کد خبر: ۱۵۴۴۰
تعداد بازدید: ۴۴۷
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۱ - ۰۸:۰۰

دعوت از متخصصان برای طرح ایده‏ها در حوزه آب‏های عمیق

مدیرعامل نفت خزر آمادگی این شرکت را برای دریافت ایده‏ها و پیشنهادهای کارشناسان و مجموعه‏های متخصص در حوزه آب‏های عمیق برای توسعه فعالیت‏های آتی اعلام کرد.

به گزارش مارین نیوز به نقل از روابط عمومی انجمن مهندسی دریایی ایران، علی اصولی در جلسه‏ای با کمیته کشتی‏سازی انجمن مهندسی دریایی ایران که در محل شرکت نفت خزر برگزار شد؛ گفت: چشم‏انداز و آینده خزر با کشف نفت، بسیار روشن و راهگشاست؛ باید از الان به فکر باشیم برای سال‏های آتی چه اقدامات و کارهای انجام دهیم.

وی با اشاره به روند کشف نفت در دریای خزر طی سال جاری افزود: با توجه به اولویت‏های دیگر وزارت نفت از جمله تأمین سوخت زمستانی، توسعه میادین مشترک دریایی و خشکی، حفظ سهم تولید در اوپک، تأمین انرژی برای مصارف داخلی و نیروگاهی و... شرکت ملی نفت برای ورود و سرمایه‏گذاری جدی در حوزه‏هایی چون دریای خزر با محدودیت‏هایی مواجه است.

وی با اشاره به قرار داشتن منابع نفت و گاز در بخش ایرانی دریای خزر در حوزه آب‏های عمیق یادآور شد: این مسأله ما را وارد حوزه ناشناخته‏ای کرده که این امر، هزینه‏ها و ریسک‏هایی را به ما تحمیل می‏کند.

اصولی بسته بودن محیط دریای خزر را محدودیت دیگر این پهنه آبی ذکر کرد و توضیح داد: بسته بودن دریای خزر و قطع بودن رابطه آن با دنیای خارج نیز هزینه بسیار زیادی را بر ما تحمیل  می‏کند. در عین حال، این امر فرصتی برای ما بود تا از توان سازندگان داخلی در مواردی چون ساخت سکوی نیمه‏شناور حفاری و شناورهای مورد نیاز استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه «افق روشنی از فعالیت‏های صنعتی در دریای خزر وجود دارد و شرکت نفت خزر بستر مناسبی را برای کارهای بسیار گسترده در آینده فراهم کرده است»، از انجمن مهندسی دریایی ایران خواست تا چندین کمیته تخصصی را در حوزه دریای خزر و ویژگی‏های آب‏های عمیق فعال کند و ایده‏های لازم را به این شرکت ارائه دهد.

مدیرعامل شرکت نفت خزر با اشاره به اینکه «در حال حاضر تعریف پروژه‏های سال آینده را در دستور کار داریم»، گفت: قرار است جلساتی را در شرکت ملی نفت برای توجیه این پروژه‏ها داشته باشیم، تا بتوانیم مصوبات لازم را اخذ کنیم که در این میان، تعریف پروژه‏های مشخص توسط مجموعه‏هایی نظیر انجمن مهندسی دریایی ایران می‏تواند در پیشبرد کار مؤثر باشد.

وی با بیان اینکه «انجمن مهندسی دریایی در بحث فراساحل توجه بیشتر خود را معطوف به آب‏های جنوبی ایران کرده است»، ابراز امیدواری کرد در فعالیت‏های این انجمن، تعادلی بین شمال و جنوب برقرار شود تا بتوانیم استفاده حداکثری را از ظرفیت‏های هیدروکربوری دریای خزر ببریم.
 
وی همچنین با اعلام نیاز شرکت نفت خزر به انواع شناورها، سکوهای دریایی و ربات‏های هوشمند زیر دریا (ROV) گفت: دراین‏باره، همکاری‏هایی با سازندگان و مجموعه‏های داخلی از جمله راه‏اندازی شناور پشتیبان کاسپین 3 داشته‏ایم؛ اما مسیر بسیار طولانی در پیش‏رو داریم.یکی از کارهایی که انجمن مهندسی دریایی می‏تواند انجام دهد، آن است که به شرکت‏هایی که در مناقصات ما برنده شده‏اند، تأکید زیادی کند تا با توجه به اعتماد صورت گرفته،  در موعد مقرر به تعهدات خود عمل نمایند.

در پایان این نشست، لوح تقدیر و تندیس یادبود چهاردهمین همایش صنایع دریایی به مناسبت کشف منابع نفت و گاز در دریای خزر از سوی دکتر محمد سعید سیف، دبیر همایش، به مهندس اصولی اهدا شد.

ارسال نظر