کد خبر: ۱۶۳۰۹
تعداد بازدید: ۴۵۳
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۰۸:۰۰

آب‏های عمیق پیشران فناورهای صنعت نفت کشور خواهد بود

معاون پژوهشی و فناوری وزارت نفت گفت: با توجه این وزارتخانه به حوزه آب‏های عمیق تصمیم داریم در بخش دانش و فناوری به سمت دانش‏های پیشرفته و لبه دانش برویم.

به گزارش خبرنگار مارین نیوز، دکتر محمد رضا مقدم امروز طی سخنانی در پنجمین همایش ملی صنایع فراساحل با بیان اینکه «مسؤولیت اصلی در بحث آب‏های عمیق با شرکت نفت خزر است»، افزود: در این زمینه، با حمایت وزارت نفت اقدامات جدی در جهت دستیابی کشور به فناوری‏های این حوزه آغاز شده است.

وی با بیان اینکه «در حال حاضر قادر هستیم 75 درصد تجهیزات صنعت نفت بویژه سیستم‏های گردنده مانند پمپ‏ها و توربین‏ها را در داخل تأمین کنیم»، درعین‏حال تصریح کرد: سیاست و برنامه‏ریزی صنعت نفت کشور باید به سمت دانش‏های پیشرفته و لبه دانش برود که حوزه آب‏های عمیق یکی از آنهاست.

معاون پژوهشی و فناوری وزارت نفت تأکید کرد: آب‏های عمیق پیشران فناورهای صنعت نفت کشور خواهد بود و در این جهت، دانشگاه‏های کشور باید به یاری وزارت نفت بیایند.

مقدم در ابتدای سخنان خود با اشاره به جایگاه ویژه نفت و گاز در حوزه انرژی جهان توضیح داد: در حال حاضر، روزانه 160 میلیون بشکه نفت در جهان مصرف می‏شود که این رقم در سال 2035 به 260 میلیون بشکه خواهد رسید. این در حالی است که برآوردهای خوش‏بینانه از دستیابی به 114 میلیون بشکه نفت در روز در سال 2035 حکایت دارد، اما تراز واقعی را 93 میلیون بشکه در نظر گرفته‏اند که این امر، آینده پروخاطره‏ای را از نظر امنیت انرژی در جهان نشان می‏دهد.

وی با بیان اینکه «به علت افزایش شدید مصرف انرژی بین سال‏های 2020 تا 2025 در آسیا و بویژه کشورهای چین و هند شاهد افزایش انفجاری قیمت‏ها خواهیم بود»، گفت: به همین دلیل، محور آینده بازار نفت بحث فناوری خواهد بود تا از طریق آن امنیت انرژی، محیط زیست و رشد اقتصادی محقق شود.

معاون وزیر نفت با اشاره به اینکه «در حال حاضر فناوری‏های صنعت نفت بویژه در بخش بهره‏برداری در انحصار چند شرکت بزرگ نفتی قرار دارد»، یادآور شد: برداشت صیانتی و بهینه از ذخایر نفت و گاز نیز که لازمه رعایت حقوق نسل‏های آینده است؛ نیز بدون فناوری قابل تحقق نخواهد بود.

مقدم با تأکید بر اینکه «نگاه سنتی به نفت که نگاهی تولیدمحور بود باید به نگاه دانش‏پایه تغییر کند»، به ارائه نمونه‏هایی در زمینه فراساحل پرداخت و توضیح داد: مثلا در لرزه‏نگاری در دریا در سال 1990 برای لرزه‏نگاری سه بعدی در 1000 کیلومترمربع 18 ماه زمان لازم بود که این مدت در سال 2008 به شش ماه کاهش یافت.

ارسال نظر