تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۱۵۳۱۸
تعداد بازدید: ۳۱۲
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۹۱ - ۰۸:۰۰

انتقال دانش فنی به صنایع شیلاتی ایران

رییس مرکز ملی تحقیقات فرآوری آبزیان گفت: این مرکز بعنوان تنها مرکز پژوهشی فراوری آبزیان کشور، انتقال دانش فنی به صنایع شیلاتی را دنبال می‏کند.

به گزارش مارین نیوز، علی‏اصغر خانی‏پور در چهارمین جلسه شورای هماهنگی مراکز تحقیقاتی آموزشی و اجرایی خانواده جهاد کشاورزی گیلان افزود: مرکز ملی تحقیقات فرآوری آبزیان از مراکز پیشرو پژوهشی کشور محسوب می‏شود.

وی ادامه داد: پروژه‏ها‏ی این مرکز در سه دسته نیازها و مشکلات صنایع شیلاتی، سیاست‏ها‏ی کلان تحقیقاتی کشور و پروژه‏ها‏ی کاربردی مد نظر محققان و با استفاده از منابع دولتی انجام و نتیجه به سازمان تحقیقات شیلات برای انتقال دانش به صنایع شیلاتی ارائه می‏شود.

خانی پور از جمله دستاوردهای شاخص این مرکز طی سال‏ها‏ی اخیر را به عمل‏آوری تخم ماهیان استخوانی به منظور تولید خاویار رنگی، تولید پنیر از ماهی کپور نقره‏ای و بستنی با استفاده از پروتئین‏ها‏ی تغلیظ شده ماهی کپور نقره‏ای عنوان کرد.

وی یادآور شد: تعداد زیادی از فرآورده‏ها‏ی تحقیقاتی این مرکز از قبیل برگرماهی، سویس ماهی، اسنک ماهی، اشترودل یا نان مغزدار ماهی، انواع کنسروهای خورشتی کوفته ماهی، خمیر ماهی آماده مصرف و فیله بدون استخوان ماهی کپور نقره‏ای به بازار عرضه شده‏اند.

خانی پور اهداف و وظایف این مرکز را تحقیق و مطالعه به منظور شناسایی و معرفی منابع بالقوه مورد استفاده در تولید فرآورده‏ها‏ی شیلاتی، تحقیق و مطالعه با هدف کاهش ضایعات و دورریز آبزیان و بهینه سازی مصرف آنها، شناسایی و معرفی انواع فراوده‏ها‏ی قابل تولید از ضایعات و دورریز آبزیان، تحقیق و مطالعه به منظور تنوع بخشی به فرآورده‏ها‏ی غذایی از آبزیان با تاکید بر استفاده از آبزیان کم مصرف و ارزان عنوان کرد.

به گفته خانی پور؛ این مرکز تحقیق و مطالعه در زمینه شناسایی و معرفی انواع فرآورده‏ها‏ی تولیدی (غذایی، بهداشتی و صنعتی) از آبزیان، تحقیق و مطالعه در زمینه ارتقای کیفیت، بازارپسندی و بهبود ماندگاری فرآورده‏ها‏ی شیلاتی، انجام طرح‏ها‏ی تحقیقاتی و مطالعاتی بمنظور دستیابی به روش‏ها‏ی دقیق‏تر ارزیابی کیفیت آبزیان و کاهش هزینه‏ها‏ی تولید، افزایش ارزش افزوده و درامد صید و صنایع شیلاتی را دنبال می‏کند.

وی یاداور شد: امسال با پنج محصول جدید، کیلکای نانی شده یا سوخاری، کیلکای خشک، کیلکای دودی، برگر تلفیقی کیلکا و کپور نقره‏ای و همچنین کروله میگو در نمایشگاه هفته پژوهش و فناوری شرکت کردیم.

رییس مرکز ملی تحقیقات فراوری آبزیان افزود: تاکنون 23 پروژه در این مرکز خاتمه یافته و 12 پروژه در دست اجراست.

خانی پور اضافه کرد: این مرکز عضو کانون دانش و صنعت فراوری آبزیان کشور است و در حال حاضر پنج پروژه تصویب شده در این کانون را دنبال می‏کند.

مرکز ملی تحقیقات فرآوری آبزیان با مشارکت UNDP(برنامه عمران سازمان ملل متحد) با هدف معرفی تکنولوژی نوین فرآوری ماهی و سایر آبزیان در ایران مهرماه 1381 رسما افتتاح شد. در این مرکز بطور ویژه برنامه‏ها‏ی تحقیق و ترویج فنآوری فرآوری‏ها‏ی نوین و بسته بندی ماهی و همچنین روش‏ها‏ی کنترل کیفیت و آموزش به صاحبان صنایع در نظرگرفته شده است. این مرکز با برخورداری از پیشرفته‏ترین خطوط تولید، آزمایشگاه‏ها‏ی تخصصی و با بهره مندی از توان علمی‏و فنی متخصصین و کارشناسان صاحب نام کشور بعنوان یکی از مراکز تابعه موسسه تحقیقات شیلات ایران سازماندهی شده و تحت نظارت و مدیریت این موسسه خدمات علمی‏و فنی خود را ارائه می‏کند.

ارسال نظر