تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۱۵۷۹۵
تعداد بازدید: ۲۲۱
تاریخ انتشار: ۱۳ ۱۳۹۱ - ۰۸:۰۰

بندر کاوه کشتی‏های 100 هزار تن را پهلو خواهد داد

مدیرعامل منطقه آزاد قشم، پل خلیج فارس را «راهی برای پیوند با اقتصاد دنیا» دانست و افزود: این پل تحولی بزرگ در وضعیت اقتصادی، تجاری، صنعتی، اجتماعی، گردشگری و فرهنگی جزیره قشم، جنوب کشور و نیز بسیاری از مناطق دنیا ایجاد خواهد کرد.

به گزارش مارین نیوز، اسفندیار حیدری‏پور در بازدید خبرنگاران از پروژه پل خلیج فارس گفت: این پل در حد فاصل جزیره قشم به بندرعباس واقع شده و علاوه بر توسعه کریدور حمل و نقل شمال- جنوب، توسعه اسکله کاوه و امکان احداث اتوبان و راه آهن را نیز در این مسیر فراهم خواهد کرد.

به گفته حیدری‏پور، با احداث پل خلیج فارس، ترانزیت کالا از منطقه آزاد قشم دارای توجیه اقتصادی می‏شود، به طوریکه بخش عمده کالاهایی که از طریق کریدور شمال- جنوب ترانزیت می‏شدند، از طریق این پل، انجام شده و واردات و صادرات کالا بر اساس یکسری قوانین و مقررات راحت‏تر صورت خواهد گرفت.

وی ادامه داد: بر این اساس، هزینه‏های حمل و نقل و زمان ترانزیت کالا از جزیره قشم کاهش یافته و قیمت تمام شده کالا و خدمات به دلیل ایجاد شبکه حمل‏ونقل ریلی و جاده‏ای کمتر خواهد شد.

حیدری‏پور افزود: این طرح از نظر ابعاد اقتصادی، عمرانی، صنعتی، گردشگری و رفاهی از جایگاه مهمی‏در کشور برخوردار است و نقش حلقه ارتباطی مسیرهای دریایی سواحل پیرامونی قشم به شبکه حمل و نقل ریلی و جاده‏ای کشور را در امتداد ترانزیت آسیای میانه و واردات و صادرات دارد.

وی ادامه داد: پل خلیج فارس از محدوده اسکله لافت در قشم به اسکله پهل در شهرستان خمیر متصل می‏شود و جزیره قشم را به سرزمین اصلی مرتبط خواهد کرد.

مدیرعامل منطقه آزاد قشم تأکید کرد که احداث پل خلیج فارس بعنوان یکی از چهار پروژه شبکه جامع ارتباطی است که موجب اشتغال گسترده و جذب سرمایه برای توسعه بندر کاوه خواهد شد.

حیدری‏پور افزود: بندر کاوه در قشم در زمینه سوخت رسانی به کشتی‏های عبوری می‏تواند یکی از جاذبه‏های سرمایه‏گذاری باشد.

مدیرعامل منطقه آزاد قشم همچنین از ساخت نیروگاه گازی سه هزار مگاواتی خبر داد و گفت: این نیروگاه در دست ساخت است و ظرفیت صادراتی نیز دارد.

به گفته ی حیدری‏پور، پل خلیج فارس، تکمیل کننده بندرگاه کاوه و سایر اسکله‏ها بین اسکله کاوه تا پل خلیج فارس است و با احداث این پل، تحول بزرگی در ارتباط زمینی میان قشم و سرزمین اصلی ایجاد شده و در روند توسعه اقتصادی جزیره قشم، نقش بسزایی خواهد داشت.

وی گفت: همزمان با ساخت پل خلیج فارس، جاده، ریل و سایر بخش‏هایی که در طرح شبکه جامع ارتباطی خلیج فارس دیده شده است، ساخته می‏شود و طی یک پروژه سه ساله به اتمام خواهد رسید.

وی با بیان اینکه «بندر کاوه از هر نظر آمادگی دارد کشتی‏های با تناژ بالا وبا 100 هزار تن را پوشش دهد»، افزود: پل خلیج فارس راهی ایمن برای صادرات کالا از بنادر منطقه آزاد قشم فراهم خواهد کرد.

مدیرعامل منطقه ازاد قشم با اشاره به اینکه «بندر کاوه حدود 2000 هکتار پسکرانه دارد»، افزود: این بندر، تقریبا در حال آماده شدن است و در امر ترانزیت کالا یک مزیت بسیار بزرگ برای کشور محسوب می‏شود.

به گفته حیدری‏پور، خط ریلی روی پل، جزیره قشم را به طور کامل به شبکه ریلی کشور متصل می‏کند و ترانزیت کالا از کریدور شمال به جنوب کشور با شرایط خیلی خاصی انجام شود.

وی ادامه داد: بر این اساس این پل می‏تواند بعنوان بارانداز بسیاری از کشورهای تازه استقلال یافته عمل کند و کالا بدون اینکه وارد گمرک شود و با مشکلات قانونی مواجه شود، به راحتی ترانزیت و از مرز کشور خارج شود.

مدیرعامل منطقه آزاد قشم یاداور شد: این پل در حوزه گردشگری نیز تأثیر فراوانی دارد و دسترسی به قشم را آسان می‏کند، به طوریکه می‏توان تاسیسات زیربنایی را از کنار این پل به جزیره و از جزیره به سرزمین اصلی رساند.

مدیرعامل منطقه آزاد قشم گفت: همزمان با ساخت پل خلیج فارس، جاده، ریل و سایر بخش‏هایی که در طرح شبکه جامع ارتباطی خلیج فارس دیده شده است، ساخته می‏شود و طی یک پروژه سه ساله به اتمام خواهد رسید.

گفتنی است، پل خلیج فارس حد فاصل بندرعباس تا قشم را به طول حدود سه کیلومتر دربر می‏گیرد. حجم قطعات این پل در برخی نقاط به 20 هزار تن می‏رسد که در خشکی ساخته شده و با تکنولوژی پیشرفته به دریا حمل و بعنوان پایه‏های پل در بستر دریا نصب خواهد شد. این پل، بخشی از طرح شبکه جامع ارتباطی خلیج فارس است که به طول حدود سه کیلومتر بندرلافت در جزیره قشم را به بندر پهل در مجاورت شهر بندرعباس در سرزمین اصلی متصل کند. با احداث این پل که دارای مسیر رفت و برگشت خط آهن نیز خواهد بود، این امکان فراهم می‏شود تا محموله‏های تخلیه شده در قشم، به سرعت وارد ناوگان حمل و نقل جاده ای و ریلی شده و در اسرع وقت، محصولات صادراتی را به ترمینال دریایی صادرات، برساند.

ارسال نظر