کد خبر: ۱۶۷۸۴
تعداد بازدید: ۳۷۸
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۳۹۲ - ۰۸:۰۰

اولویت تعمیر بر ساخت کشتی در ایران/ گفتگو با محمدحسین داجمر

مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی با تأکید بر رویکرد همیشگی این شرکت به تعمیر شناورهای خود در داخل گفت: یکی از توصیه‏های ما به بخش کشتی‏سازی همیشه آن بوده که بیش و پیش از ساخت، بر بخش تعمیرات متمرکز شوند.

محمدحسین داجمر در گفت‏وگو با خبرنگار مارین نیوز افزود: از زمان جدی شدن فعالیت‏ مجموعه‏هایی مانند مجتمع کشتی‏سازی و صنایع فراساحل ایران (ایزوایکو)، همیشه به فعالان صنایع دریایی تأکید داشتیم که اولویت کار، باید بخش تعمیرات باشد و پس از موفقیت در این بخش و کسب تجربه لازم وارد حوزه ساخت شد؛ اما متأسفانه توجه چندانی به این امر نشد.

وی با بیان اینکه «کارنامه بخش کشتی‏سازی در سال‏های گذشته درستی نظر ما را نشان داده است»، تأکید کرد: با این وجود، روند کار مستقیما به سمت ساخت کشتی رفت و به همان سرعتی هم که این فعالیت‏ها رونق گرفته بود، دچار رکود شد؛ چرا که فعالیت‏های شعارگونه و ورود به کارهای بزرگ که صرفا با فشار باشد، وقتی آن فشار از بین برود، طبیعتا متوقف می‏شود.

مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی با اشاره به تأسیس شرکت تعمیرات کشتی پرشیاهرمز از 5 سال قبل با شراکت ایزوایکو، گفت: این شرکت رشد خوبی در بخش تعمیرات داشته و در عمل ثابت کرد زمینه و توانمندی لازم برای فعالیت در این بخش، در کشور وجود دارد.

وی افزود: شرکت پرشیاهرمز توانسته نیاز فعالان دریایی را در بخش‏های خصوصی، دولتی، تجاری، نظامی، خدماتی و صیادی را در بخش تعمیرات ادواری و موردی برطرف سازد و آنها را از مراجعه به یاردهای خارجی و یا حاشیه خلیج فارس بی‏نیاز کند.

داجمر با اشاره به اینکه «انجام تعمیرات با هزینه ریالی در داخل به سود مالکان شناورهاست»، گفت: پیش از فعالیت حوضچه تعمیراتی پرشیاهرمز، داستان مرغ و تخم مرغ مواجه بودیم؛ یعنی وقتی پیمانکاران آماده فعالیت بودند، کار چندانی نبود و وقتی کار بود، پیمانکاران به پروژه‏های دیگر مشغول بودند. در حالیکه اگر روند فعالیت حوضچه تعمیرات مستمر باشد، قیمت تمام‏شده کاهش می‏یابد و رضایت مشتریان بیشتر جلب خواهد شد.

وی با بیان اینکه «در حال حاضر پیمانکاران زیادی که بسیاری از آنها خصوصی هستند در شرکت پرشیاهرمز مستقر شده‏اند»، از توان تعمیراتی این شرکت تا کشتی‏های هندی‏سایز (150 هزار تن) خبر داد و گفت: با شرکت ملی نفتکش ایران نیز هماهنگی‏هایی صورت داده‏ایم و آنها ابراز علاقه کرده‏اند تا شناورهای کوچکتر این شرکت نیز تحت پوشش تعمیراتی پرشیاهرمز قرار گیرد.

مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی در پایان ابراز امیدواری کرد که با راه‏اندازی حوضچه‏های خشک بندرعباس و کسب تجربه و مهارت‏های لازم، امکان تعمیر کشتی‏های غول‏پیکر نیز در داخل فراهم شود.

نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۷
شرکت زنگ ستیزخیام
|
Russian Federation
|
۰۰:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۳
0
0
  م ن مدیرعامل یکشرکت تولیدی اندهای زینک والومینیوم هستم م تاسفم ازاینکه کشتیرانی محترم موقع تعمیرات اندهاراازچین که بی کیفیت بوده وتماماازضایعات بوده فقط بخاطرارزان بودن خریداری میکننددرحالی که تولیدات داخل بابهترین کیفیت دارای تاییدیه ازموسسات رده بندی راحمایت نمیکنند چطورانتظارداریم صنعت کشورپیشرفت کندجناب داجمهربه داد ماتولیدکنندکان داخلی برسید چون اندهای چینی بجای حفاظت ازبدنه کشتی باعپ ازبین رفتن بیت المال میشود
حسن کچل
|
Russian Federation
|
۱۳:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
0
0
  عمو داجمر : تبریک می گم بالاخره تونستی ثابت کنی باید ریشه کوچک صنعت کشتی سازی رو از ته ته کند و انداخت دور. شما کشتی رانها با تمام کارشکنی هایی که کردید ثابت کردید که کشتی سازی به درد ایران نمی خورد. البته تحریم صنعت کشتی سازی توسط امریکا هم ثابت کرد که ما نباید کشتی بسازیم. یه سوال: چرا آمریکا کشتی سازی رو تحریم کرد ولی مثلا خودرو سازی را نه!
حسن کچل
|
Russian Federation
|
۱۳:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
0
0
  ساخت کشتی و تعمیر کشتی مثل تعمیر ماشین و ساخت ماشین هست. عقبگرد معنی نمی دهد. وقتی کشتی ساز شدی تعمراتی هم شدی. درست است که تعمیرات سود بالایی دارد ولی نه اینکه ساخت حذف و فقط تعمیرات! این حرف مناسبی نیست ، چون که صد آمد نود هم پیش ماست.
کشتی ساز
|
Russian Federation
|
۱۳:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
0
0
  آهان! اینه، آفرین که بعد از 10 سال ثابت کردین ایران کشتی ساز نمی تونه باشه فقط باید نفتی باشه! یعنی فقط باید نفت بفروشه!
شامیر
|
Russian Federation
|
۰۹:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۵
0
0
  حرفش نه غلط هست، نه درست، باید ریشه ای تر به این مساله نگاه کرد. چرا ما نمیتوانیم کشتی بسازیم ولی میتوانیم تعمیرات انجام دهیم. این یعنی که دانش و بنیان کشتی سازی قویاً در مملکت وجود دارد ولی باید دید به چه دلیل ساخت زمانبر، گران و گاهاً بدون نتیجه است ولی تعمیرات سریع پربازده و مقرون به صرفه است
دریا دل
|
Russian Federation
|
۱۰:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۳۰
0
0
  بسمه تعالی دوستان و برادران دریائی ، بسیار متاسفم که در مورد یک نظریه کارشناسی موضع غیر کارشناسی میگیرید بنده بعنوان کسی که 30 سال است در صنعت دریا بکار مشغول هستم نظر آقای داچمر را کاملا منطقی و دلسوزانه و مسئولانه میدانم اگر ده سال دیگر به اینجا برسیم که ایکاش به نظر آقای داچمر توجه عمیقتری میکردیم ، آنوقت خیلی دیر است به امید توجه بیشتر همه دریا باوران و دریا دوستان و کشتی سازان .
بهزاد الصفی
|
Russian Federation
|
۱۲:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۹
0
0
  با سلام. در خصوص مزایا و معایت ساخت کشتی و تعمیر کشتی ، اینجانب بهزاد الصفی در کتاب " توسعه دریا محور ، مروری بر صنایع دریایی جهان" که اخیر آن را نوشته و منتشر نموده ام به تفصیل بحث نموده ام. علاقه مندان جهت تهیه کتاب که به صورت تمام رنگی نیز می باشد با اینجانب تماس حاصل نمایند 09177694234
ارسال نظر