تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۱۵۴۶۲
تعداد بازدید: ۳۵۹
تاریخ انتشار: ۰۳ ۱۳۹۱ - ۰۸:۰۰

آغاز آزمایش بر روی نمونه‏های دریایی حاصل از گشت اقیانوس‏شناسی

رییس مؤسسه ملی اقیانوس‎شناسی با اشاره به پایان مرحله دوم بزرگترین گشت اقیانوس‎شناسی خلیج فارس تنگه هرمز و دریای عمان، جزئیات این مرحله و دستاوردهای آن را اعلام کرد.

به گزارش مارین نیوزبه نقل از روابط عمومی مؤسسه ملی اقیانوس‎شناسی، دکتر وحید چگینی دراین‏باره گفت: کارشناسان و متخصصان مؤسسه ملی اقیانوس‎شناسی در این مرحله از گشت به مدت 12 روز عملیات اندازه‎گیری پارامترهای اقیانوس‎شناسی را در آب‎های ایرانی نیمه غربی خلیج فارس (حدفاصل بین بندر دیر تا خورعبدالله) انجام دادند.

چگینی با اشاره به اینکه «در هفته دوم انجام این گشت، تیم تحقیقاتی از ایستگاه‎های تعیین‏شده در لنگرگاه بوشهر به سمت جزیره خارک، امام حسن، دیلم و هندیجان در غرب خلیج فارس را انداز‎ه‎گیری کردند»، گفت: با وجود نامساعد بودن شرایط جوی در مدت زمان انجام این گشت، تیم تحقیقاتی توانست عملیات اندازه‎گیری را در  بيشتر ایستگاه‎های تعیین‏شده، با موفقیت به انجام رساند.

رییس مؤسسه ملی اقیانوس‎شناسی در ادامه گفت: تحلیل پارامترهای مختلف آزمایشگاهی شیمی دریا، زیست‎شناسی دریا و رسوب‎شناسی دریا بر روی نمونه‎های برداشت شده از گشت اول در شرق خلیج فارس هم‎اکنون در آزمایشگاه‎های مؤسسه ملی اقیانوس‎شناسی در تهران و ایستگاه بوشهر در حال انجام است.

وی افزود: همچنین نمونه‎های برداشت شده در گشت دوم در غرب خلیج فارس نیز، طبق برنامه جهت انجام تحلیل آزمایشگاهی به ایستگاه مؤسسه ملی اقیانوس‎شناسی مستقر در بوشهر انتقال داده شده است.

به گفته چگینی، کارشناسان مستقر در ایستگاه بوشهر بلافاصله مراحل آماده‎سازی و انجام آزمایش‎های مختلف بر روی نمونه‎ها را شروع کردند.

چگینی همچنین از آغاز مرحله سوم گشت اقیانوس‎شناسی خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای عمان در دریای عمان طبق برنامه در دهه مبارک فجر خبر داد و گفت: این گشت از بندرعباس شروع و در چابهار خاتمه می‎یابد و همانند گشت‎های اول و دوم، 12 نفر از اعضای هیأت علمی و متخصصان مؤسسه ملی اقیانوس‎شناسی در چهار رشته مختلف دریایی در این مرحله از گشت شرکت می‎کنند و یک گروه دو نفره مستقر در ایستگاه مرکز اقیانوس شناسی دریای عمان و اقیانوس هند در بندر چابهار خدمات پشتیبانی را به‎عهده خواهند داشت. این تیم تحقیقاتی نیز طبق زمان‎بندی تعیین شده، اندازه‎گیری پارامترهای مختلف اقیانوس‎شناسی را در ایستگاه‎های تعیین شده، انجام خواهند داد. 

رییس مؤسسه ملی اقیانوس‎شناسی تصریح کرد: با توجه به وجود 3000 کیلومتر مرز آبی در شمال و جنوب کشور و لزوم شناسایی منابع آبی خلیج فارس، دریای عمان و دریای خزر، نیاز است تا تحقیقات در این حوزه آبی از سوی پژوهشگران انجام شود که در این راستا تا پیش از آماده شدن کشتی اقیانوس‎پیما، مؤسسه ملی اقیانوس‌شناسی با حمایت نیروی دریایی کشور اقدام به اجرای بزرگترین گشت تحقیقاتی در خلیج فارس و دریای عمان کرد.

گفتنی است، مرحله دوم بزرگترین گشت اقیانوس‎شناسی خلیج فارس تنگه هرمز و دریای عمان که همزمان با نمایشگاه هفته پژوهش و فناوری و با پیام معاون اول رییس جمهور در 25 آذرماه آغاز شده بود؛ 7 دی ماه با پهلو گرفتن در بندر بوشهر به کار خود پایان  داد.

ارسال نظر