کد خبر: ۱۶۳۲۹
تعداد بازدید: ۵۰۴
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۳۹۲ - ۰۸:۰۰

تشکیل کنسرسیوم برای تدوین نقشه راه فناوری آب‌های عمیق

رییس مرکز پژوهشی مهندسی دریای دانشگاه صنعتی شریف از تشکیل کنسرسیومی برای تدوین نقشه راه فناوری آب‌های عمیق کشور خبر داد.

به گزارش خبرنگار مارین نیوز، دکتر محمدسعید سیف در حاشیه پنجمین همایش ملی صنایع فراساحل در جمع خبرنگاران درباره ضرورت تدوین این نقشه راه توضیح داد: توسعه میادین نفت و گاز در آب‌هایی مانند دریای خزر که عمق 700 متری دارد با خلیج فارس کاملا متفاوت است. چنین آب‌هایی، فناوری‌ها و تجهیزات خاص خود را نیاز دارند.

به گفته وی، کشور در این زمینه طی 10 سال گذشته فعالیت‌های خوبی انجام داده؛ اما تحریم و مشکلات ایجاد شده در زمینه تبادل اطلاعات و تجهیزات، باعث شده که کار به کندی پیش برده شود تا جایی که وزارت نفت در سال گذشته تصمیم به مدیریت تکنولوژی در این حوزه گرفت.

وی با اشاره به اینکه «وزارت نفت و شرکت نفت خزر در کنسرسیوم شکل گرفته برای تدوین این نقشه راه حضور دارند»، خاطرنشان کرد: این کنسرسیوم با مدیریت دانشگاه صنعتی شریف و با حضور دانشگاه‌های صنعتی اصفهان، صنعت نفت، آزاد اسلامی قزوین و انجمن‌های مهندسی دریایی ایران، سازندگان شناور، تجهیزات و سازه‌های دریایی ایران و مؤسسه رده‌بندی ایرانیان برای هماهنگی و تبادل نظر تشکیل جلسه می‌دهد.

سیف درباره بخش‌های مختلف این پروژه توضیح داد: در فاز نخست پروژه ادبیات این حوزه مرور شد و فناوری‌های مهم و نکات اساسی و قابل توجه حوزه آب‌های عمیق شناسایی شد. در فاز دوم نیز قرار است اولویت‌بندی فناوری‌ها و روش‌های اجرایی و دستیابی به آنها تدوین شود که هم اکنون در دست اجراست.

به گفته رییس مرکز پژوهشی مهندسی دریایی دانشگاه صنعتی شریف، اکتشاف، حفاری، سازه‌ها و سکوهای شناور که فناوری‌ آنها با سکوهای ثابت متفاوت است؛ از موضوعاتی است که در تدوین نقشه راه فناوری آب‏های عمیق به آنها توجه شده است.

سیف ادامه داد: در این نقشه همچنین فناوری انتقال نفت و گاز در آب‌های عمیق و خشکی با استفاده از ربات‌ها و فناوری‌های خاص بررسی شده که با فناوری‌های به کار گرفته شده در خلیج فارس کاملا متفاوت است.

رییس مرکز پژوهشی و مهندسی دریای دانشگاه صنعتی شریف در پایان ابراز امیدواری کرد که طی سال‌های آینده به خودکفایی کامل در حوزه فناوری‌های آب‌های عمیق برسیم و به نحو مطلوب از منابع نفت و گاز دریای مازندران استفاده کنیم.

ارسال نظر