدن فعالان این صنعت راهبردی نام نبرد.

همایش امروز با حضور مسؤولان و مدیران وزارتخانه‏های صنعت، معدن و تجارت، دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، نفت، راه و شهرسازی، نیروهای دریایی سپاه و ارتش و دریابانی، سازمان‏های شیلات، حفاظت محیط زیست، دانشگاه‏ها و مراکز علمی-پژوهشی دریایی و ده‏ها تن از مدیران عامل و کارشناسان شرکت‏های دولتی و خصوصی فعال در این صنعت آغاز به کار کرده تا در شرایطی که صنعت دریایی کشور درگیر مشکلات گسترده اقتصادی و اجرایی در داخل و تحریم‏های بین‏المللی است؛ راهی برای برون‏رفت از این شرایط بیابد.

اجرای قانون توسعه و حمایت از صنایع دریایی که بعنوان شعار دوره قبل همایش صنایع دریایی برگزیده شد؛ در یکسال گذشته تأثیری بیش از برگزاری چند جلسه شورایعالی صنایع دریایی – بعنوان اقدامی لازم و نه کافی در جهت اجرای قانون- در بر نداشته است.

از سویی و علیرغم حجم گسترده مشکلات، در این یکسال دستاوردهای بزرگی در حوزه صنایع کشتی‏سازی و فراساحل چون ساخت اولین نفتکش 113 هزارتنی، تحویل دومین کشتی کانتینربر، تحویل بزرگترین بارج خاورمیانه، ساخت و نصب چندین جکت، تاپساید و سازه‏های فراساحلی و انواع شناورهای نظامی و تجاری محقق شده است.

دستیابی ایران به منابع نفت دریای خزر بزرگترزین دستاورد حوزه دریا در بخش حفاری محسوب می‏شود که در سال جاری توسط شرکت‏های نفت خزر و حفاری شمال محقق شد.

تداوم فعالیت‏های کشور در حوزه حمل‏ونقل دریایی کالا و نفت توسط شرکت‏های کشتیرانی جمهوری اسلامی، نفتکش و مجموعه‏‏های خدمات دریایی و بندری (بویژه شرکت تایدواتر خاورمیانه) که تحت شدیدترین و پیچیده‏ترین تحریم‏ها قرار داشته‏اند؛ دستاورد مهم حوزه کشتیرانی کشور بوده است.

در حوزه آموزش و تحقیقات دریایی نیز اقدامات مختلفی چون تشکیل کانون صنعت دریایی، برگزاری گشت‏های بزرگ تحقیقاتی در آب‏های پیرامونی کشور، تهیه اطلس‏ها، نقشه‏ها و نرم‏افزارها و نیز انجام طرح‏های ممیزی و آینده‏نگاری توسط مؤسسات و دانشگاه‏های مرتبط صورت گرفته است.

مجموعه این شرایط بار دیگر و در آستانه همایشی دیگر، توان و ظرفیت بالای علمی و فنی حوزه دریایی کشور را به رخ می‏کشد و بیش از هرگاه نیاز به تمرکز تصمیم‏گیری‏ها و برنامه‏ریزی‏ها در این صنعت را خاطر نشان می‏سازد.

باید دید همایش تهران که امکان طرح مطالبات جامعه دریایی در سطح پایتخت کشور را فراهم کرده؛ می‏تواند گامی به پیش در جهت رفع مشکلات بردارد؟

ارسال نظر