کد خبر: ۱۵۳۵۷
تعداد بازدید: ۳۵۶
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۱ - ۰۸:۰۰

اجرای طرح «صنایع بزرگ اقیانوسی» در سواحل عمان

رییس مؤسسه ملی اقیانوس‏شناسی از تصویب طرحی با عنوان «صنایع بزرگ اقیانوسی» در شورای علوم، تحقیقات و فن‏آوری (عتف) خبر داد و گفت: در نظر داریم این طرح را با همکاری دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی چابهار اجرا کنیم.

دکتر وحید چگینی در گفت‏وگو با خبرنگار مارین نیوز توضیح داد: در قالب این طرح، ایجاد صنایع بزرگ به‏هم‏پیوسته‏ای در سیستان‏وبلوچستان و ساحل دریای عمان و منطقه مکران و بخشی از شرق هرمزگان بررسی می‏شود.

وی افزود: در این طرح تأکید داریم علاوه بر صنایع کشتی‏سازی و نفت و گاز به صنایع دیگر همچون صنعت تولید آب از دریا، گیاهان دریایی دارویی و غذایی، گردشگری دریایی، صنایع شیلاتی، تقویت صنعت صید آب‏های دور، تعمیرات کشتی، پژوهش‏های دریایی، تولید انرژی از دریا، آب درمانی، صنعت کشت در دریا، توسعه کشاورزی کناردریا، احداث آب شیرین‏کن و... توجه شود.

چگینی با بیان اینکه «پتانسیل اغلب این صنایع در سواحل ایران وجود دارد»، گفت: در سطح جهانی 24 صنعت شناخته‏شده دریایی تعریف شده؛ اما تنها در کشور ما به سه تا چهار مورد آن توجه می‏شود. ضمن آنکه باید در حوزه دریا صرفا به آب‏های ساحلی خود توجه نکنیم؛ چرا که ما در اقیانوس‏ها و حتی قطب جنوب هم منافع داریم که برای تحقق آن، باید نگاه ما به حوزه دریا جهانی باشد.   

رییس مؤسسه ملی اقیانوس‏شناسی با بیان اینکه «عقب‏ماندگی کشور ما ازجهان در حوزه آموزش و تحقیقات دریایی بسیار زیاد است»، گفت: پر کردن این فاصله نیاز به تخصیص بودجه بسیار زیاد و برنامه‏ریزی برای آموزش نیروی انسانی و سازماندهی و پیشبرد اهداف دارد.

چگینی دراین‏باره توضیح داد: بعنوان مثال، آفریقای جنوبی برای یک شناور تحقیقاتی برای فعالیت در قطب جنوب 150 میلیون دلار (معادل 400 میلیارد تومان) سرمایه‏گذاری کرده است. یعنی کشوری که حتی جزء بیست کشور اول جهان در مباحث اقیانوس‏شناسی نیست، فقط 400 میلیارد برای دسترسی به قطب جنوب سرمایه‏گذاری کرده است. کویت نیز اخیرا از مرکز تحقیقات دریایی خود به ارزش 50 میلیون دلار (معادل 150 میلیارد تومان) بهره‏برداری کرده است.

وی با بیان اینکه «این موارد اهمیت توجه ویژه به سرمایه‏گذاری در حوزه دریا و اقیانوس را نشان می‏دهد»، اعلام کرد: در این زمینه، مؤسسه ملی اقیانوس‏شناسی اخیرا طرحی را برای ایجاد پایگاه دائمی ‏ایران در قطب جنوب ارائه کرده که توسط وزارت علوم تصویب و به هیأت دولت ارجاع شده است. همچنین طرح‏هایی مانند ایجاد آزمایشگاه ملی اقیانوس‏شناسی، بانک ملی نمونه‏های دریایی و تأسیس آزمایشگاه‏های زیرآب تدوین شده که اجرای آن نیازمند سرمایه‏گذاری سنگینی است که امیدواریم در 10 سال آینده به‏تدریج این موارد اجرایی شود.

ارسال نظر