تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۱۵۹۸۳
تعداد بازدید: ۳۷۳
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۰۸:۰۰

نخستین تونل دریایی جهان برای عبور کشتی‏های بزرگ

دولت نروژ طرحی را اعلام کرده که با اجرای آن، نخستین تونل برای عبور کشتی‏های بزرگ در سطح جهان ساخته می‏شود و به عبور شناورها از ساحل جنوب غربی این کشور کمک می‏کند.

به گزارش بخش خارجی مارین نیوز، این تونل دریایی بخشی از برنامه 10 ساله نروژ در بخش حمل‏ونقل است و دولت اعلام کرده که یک میلیارد کرون (معادل 166میلیون دلار) برای ساخت آن اختصاص می‏یابد.

این تونل STAD نامیده شده که برگرفته از نام شبه‏جزیره‏ای در نروژ است که به بادهای تند و دریاهای سهمگین شهرت دارد.

این گذرگاه 1.7 کیلومتری از بدنه کوه‏های peninsula در نوار ساحلی نروژ عبور خواهد کرد و به گفته مسؤولان دولتی بر امنیت و ایمنی حمل ونقل دریایی این کشور خواهد افزود.

با توجه به هزینه‏های ساخت این تونل که 1.6 میلیارد کرون تخمین زده می‏شود، انتظار می‏رود ساخت آن در سال 2018 آغاز شود و حداقل چهار سال به طول بیانجامد.

هنوز مشخص نیست هزینه‏های پروژه که افزون بر یک میلیارد کرون اختصاص‏یافته از سوی دولت خواهد بود؛ چگونه تأمین خواهد شد.

پیش از این، تونل‏هایی از جمله در فرانسه برای عبور شناورهایی از قبیل بارج ساخته شده بود؛ اما این نخستین تونل دریایی جهان خواهد بود که کشتی‏های مسافری و باری تا ظرفیت 16000 تن امکان عبور از آن را خواهند داشت.

طبق گزارش‏های منتشرشده، آب‏های منطقه Stad peninsula نروژ طی سال‏های پس از جنگ جهانی دوم تاکنون، شاهد 46 حادثه دریایی بوده‏اند که 33 کشته به همراه داشته است.

ارسال نظر