به گزارش مارین نیوز به نقل از روابط عمومی انجمن مهندسی دریایی ایران، علی اصولی در جلسهای با کمیته کشتیسازی انجمن مهندسی دریایی ایران که در محل شرکت نفت خزر برگزار شد؛ گفت: چشمانداز و آینده خزر با کشف نفت، بسیار روشن و راهگشاست؛ باید از الان به فکر باشیم برای سالهای آتی چه اقدامات و کارهای انجام دهیم.
وی با اشاره به روند کشف نفت در دریای خزر طی سال جاری افزود: با توجه به اولویتهای دیگر وزارت نفت از جمله تأمین سوخت زمستانی، توسعه میادین مشترک دریایی و خشکی، حفظ سهم تولید در اوپک، تأمین انرژی برای مصارف داخلی و نیروگاهی و... شرکت ملی نفت برای ورود و سرمایهگذاری جدی در حوزههایی چون دریای خزر با محدودیتهایی مواجه است.
وی با اشاره به قرار داشتن منابع نفت و گاز در بخش ایرانی دریای خزر در حوزه آبهای عمیق یادآور شد: این مسأله ما را وارد حوزه ناشناختهای کرده که این امر، هزینهها و ریسکهایی را به ما تحمیل میکند.
اصولی بسته بودن محیط دریای خزر را محدودیت دیگر این پهنه آبی ذکر کرد و توضیح داد: بسته بودن دریای خزر و قطع بودن رابطه آن با دنیای خارج نیز هزینه بسیار زیادی را بر ما تحمیل میکند. در عین حال، این امر فرصتی برای ما بود تا از توان سازندگان داخلی در مواردی چون ساخت سکوی نیمهشناور حفاری و شناورهای مورد نیاز استفاده کنیم.
وی با بیان اینکه «افق روشنی از فعالیتهای صنعتی در دریای خزر وجود دارد و شرکت نفت خزر بستر مناسبی را برای کارهای بسیار گسترده در آینده فراهم کرده است»، از انجمن مهندسی دریایی ایران خواست تا چندین کمیته تخصصی را در حوزه دریای خزر و ویژگیهای آبهای عمیق فعال کند و ایدههای لازم را به این شرکت ارائه دهد.
مدیرعامل شرکت نفت خزر با اشاره به اینکه «در حال حاضر تعریف پروژههای سال آینده را در دستور کار داریم»، گفت: قرار است جلساتی را در شرکت ملی نفت برای توجیه این پروژهها داشته باشیم، تا بتوانیم مصوبات لازم را اخذ کنیم که در این میان، تعریف پروژههای مشخص توسط مجموعههایی نظیر انجمن مهندسی دریایی ایران میتواند در پیشبرد کار مؤثر باشد.
وی با بیان اینکه «انجمن مهندسی دریایی در بحث فراساحل توجه بیشتر خود را معطوف به آبهای جنوبی ایران کرده است»، ابراز امیدواری کرد در فعالیتهای این انجمن، تعادلی بین شمال و جنوب برقرار شود تا بتوانیم استفاده حداکثری را از ظرفیتهای هیدروکربوری دریای خزر ببریم.
وی همچنین با اعلام نیاز شرکت نفت خزر به انواع شناورها، سکوهای دریایی و رباتهای هوشمند زیر دریا (ROV) گفت: دراینباره، همکاریهایی با سازندگان و مجموعههای داخلی از جمله راهاندازی شناور پشتیبان کاسپین 3 داشتهایم؛ اما مسیر بسیار طولانی در پیشرو داریم.یکی از کارهایی که انجمن مهندسی دریایی میتواند انجام دهد، آن است که به شرکتهایی که در مناقصات ما برنده شدهاند، تأکید زیادی کند تا با توجه به اعتماد صورت گرفته، در موعد مقرر به تعهدات خود عمل نمایند.
در پایان این نشست، لوح تقدیر و تندیس یادبود چهاردهمین همایش صنایع دریایی به مناسبت کشف منابع نفت و گاز در دریای خزر از سوی دکتر محمد سعید سیف، دبیر همایش، به مهندس اصولی اهدا شد.