کد خبر: ۱۶۰۵۳
تعداد بازدید: ۳۷۲
تاریخ انتشار: ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۰۸:۰۰

فرود هلی‏کوپتر بر روی کاسپین 3

برای نخستین بار فرود هلیكوپتر بر روی باند تنها شناور دارای پد هلیكوپتری در دریای خزر انجام شد.

به گزارش مارین نیوز به نقل از روابط عمومی شرکت نفت خزر، برای نخستین بار هلیکوپتر BELL بر روی پدهلیکوپتری شناور كاسپین 3 با موفقیت فرود آمد.

بر اساس این گزارش ، از این پس شناور کاسپین3 بعنوان تنها شناور مجهز به پد هلیكوپتری در دریای خزر فعالیت خواهد کرد.

شناور كاسپین 3 نسبت به دو شناور قبلی، یعنی كاسپین‏های یک و دو، دارای توانمندی و كاربری‏های متفاوتی است كه یكی ازاین كاركردها امكان فرود بالگرد در شرایط اضطراری بر سطح این شناور است.

بنابراین گزارش، سازه پد هلیكوپتری شناور كاسپین 3 از جنس آلومینیومی است كه امكان تحمل فشار تا 5300 كیلو را دارد و وزن سازه نگهدارنده در روی عرشه شناور 29 تن است که بر روی عرشه شناور نصب شده است. همچنین، طول پد هلیكوپتر این شناور 16 متر و 20 سانتی‏متر است و مختص بالگردهایی همچونBELL    طراحی و ساخته شده است.

پد هلیكوپتری شناور كاسپین 3 مجهز به سیستم  NDB Freq & Identification  و سیستم ایمنی  Fi-Fi است كه مورد بازرسی و تأیید سازمان هواپیمایی كشوری نیز قرار گرفته است.

در این شناور علاوه بر هلی دک (باند فرود هلیكوپتر) که امکان فرود بالگرد در شرایط اضطراری بر سطح شناور را فراهم می‏کند، مون پول (حفرهای وسط شناور که به دریا راه دارد( و همچنین سیستم A-frame  در پاشنه کشتی پیشبینی شده است.

گفتنی است، شناور کاسپین 3 که به سفارش شرکت نفت خزر در مجتمع دریای خزر شرکت صدرا در نکا مراحل پایانی راه‏اندازی را می‏گذراند؛ سومین فروند از شناورهای لنگرانداز چندمنظوره‏ای است که برای پشتیبانی سکوی حفاری نیمه‏شناور امیرکبیر در دریای خزر به کار گرفته می‏شوند.

ارسال نظر