کد خبر: ۱۶۶۷۳
تعداد بازدید: ۴۴۹
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۳۹۲ - ۰۸:۰۰

نمی‏توان برای کل صنعت دریایی نسخه واحد پیچید

رییس کمیته کشتی‏سازی انجمن مهندسی دریایی ایران با اعلام رویکردهای جدید این کمیته تأکید کرد: نمی‏توان برای کل صنعت دریایی کشور یک نسخه واحد پیچید.

به گزارش خبرنگار مارین نیوز، پیمان مسعودزاده در مجمع عمومی انجمن مهندسی دریایی ایران با اشاره به شرایط کنونی اقتصاد کشور گفت: تغییر مکرر قوانین و بی‏ثباتی و افزایش شدید نرخ ارز، بسیاری از کشتی‏سازان کشور را به ورطه سقوط و ورشکستگی کشانده است.

وی با تأکید بر اینکه «ارزش بسیاری از قراردادهای ساخت کشتی باید تعدیل شود»، یادآور شد: بسیاری از قراردادهای ساخت، مربوط به چند سال قبل است که در آن زمان، این سطح از تورم و افزایش نرخ ارز پیش‏بینی نشده بود.

مسعودزاده درعین حالب افزایش نرخ ارز را فرصتی برای توجه به حوزه صادرات دانست و ابراز امیدواری کرد بتوان با تدبیر و استفاده از توان داخل، از شرایط دشوار کنونی و مسایل ناشی از تحریم‏ها عبور کرد.

رییس کمیته کشتی‏سازی انجمن مهندسی دریایی ایران با تأکید بر سیاست این کمیته طی یک سال گذشته برای ارتباط بیشتر با مشتریان و کارفرمایان عمده، به جلسات برگزار شده با مدیران عامل شرکت‏های نفت خزر و پایانه‏های نفتی ایران اشاره کرد و گفت: در نتیجه این مذاکرات، چندین مناقصه و سفارش برای ساخت شناورهای خدماتی و یدک‏کش صورت گرفته است.

وی با ابراز امیدواری نسبت به برگزاری جلسات مشابه با مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره ایران، اعلام کرد: در حال حاضر، بیش از 70 شناور استیجاری در میادین فلات قاره فعالیت دارند که اجاره آنها به صورت روزانه و ارزی پرداخت می‏شود که ساخت و تأمین آنها در داخل، بسیار درآمدزا و اشتغالزا خواهد بود.

مسعودزاده همچنین با اشاره به پروژه‏های ساخت شناور از محل طرح وجوه اداره‏شده سازمان بنادر و دریانوردی، از عملکرد این سازمان گلایه کرد و گفت: علیرغم مکاتبات مکرر، امکان برگزاری جلسه‏ای میان اعضای کمیته کشتی‏سازی و مسؤولان کمیته وجوه اداره‏شده فراهم نشده است.

رییس کمیته کشتی‏سازی انجمن مهندسی دریایی ایران با اذعان به اینکه «وضعیت شناورسازان کوچک تا حد زیادی از سوی این انجمن مغفول مانده بود»، یادآور شد: جهت جبران این مسأله، رویکرد برگزاری جلسات کمیته در بنادر و مناطق ساحلی را در دستور کار قرار دادیم که اولین جلسه با حضور دکتر آرامی، نماینده بندرعباس، و مدیرعامل ایزوایکو در این شهر برگزار شد و مورد استقبال شناورسازان محلی که بعضا عضو انجمن هم نبودند، قرار گرفت.

وی همچنین با بیان اینکه «توجه اصلی فعالان صنایع دریایی در سال‏های گذشته به حوزه نوسازی شناورها بوده است»، تأکید کرد: این در حالی است که توسعه صنعت تعمیرات، اسکراپ و سلویج بعنوان یک مزیت و پتانسیل قابل توسعه باید مورد توجه بیشتری قرار گیرد که کمیته کشتی‏سازی در نظر دارد در برنامه سال جاری خود بطور جدی به این مباحث بپردازد.

مسعودزاده با بیان اینکه «مشکلات بخش کشتی‏سازی بسیار جدی و بزرگ است»، گفت: انجمن مهندسی دریایی ایران بعنوان یک NGO و بازوی مشورتی، محمل خوبی برای پیگیری این موضوعات است. ضمن آنکه علاوه بر مشکلات، باید نسبت به طرح و معرفی دستاوردهای این بخش اقدام کرد که در این جهت، انجمن و رسانه‏های آن آماده همکاری لازم هستند.

ارسال نظر