کد خبر: ۱۶۲۵۰
تعداد بازدید: ۳۸۴
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۰۸:۰۰

تحریم‏های جدید علیه کشتیرانی و کشتی‏سازی‏های ایرانی در راه است

مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی از برنامه جدید وزارت خزانه‏داری آمریکا برای تحریم بخش‏های کلیدی صنعت و انرژی ایران که از اول جولای (تیرماه) اجرا خواهد شد؛ هشدار داد و اتخاذ تدابیر لازم برای مقابله با آن را خواستار شد.

به گزارش خبرنگار اعزامی مارین نیوز از رامسر، محمدحسین داجمر امروز در جریان بیست و یکمین همایش ارگان‏های دریایی با برشمردن تحریم‏های صورت گرفته علیه حمل‏ونقل دریایی ایران از سوی شورای امنیت، آمریکا و متحدان آن از سال 2008 تاکنون، گفت: تحریم‏های آینده از اول جولای توسط وزارت خزانه‏داری آمریکا اعمال خواهد شد و بر اساس آن، افراد غیرآمریکایی نیز که با صنایع کلیدی ایران مرتبط باشند؛ مورد تحریم قرار خواهند گرفت.

وی افزود: بخش انرژی، بخش کشتیرانی و برای نخستین بار بخش کشتی‏سازی و بنادر ایران نیز بعنوان نهادهای مرتبط با فعالیت‏های نظامی در این تحریم‏ها قرار دارند که برای مقابله با آن، باید تدابیری اتخاذ شود.

مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی با اشاره به اینکه «انگلیسی‏ها زمانی قطعنامه‏ای را با عنوان محاصره دریایی ایران تقدیم شورای امنیت کرده بودند که سپس آن را پس گرفتند»، تصریح کرد: اما در عرصه عمل، شاهد اجرای گام به گام این پروژه هستیم و راه مقابله با آن، آسان‏سازی بستر تردد و فعالیت کشتی‏های داخلی و خارجی در بنادر کشور است.

وی با بیان اینکه «کشتیرانی‏های داخلی در سال‏های اخیر هزینه‏های زیادی را بابت تحریم‏ها متحمل شده‏اند»، گفت: برای جبران این هزینه‏ها باید حمایت‏هایی در قالب معافیت‏های مالیاتی و تعرفه‏ای، ارائه سوخت با تعرفه ترجیحی و... از کشتیرانی‏ها صورت گیرد.

وی همچنین خواستار حمایت از صنایع دریایی کشور بویژه در بخش تعمیرات کشتی و نیز اجرای الزامات برنامه پنجم برای توسعه بانکرینگ (سوخت‏رسانی به کشتی‏ها) شد و تأکید کرد: آمار 25 درصدی سهم ایران از بانکرینگ خلیج فارس که توسط وزارت نفت و سازمان بنادر اعلام شده، صحت ندارد؛ چرا که در این آمار، فروش مازوت به صورت کارگو بعنوان بانکرینگ تعریف شده، در حالیکه تعریف بانکرینگ همان پمپ بنزین دریایی است.

وی تأکید کرد: برای توسعه بانکرینگ واقعی، باید همه بنادر کشور فعال شوند؛ در حالیکه همه بنادر کشور منهای بندر شهیدرجایی الآن در این زمینه مشکل دارند.

وی همچنین از بی‏توجهی بخش‏های پتروشیمی و گاز کشور به ایجاد ناوگان تخصصی این حوزه انتقاد کرد و گفت: در حالیکه کشتیرانی جمهوری اسلامی با همکاری شرکت ملی نفتکش از چند سال قبل شرکتی را برای حمل مواد شیمیایی و پتروشیمی تأسیبس کرده بودند؛ اما به علت عدم حمایت لازم، امکان تهیه کشتی برای این ناوگان فراهم نشد و به همین دلیل، پس از تحریم‏ها که از یک سال گذشته متوجه کشتی‏های خارجی همکار با ایران شد؛ بخش پتروشیمی کشور لطمه بزرگی خورد.

وی از سرمایه‏گذاری کشتیرانی جهت ایجاد ناوگان تخصصی حمل مواد شیمیایی خبر داد و ابراز امیدواری کرد که با حمایت لازم، سریع‏تر ناوگان قابل قبولی شکل گیرد.

وی با بیان اینکه «ایران کشتی‏های حمل گاز و میعانات گازی نیز ندارد»، افزود: در شرایط کنونی و با توجه به تحریم‏‏های موجود، تهیه این کشتی‏ها بسیار سخت شده است.

وی همچنین با اشاره به اینکه «تحریم‏های بین‏‏المللی به‏تدریج وارد حوزه ساخت و تعمیر کشتی نیز شده است»، گفت: کشتیرانی جمهوری اسلامی از چند سال قبل با همکاری ایزوایکو، شرکت پرشیاهرمز را در حوزه تعمیرات فعال کرده است که امیدواریم با تقویت آن و سایر یاردهای داخلی، بتوانیم در بخش‏های اوراق کشتی و تعمیر سکوهای فراساحل نیز فعالیت کنیم.

داجمر با بیان اینکه «در سال‏های گذشته در بخش خدمات فراساحلی چندان از شرکت‏ها و شناورهای داخلی استفاده نمی‏شد»، اعلام کرد: در یک سال گذشته و با خروج شرکت‏های خارجی، به‏تدریج بخش خصوصی کشور مورد توجه شرکت‏های نفتی قرار گرفته‏اند که امید است با فعال‏تر شدن آنها، کل خدمات و سرویس‏دهی سکوهای دریایی را ایرانی‏ها برعهده بگیرند.

ارسال نظر