تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۱۵۵۱۳
تعداد بازدید: ۴۱۴
تاریخ انتشار: ۱۱ ۱۳۹۱ - ۰۸:۰۰

لغزیدگی بستر دریا عامل غرق جکت فاز 13 بود

مدیرعامل شركت صنعتی دریایی ایران (صدرا) با اشاره به حادثه دریایی غرق دومین جكت فاز 13 میدان گازی پارس جنوبی گفت: این حادثه در آخرین مرحله عملیات نصب و خارج از پیش‌بینی‌های مربوط به این شركت رخ داده است.

به گزارش خبرنگار مارین نیوز، مهدی اعتصام در نشستی خبری كه ظهر امروز در محل شركت صدرا برگزار شد؛ با گلایه شدید از برخی اخبار منتشرشده درباره این حادثه تصریح كرد: آنچه تاكنون محرز شده، غرق شدن جكت بوده كه در محل نصب حود دچار لغزیدگی و از پهلو غرق شده است.

وی تصریح كرد: به دلیل نوع خوابیدن جكت در كف دریا، انتظار می‏رود با كمترین آسیب مواجه شده باشد.

وی با بیان اینكه «جكت فاز 13 در حال حاضر در محل اصلی خود در دریا به حالت مغروق قرار دارد»، افزود: مراحل كارشناسی حادثه در حال انجام است و انتظار می‌رود با بهبود شرایط آب و هوایی از سه شنبه هفته آینده بتوان عملیات اجرایی برای بازیابی جكت را برنامه‌ریزی كرد.

به گفته اعتصام، تجهیزات شركت صدرا نیز به محل امن منتقل شده تا پس از بهبود شرایط آب و هوایی بتواند عملیات را از سر گیرد.

وی در ادامه با اشاره به شرایط شناور جرثقیل‏دار HL5000 توضیح داد: این شناور، شناوری وی‍ژه است كه در نوع آن، تنها چهار فروند در جهان ساخته شده و پس از سانحه سال گذشته، در یكی از كشورهای خارجی بازسازی و پس از آزمایش‏های لازم و تأیید مؤسسات رده‏بندی بار دیگر در ناوگان دریایی كشور به كار گرفته شد.

اعتصام با اشاره به اینكه  «شناور جرثقیل‏دار HL5000 پس از تعمیرات اولین جكت خود را پیش از این بدون مشكلی نصب كرده بود»، افزود: در حادثه اخیر هم، تمامی فرآیندهای عملیات نصب بر اساس برنامه و استانداردهای فنی انجام گرفت و جكت در محل نصب خود عمود و آماده شمع‏كوبی شد؛ اما در مرحله آخر تثبیت در چند ثانیه دچار حادثه و غرق شد كه دلایل آن، در دست بررسی است.

وی با بیان اینكه «بررسی‏ها باید توسط تیم‌های غواصی در عمق 70 متری دریا انجام گیرد»، تصریح كرد: آنچه فعلا مشخص است، اینكه لغزیدگی در كف بستر دریا رخ داده و جكت از زیر دچار لغزش شده؛ كه دلایل آن توسط تیم كارشناسی و كارگروه فنی مشترك با كارفرما در حال بررسی همه‏جانبه است.

مدیرعامل صدرا با اشاره به بیمه بودن تمام پروژه‌های این شركت در پارس جنوبی افزود: جكت سانحه‏دیده هم از این اصل مستثنی نیست؛ اما مسأله مهمتر از بیمه و خسارات مالی، حفظ برنامه زمانبندی پروژه و بازیابی سریع آن است.

وی با اشاره به اینكه «طرح توسعه فاز 13 پارس جنوبی دارای چهار جنت و چهار سكوی دریایی است»، توضیح داد: در حال حاضر، جكت سوم این فاز در مراحل انتهایی و جكت چهارم در انتظار دریافت چند قلم كالا برای تكمیل قرار دارند و با همین جكت‏ها نیز می‏توان فاز 13 را مورد بهره‏برداری اولیه قرار داد؛ اما برای بهره‏برداری كامل باید هر چهار جكت نصب شوند.

ارسال نظر