کد خبر: ۱۶۲۸۶
تعداد بازدید: ۲۵۵
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۰۸:۰۰

صندوق سازمان بنادر هم ارز خواست!

در حالیکه اعتراضات به اقدام سازمان بنادر و دریانوردی مبنی بر درخواست ارز با منشاء خارجی ادامه دارد؛ صندوق بازنشستگی این سازمان هم درخواست مشابهی را از شرکت‏های کشتیرانی مطرح کرده است.

به گزارش مارین نیوز، دبیر انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته روز گذشته در نامه‏ای به معاون ارزی بانک مرکزی دراین‏باره اعلام کرد: اخیرا صندوق بازنشستگی سازمان بنادر به شرکت‏های کشتیرانی خارجی دستور داده که می‏بایستی در ازای خدماتی که یک شرکت زیرمجموعه صندوق بازنشستگی سازمان بنادر و دریانوردی انجام می‏دهد؛ ارز با منشاء خارجی پرداخت کند.

بهروز دولتشاهی تصریح کرد: مشخص نیست که آیا مسؤول سیاستگزاری مسایل ارزی کشور بانک مرکزی است؛ یا صندوق بازنشستگی سازمان بنادر و دریانوردی!

وی از معاون ارزی بانک مرکزی خواسته با تشکیل جلسه‏ای فوری در این زمینه، از بروز مشکلات جدید بر سر صادرات و واردات و فعالیت‏های بنادر کشور جلوگیری کند.

مکاتبه با مدیرعامل سازمان بنادر
دولتشاهی همچنین در نامه دیگری خطاب به سیدعطاءالله صدر، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، آورده است: بر اساس اطلاعات واصله از نمایندگان خطوط کشتیرانی خارجی، اخیرا مدیر شعبه شرکتی به نام شرکت دریایی هدایت کشتی خلیج فارس در استان خوزستان به شرکت‏های فعال در بندر امام خمینی ابلاغ نموده است که بر اساس نامه معاون برنامه‏ریزی اقتصادی و بازرگانی صندوق بازنشستگی مستخدمین سازمان بنادر و دریانوردی، دستور فرمایید در تسویه بدهی‏ها به ارز با منشاء خارجی تسریع فرمایند و تهدید کرده‏اند که در صورت عدم پرداخت و تسویه کامل در دفاتر این شرکت هرگونه تأخیری در انجام خدمات بعهده آن شرکت است.

دبیر انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته در ادامه سؤالات زیر را خطاب به صدر مطرح کرده است:

1. برنامه‏ریزی و اقتصادی صندوق بازنشستگی مستخدمین سازمان بنادر و دریانوردی با چه مجوزی به این شرکت (شرکت دریایی هدایت کشتی خلیج فارس که ماهیتا یک شرکت خصوصی است)، دستور می‏دهد که صورتحساب‏های صادره شرکت مذکور را فقط با ارز منشاء خارجی مطالبه نماید.

2. آیا صندوق بازنشستگی مستخدمین سازمان بنادر و دریانوردی از سازمان‏های حاکمیتی است و بر اساس چه قانونی به شرکت‏های کشتیرانی دستور می‏دهد که هزینه خود را به ارز با منشاء خارجی پرداخت نمایند.

3. شرکت دریایی هدایت کشتی خلیج فارس برای کلیه اعضای انجمن شناخته‏شده نمی‏باشد و از طرف هیچ ارگانی حتی سازمان بنادر و دریانوردی هم به این انجمن معرفی نگردیده است.

4. استحضار دارند که فقط اشخاص حقیقی و یا حقوقی که دارای مجوز از بانک مرکزی می‏باشند، مجاز به دریافت ارز در ازای خدمات به اشخاص یا شرکت‏های دریافت‏کننده خدمات می‏باشند. استحضار دارند که سازمان بنادر و دریانوردی تاکنون هیچگونه دستورالعملی در خصوص نحوه دریافت و پرداخت صورتحساب‏های کشتی‏های خارجی را مشخص نکرده است. حال این شرکت چگونه این دستور را صادر نموده است، معلوم نیست؟

در پایان این نامه از مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی خواسته شده با توجه به اوضاع حاکم بر بخش دریایی کشور بخصوص تحریم‏های جدید کشتیرانی‏ها، قبل از اینکه ورود کشتی به بنادر کشور با بحران مواجه شود؛ تصمیمات مقتضی را اتخاذ کند.

(تصویر نامه معاون برنامه‏ریزی اقتصادی و بازرگانی صندوق بازنشستگی مستخدمین سازمان بنادر و دریانوردی به مدیرعامل شرکت هدایت کشتی خلیج فارس)

گفتنی است، شرکت هدایت کشتی خلیج فارس اخیرا با ترک تشریفات قرارداد 10 ساله راهبری شناورها در تمامی بنادر ایران را منعقد کرده است. این اقدام اعتراض نمایندگان مجلس را در پی داشت و برخی از آنها، طرح تحقیق و تفحص از سازمان بنادر و دریانوردی را تهیه کردند.

با توجه به اهمیت موضوع، مارین نیوز برای درج توضیحات سازمان بنادر و دریانوردی آمادگی خود را اعلام می‏دارد.

ارسال نظر