کد خبر: ۱۶۳۱۵
تعداد بازدید: ۴۸۲
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۰۸:۰۰

اعتبار فعالیت‏های نفتی سال 92 در خزر تأمین شد

مدیرعامل شرکت نفت خزر گفت: با کشف نفت در دریای خزر طی سال گذشته نگاه مجموعه مسؤولان و نیز نهادهای دانشگاهی به فعالیت در آب‏های عمیق مثبت و امیدوارانه شده است.

به گزارش خبرنگار مارین نیوز، علی اصولی امروز در میزگرد «صنایع فراساحل؛ گذشته، حال و آینده» که در جریان پنجمین همایش ملی صنایع فراساحل برگزار شد، توضیح داد: آب‏های عمیق موضوع و حوزه کاری جدیدی است و مجموعه وزارت نفت و شرکت نفت خزر برای فعالیت در آن، چالش‏های زیادی را از سر گذرانده است.

وی با بیان اینکه «از بدو تأسیس شرکت نفت خزر در اوایل دهه 70 نگاه به دریای خزر بیشتر سیاسی بود تا عملیاتی»، گفت: پس از آنکه مطالعات وجود 46 ساختار هیدروکربنی در دریای خزر را اثبات کرد، به‏تدریج از اوایل دهه 80 بارقه امید در مجموعه وزارت نفت اوجود آمد.

اصولی با بیان اینکه «به دلیل حجم گسترده مأموریت‏های شرکت ملی نفت، حوزه دریای خزر در اولویت کاری آن قرار نداشته است»، افزود: با این حال، اقداماتی برای فراهم‏سازی زیرساخت‏های فعالیت در این دریا آغاز شد که ساخت سکوی نیمه‏شناور و شناورهای پشتیبان کاسپین از آن جمله بود.

وی به حادثه نشت عظیم نفتی در خلیج مکزیک اشاره کرد و گفت: با آنکه ما این حادثه را فرصتی برای تعمیق مطالعات خود در حوزه آب‏های عمیق می‏دانستیم و حدود 6000 صفحه مطلب درباره این سانحه تهیه کردیم؛ اما این ماجرا به چالش جدیدی برایمان تبدیل شد. چرا که بعضی مسؤولان با طرح احتمال چنین سانحه‏ای می‏گفتند وقتی آمریکا با آن حجم از امکانات نتوانست قضیه را جمع کند، ما با حادثه‏ای مشابه در خزر چه خواهیم کرد؟

مدیرعامل نفت خزر با بیان اینکه «به هر شکل ما از مجموعه این چالش‎‏ها عبور کردیم و 20 اردیبهشت سال گذشته موفق به کشف نفت در دریای خزر شدیم»، تصریح کرد: کشف نفت همه اما و اگرها را از بین برد و نشان داد با عزم ملی و پشتوانه جدی می‏توان دشوارترین کارها را پیش برد.

وی با بیان اینکه «طی یک سال گذشته نگاه جدی‏تری را از سوی مجموعه وزارت نفت بویژه شخص وزیر و دکتر مقدم (معاون پژوهشی) به حوزه آب‏های عمیق شاهد هستیم»، تهیه نقشه فناوری آب‏های عمیق را گام مهمی در این مسیر خواند و گفت: به جز دانشگاه صنعتی شریف، همکاری با دانشگاه‏های امیرکبیر، علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد، امام خمینی قزوین، شاهرود و سهند تبریز را نیز در دستور کار داریم.

 اصولی با تأکید بر اینکه «با کشف نفت دریای خزر به عسلویه دوم ایران تبدیل شده است»، تصریح کرد: ورود به فعالیت‏های نفت و گاز خزر بازار کاری را حداقل برای 50 سال آینده صنعت نفت، دانشگاهیان و پیمانکاران این حوزه ایجاد کرده است.

وی بر این اساس اعلام کرد: علیرغم محدودیت‏های مالی و تکنولوژیک، در ابتدای سال 92، هشت قرارداد با دانشگاه‏ها و پیمانکاران داخلی امضاء کردیم که البته این قراردادها، در حد دستگرمی است و عطش کاری ما را در حوزه آب‏های عمیق نمی‏پوشاند.

مدیرعامل نفت خزر درعین‏حال به سرمایه‏گذاری گسترده مورد نیاز در این حوزه اشاره کرد و گفت: همانطور که هزینه پروژه‏های نفت و گاز در آب‏های کم‏عمق 5 برابر خشکی است؛ چنین نسبتی هم میان آب‏های عمیق و کم‏عمق برقرار است.

امضای چند تفاهمنامه با صدرا
مدیرعامل نفت خزر در پاسخ به پرسشی درباره ساخت شناور FPSO برای فعالیت در دریای خزر اعلام کرد: در این زمینه، برنامه‏ریزی‏های خوبی انجام داده‏ایم و حدود 300 صفحه مطالعات مفهومی جمع‏آوری شده است. همچنین، تفاهمنامه‏ای با صدرا برای ساخت این شناور داریم که امیدواریم بتوانند در این حوزه نیز وارد شوند.

اصولی با اعلام اینکه «وزارت نفت اعتبار لازم برای فعالیت آب‏های عمیق دریای خزر در سال 92 را تأمین کرده است»، افزود: تفاهمنامه مربوط به ساخت دومین سکوی نیمه شناور و نیز توسعه زودهنگام میدان نفتی سردار جنگل را نیز با صدرا و یک شرکت زیرمجموعه آن امضاء کرده‏ایم.

وی تصریح کرد: علیرغم مشکلات مالی و بدهی‏های گسترده صدرا، به دلیل توانمندی‏های این شرکت و زیرساخت‏های مناسب آن در شمال کشور بیش از 90 درصد تفاهمنامه‏ها و قراردادهای خود را با این مجموعه امضاء کرده‏ایم.

به عقیده اصولی، فاصله اکتشاف تا تولید و بهره‏برداری نفت در دریای خزر حداقل 10 سال به طول خواهد انجامید.

ارسال نظر