تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۱۵۲۲۴
تعداد بازدید: ۳۴۷
تاریخ انتشار: ۰۹ دی ۱۳۹۱ - ۰۸:۰۰

سوری گزارش تأخير پيمانكاران فراساحلی را به احمدی‌نژاد داد

رییس جمهوری امروز با حضور در منطقه پارس جنوبی، ضمن افتتاح دو طرح پتروشیمی ‌از طرح‌های گازی این میدان مشترک بازدید کرد.

به گزارش مارين نيوز به نقل از روابط عمومی‌شرکت نفت و گاز پارس، رییس جمهوری و هیأت همراه در جریان این بازدید، با حضور در طرح توسعه فازهای 15 و 16 پارس جنوبی که توسط کنسرسیومی‌از شرکت‌های ایرانی در حال اجراست؛ جزییات پیشرفت این طرح بزرگ گازی را مورد ارزیابی قرار داد.

وزیر نفت، معاونین وزیر، استاندار بوشهر و شماری از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، رییس‌جمهوری را در این برنامه بازدید همراهی کردند .

در جریان این بازدید، موسی سوری، مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس، در طول مسیر تا فازهای 15 و 16 و طی بازدید رییس‌جمهوری از این طرح‌ها و سپس در مسیر فازها تا فرودگاه بین‌المللی خلیج فارس با ارایه گزارشی جامع، آخرین وضعیت تولید گاز کشور از میدان مشترک پارس جنوبی، میزان پیشرفت فازهای قدیم و جدید این میدان، لایه‌های نفتی، ساخت داخل طرح‌ها و پروژه‌ها، دستاوردهای پژوهشی، جذب نخبگان و پروژه‌های تکمیلی و ویژه این حوزه را تشریح کرد.

وی با تشریح آخرین روند توسعه 5 مگا پروژه گازی جهان در میدان مشترک پارس جنوبی، از آغاز ورود گاز شیرین به پالایشگاه فاز 15 و 16 این میدان در هفته گذشته خبر داد و اعلام کرد: راه‌اندازی پالایشگاه فاز 15 و 16 پارس جنوبی، تکمیل بخش دریایی فازهای 17 و 18 و نیز حفاری چاه‌های لایه نفتی این حوزه بزرگ تا پایان سال جاری انجام خواهد گرفت.

سوری گفت: با مجموعه اقدامات مؤثر انجام‌شده، در حال حاضر پیشرفت طرح توسعه فازهای 15 و 16 پارس جنوبی در دو بخش پالایشگاه ساحلی و تأسیسات فراساحلی به بیش از 90 درصد رسیده است.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس افزود: همزمان با آغاز تزریق گاز شیرین در هفته گذشته، راه‌اندازی تأسیسات یوتیلیتی (تاأین آب، بخار و آبگیر) این طرح هم آغاز شده است.
 
وی ادامه داد: هم‌اکنون تست و راه‌اندازی تجهیزات و واحدهای فرآیندی فازهای 15 و 16 پارس جنوبی آغاز شده و با توجه به پیشرفت چشمگیر عملیات ساخت، نصب، پیش راه‌اندازی و راه‌اندازی تجهیزات پالایشگاهی، پیش‌بینی می‌شود تا پیش از پایان سال جاری عملیات پالایش و تصفیه گاز ترش در فازهای 15 و 16 پارس جنوبی آغاز شود.

سوری درباره توسعه بخش فراساحل این پروژه و برنامه انتقال و تولید گاز از فازهای 15 و 16 با بیان اینکه «پیشرفت طراحی، ساخت، نصب و راه‌اندازی سکوهای دریایی این فازها به حدود 80 درصد رسیده است»، از تأخیر زمانی پیمانکاران این طرح بعنوان یکی از دلایل عمده عدم انطباق زمان‌بندی برنامه‌ای با پیشرفت واقعی این طرح نام برد.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس گفت: همچنین لوله‌گذاری زیردریایی این پروژه مشترک گازی حدود 97 درصد، حفاری دریایی 88 درصد و ساخت پالایشگاه بیش از 91 درصد پیشرفت اجرایی دارد.

به گفته سوری، طرح توسعه فازهای 15 و 16 پارس جنوبی یکی از طرح‌های قدیمی‌ میدان مشترک پارس جنوبی است که هدف از اجرای آن استخراج 56 میلیون مترمکعب گاز ترش از میدان مشترک و پالایش و تولید روزانه 50 میلیون مترمکعب گاز، 80 هزار بشکه میعانات گازی، 400 تن گوگرد، یک میلیون تن اتان و یک میلیون و 100 هزار تن گاز مایع (بوتان و پروپان) در سال است.

وی خطاب به رییس جمهوری، وزیر نفت، استاندار بوشهر و نمایندگان مجلس شورای اسلامی ‌اعلام کرد که با برنامه‌ریزی انجام‌شده، تلاش خواهد شد با راه‌اندازی پالایشگاه، گاز ترش تولیدی سایر فازها، همزمان با 22 بهمن ‌به پالایشگاه منتقل شود.

ارسال نظر