کد خبر: ۱۶۰۷۱
تعداد بازدید: ۳۹۹
تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۰۸:۰۰

ناگزیر از خرید كشتی از خارج هستیم!

مدیرعامل كشتیرانی دریای خزر این شركت را بزرگترین شركت كشتیرانی در دریای خزر اعلام كرد كه با در اختیار داشتن جوانترین و مدرن ترین ناوگان كشتیرانی این دریا، در بسیاری از موارد پیشرو شركت‏های خارجی فعال در خزر است.

به گزارش مارین نیوز، محمدرضا قادری امروز در اولین نشست خبری بیست و یكمین همایش ارگان‏های دریایی درباره كشتیرانی دریای خزر و فعالیت‏های این شركت گفت: كشتیرانی دریای خزر در سال 68 با نام شركت نوح نبی فعالیت خود را درقالب نمایندگی خطوط كشتیرانی آغاز كرد كه بعدها نام این شركت به كشتیرانی دریای خزر تغییر پیدا كرد.

وی اضافه كرد: در سال 71 و در پی توافق ایران و روسیه مبنی بر تردد كشتی‏های ایران از رودخانه ولگا، اولین كشتی شركت كشتیرانی دریای خزر با نام ایران بشیر خریداری شد كه هم‏اكنون نیز در حال فعالیت است.

مدیرعامل كشتیرانی دریای خزر افزود: با برنامه‏های توسعه ناوگانی كه پیش‏بینی شده بود موفق شدیم تعداد كشتی‏های ناوگان كشتیرانی دریای خزر را طی سال‏های 71 تا 87 به 10 فروند افزایش دهیم.

وی ادامه داد: علاوه براین، از سال 87 و ادامه برنامه‏های توسعه ناوگان كشتیرانی دریای خزر ظرف مدت سه سال 9 فروند كشتی دیگر به ناوگان این شركت افزوده شد كه با این 9 فروند تعداد كشتی‏های ما به 19 فروند كشتی مخصوص حمل كالای فله خشك با ظرفیت حمل 85000 تن بالغ شد.

مدیرعامل كشتیرانی دریای خزر متوسط سن ناوگان این شركت را 14 سال اعلام كرد و اظهار داشت: كشتیرانی دریای خزر، جوان‏ترین ناوگان و از نظر شركتی، بزرگترین و مدرن‏ترین شركت كشتیرانی در دریای خزر است كه پس از ما شركت‏های روسیه و آذربایجان قرار دارد.

به گفته وی، وجود كشتی‏های بزرگ و با تكنولوژی بالا در ناوگان كشتیرانی دریای خزر باعث شده تا حتی شركت‏های خارجی نیز اولویت حمل بار فله خود را به این شركت بدهند.

مدیرعامل كشتیرانی دریای خزر درباره برنامه‏های توسعه‏ای این شركت نیز اظهار داشت: در تلاش هستیم تا ظرف دو تا سه سال آینده تعداد كشتی‏های خود را به 25 فروند افزایش دهیم .

قادری با بیان اینكه «كشتی‏های این شركت تحت پرچم ایران و با نام فارسی در دریای خزر در حال فعالیت هستند»، ادامه داد: توسعه ناوگان كشتیرانی دریای خزر بعنوان یكی از شركت‏های گروه كشتیرانی جمهوری اسلامی ایران درحالی انجام شده كه كشتیرانی ایران تحت تحریم‏های شدید بین‏المللی قرار داشته است. علاوه براین، ركود بی‏سابقه اقتصاد جهانی نیز مشكلات زیادی را برای صنعت حمل و نقل دریایی ایجاد كرده است.

واگذاری تعمیرات كشتی به شركت‏های داخلی
مدیرعامل كشتیرانی دریای خزر درباره سفارش ساخت به داخل نیز گفت: از آنجا كه ما هم‏اكنون باید برنامه‏های توسعه‏ای خود را سریعتر پیش ببریم، ناگریز از خرید كشتی از خارج هستیم؛ اما در شرایط عادی نگاه ما به ساخت داخل خواهد بود .

قادری گفت: با این حال، این شركت در بحث تعمیرات، اقدامات خوبی را در اسنفاده از ظرفیت تعمیراتی موجود در شمال كشور انجام داده است. به طوری كه به جز شش فروند كشتی كه امكان تعمیر آنها در یارد صدرا وجود نداشت؛ تعمیرات ادواری تمامی كشتی‏های خود را به این شركت سپرده‏ایم.

به گفته وی، با این اقدام كشتیرانی دریای خزر كه پیشرو در رعایت استانداردهای بین‏المللی است و به نوعی رهبریت را دریای خزر برعهده دارد؛ توجهات شركت‏های خارجی نیز به یارد صدرا جلب شده است.

راه‏اندازی سفرهای دریایی منظم صادراتی
مدیرعامل كشتیرانی دریای خزر افزود: به جز افزایش كشتی‏های ناوگان به 19 فروند، كشتیرانی دریای خزر توانست در سال‏های گذشته در جهت توسعه پایدار اقتصاد كشورگام‏های مثبتی بردارد به طوری كه موفق شدیم از اواخر سال 87 و اوایل سال 88 سفرهای صادراتی منظمی را از بنادر شمال كشور به بنادر كشورهای حاشیه دریای خزر نظیر باكو درآذربایجان، آستاراخان و ماخاچ كالا در روسیه و تركمن باشی در تركمنستان راه اندازی كنیم.

وی با بیان اینكه «راه اندازی این سفرهای صادراتی نقش مهمی در تسهیل صادرات كالا در دریای خزر داشته است»، اظهار داشت: سهم كشتیرانی دریای خزر در صادرات كالا در سال‏های اخیر و با راه‏اندازی این سفرهای منظم با افزایش قابل توجهی روبرو بوده است. به طوری كه میزان حمل كالای صادراتی ما در سال 87 حدود 47 هزار تن، سال 88 حدود 260 هزار تن، سال 89 حدود 400 هزار تن، سال 90 حدود 560 هزار تن و در سال 91 حدود 750 هزار تن بوده است.

مدیرعامل كشتیرانی دریای خزر سهم این شركت در حمل كالاهای صادراتی را بیش از 50 درصد اعلام كرد و گفت: با در اختیار داشتن 19 كشتی و در حالی كه 100 فروند كشتی در دریای خزر در حال فعالیت است، دستیابی به این سهم 50 درصدی بسیار حائز اهمیت است.

قادری با بیان اینكه «سال گذشته حدود یك میلیون و 800هزار تن كالا توسط ناوگان كشتیرانی دریای خزر حمل شده است»، گفت: از این رقم 750 هزار تن آن صادرات و 400 هزار تن نیز واردات غلات بوده است.

وی با اشاره به حمل حدود پنج میلیون تن كالای ایران در دریای خزر، سهم كشتیرانی دریای خزر از این میزان را حدود 35 درصد اعلام كرد.

آماده برای ورود به بخش مسافری و حمل دام
قادری در ادامه با بیان اینكه «كشتیرانی دریای خزر در حمل گوشت وارداتی از قزاقستان فعالیتی ندارد»، گفت: یا توجه به اینكه روسیه قرار است برای پرورش گوسفند در این كشور، زمین در اختیار بخش خصوصی ایران قرار دهد؛ ما هم قصد داریم برنامه‏ریزی‏هایی را برای حمل گوسفند زنده به كشور انجام دهیم.

وی درباره ورود به بحث مسافری نیز گفت: این شركت در گذشته با كشتی میرزاكوچك خان در بخش مسافری دریای خزر فعالیت داشت كه با فرسوده شدن و عدم موفقیت در تمدید گواهینامه‏های دریانوردی آن و همچنین خارج شدن این كشتی از ناوگان كشتیرانی دریای خزر، فعالیت ما در این بخش نیز متوقف شد؛ اما در هر حال در صورت فراهم شدن زیرساخت‏های مسافری آماده‏ایم كه در این بخش نیز فعالیت كنیم.

با تحریم‏های غیررسمی مواجه هستیم
مدیرعامل كشتیرانی دریای خزر درباره تاثیر تحریم‏ها برفعالیت این شركت اظهار داشت: هرچند تحریم‏ها و محدودیتهای بین‏المللی آن گونه كه در سایر آب‏ها وجود دارد در دریای خزر دیده نمی‏شود؛ با این حال، با مشكلاتی در نقل و انتقال ارز مواجه هستیم. ضمن اینكه گاه محدودیت‏هایی در پهلوگیری و همچنین بازرسی از كشتی‏ها در بنادر كشورهای شمال دریای خزر اعمال می‏شود كه هرچند بطور رسمی اعلام نمی‏شود؛ اما وجود دارد.

وی گفت: با وجودی كه ما جوان‏ترین ناوگان كشتیرانی در دریای خزر هستیم؛ اما بعضا می‏بینیم كه كشتی‏های ما به بهانه‏های مختلف متوقف و بازرسی می‏شود. در حالیكه كشتی‏های مسن و فرسوده این كشورها به راحتی و بدون هیچگونه بازرسی، در بنادرآنها تردد دارند.

قادری با بیان اینكه «هنور فرهنگ كار بین‏المللی در دریای خزر ایجاد نشده است»، افزود: این وضعیت در همه كشورهای حاشیه این دریا حاكم است. به عنوان مثال ما به آذربایجان كالا صادر می‏كنیم؛ اما این كشور به بهانه‏های مختلف اجازه بارگیری به كشتی‏های ما را نمی‏دهد.

مدیرعامل كشتیرانی دریای خزر درباره بندرآستارا كه به تازگی و با پهلوگیری یك فروند كشتی این شركت افتتاح شد، نیز گفت: با توجه به انتقال بار وارداتی و صادراتی استان‏های غربی كشور از بندر انزلی به بندر آستارا، این بندر می‏تواند آینده خوبی داشته باشد.

ارسال نظر