به گزارش مارین نیوز، اسفندیار حیدریپور در بازدید خبرنگاران از پروژه پل خلیج فارس گفت: این پل در حد فاصل جزیره قشم به بندرعباس واقع شده و علاوه بر توسعه کریدور حمل و نقل شمال- جنوب، توسعه اسکله کاوه و امکان احداث اتوبان و راه آهن را نیز در این مسیر فراهم خواهد کرد.
به گفته حیدریپور، با احداث پل خلیج فارس، ترانزیت کالا از منطقه آزاد قشم دارای توجیه اقتصادی میشود، به طوریکه بخش عمده کالاهایی که از طریق کریدور شمال- جنوب ترانزیت میشدند، از طریق این پل، انجام شده و واردات و صادرات کالا بر اساس یکسری قوانین و مقررات راحتتر صورت خواهد گرفت.
وی ادامه داد: بر این اساس، هزینههای حمل و نقل و زمان ترانزیت کالا از جزیره قشم کاهش یافته و قیمت تمام شده کالا و خدمات به دلیل ایجاد شبکه حملونقل ریلی و جادهای کمتر خواهد شد.
حیدریپور افزود: این طرح از نظر ابعاد اقتصادی، عمرانی، صنعتی، گردشگری و رفاهی از جایگاه مهمیدر کشور برخوردار است و نقش حلقه ارتباطی مسیرهای دریایی سواحل پیرامونی قشم به شبکه حمل و نقل ریلی و جادهای کشور را در امتداد ترانزیت آسیای میانه و واردات و صادرات دارد.
وی ادامه داد: پل خلیج فارس از محدوده اسکله لافت در قشم به اسکله پهل در شهرستان خمیر متصل میشود و جزیره قشم را به سرزمین اصلی مرتبط خواهد کرد.
مدیرعامل منطقه آزاد قشم تأکید کرد که احداث پل خلیج فارس بعنوان یکی از چهار پروژه شبکه جامع ارتباطی است که موجب اشتغال گسترده و جذب سرمایه برای توسعه بندر کاوه خواهد شد.
حیدریپور افزود: بندر کاوه در قشم در زمینه سوخت رسانی به کشتیهای عبوری میتواند یکی از جاذبههای سرمایهگذاری باشد.
مدیرعامل منطقه آزاد قشم همچنین از ساخت نیروگاه گازی سه هزار مگاواتی خبر داد و گفت: این نیروگاه در دست ساخت است و ظرفیت صادراتی نیز دارد.
به گفته ی حیدریپور، پل خلیج فارس، تکمیل کننده بندرگاه کاوه و سایر اسکلهها بین اسکله کاوه تا پل خلیج فارس است و با احداث این پل، تحول بزرگی در ارتباط زمینی میان قشم و سرزمین اصلی ایجاد شده و در روند توسعه اقتصادی جزیره قشم، نقش بسزایی خواهد داشت.
وی گفت: همزمان با ساخت پل خلیج فارس، جاده، ریل و سایر بخشهایی که در طرح شبکه جامع ارتباطی خلیج فارس دیده شده است، ساخته میشود و طی یک پروژه سه ساله به اتمام خواهد رسید.
وی با بیان اینکه «بندر کاوه از هر نظر آمادگی دارد کشتیهای با تناژ بالا وبا 100 هزار تن را پوشش دهد»، افزود: پل خلیج فارس راهی ایمن برای صادرات کالا از بنادر منطقه آزاد قشم فراهم خواهد کرد.
مدیرعامل منطقه ازاد قشم با اشاره به اینکه «بندر کاوه حدود 2000 هکتار پسکرانه دارد»، افزود: این بندر، تقریبا در حال آماده شدن است و در امر ترانزیت کالا یک مزیت بسیار بزرگ برای کشور محسوب میشود.
به گفته حیدریپور، خط ریلی روی پل، جزیره قشم را به طور کامل به شبکه ریلی کشور متصل میکند و ترانزیت کالا از کریدور شمال به جنوب کشور با شرایط خیلی خاصی انجام شود.
وی ادامه داد: بر این اساس این پل میتواند بعنوان بارانداز بسیاری از کشورهای تازه استقلال یافته عمل کند و کالا بدون اینکه وارد گمرک شود و با مشکلات قانونی مواجه شود، به راحتی ترانزیت و از مرز کشور خارج شود.
مدیرعامل منطقه آزاد قشم یاداور شد: این پل در حوزه گردشگری نیز تأثیر فراوانی دارد و دسترسی به قشم را آسان میکند، به طوریکه میتوان تاسیسات زیربنایی را از کنار این پل به جزیره و از جزیره به سرزمین اصلی رساند.
مدیرعامل منطقه آزاد قشم گفت: همزمان با ساخت پل خلیج فارس، جاده، ریل و سایر بخشهایی که در طرح شبکه جامع ارتباطی خلیج فارس دیده شده است، ساخته میشود و طی یک پروژه سه ساله به اتمام خواهد رسید.
گفتنی است، پل خلیج فارس حد فاصل بندرعباس تا قشم را به طول حدود سه کیلومتر دربر میگیرد. حجم قطعات این پل در برخی نقاط به 20 هزار تن میرسد که در خشکی ساخته شده و با تکنولوژی پیشرفته به دریا حمل و بعنوان پایههای پل در بستر دریا نصب خواهد شد. این پل، بخشی از طرح شبکه جامع ارتباطی خلیج فارس است که به طول حدود سه کیلومتر بندرلافت در جزیره قشم را به بندر پهل در مجاورت شهر بندرعباس در سرزمین اصلی متصل کند. با احداث این پل که دارای مسیر رفت و برگشت خط آهن نیز خواهد بود، این امکان فراهم میشود تا محمولههای تخلیه شده در قشم، به سرعت وارد ناوگان حمل و نقل جاده ای و ریلی شده و در اسرع وقت، محصولات صادراتی را به ترمینال دریایی صادرات، برساند.