کد خبر: ۱۶۸۹۰
تعداد بازدید: ۳۷۳
تاریخ انتشار: ۰۸ مرداد ۱۳۹۲ - ۰۸:۰۰

آلودگی نفتی در دریای خزر تکذیب شد

به دنبال اظهارات یکی از مسؤولان سازمان محیط زیست پیرامون آلودگی‏های نفتی در دریای خزر، رئیس اداره HSE شرکت نفت خزر این موضوع را تکذیب کرد.

به گزارش مارین نیوز، مهندس زهره‏وند دراین‏باره گفت: قبل از هر سخن باید گفت وزارت نفت در حال حاضر هیچگونه فعالیتی در عرصه تولید، بهره‏برداری و انتقال نفت ندارد که بحث آلودگی مطر ح و موضوعیت داشته باشد. از سوی دیگر، به گواه کارشناسان و اذعان آن مسؤول محترم سازمان محیط زیست در شرایط فعلی آلودگی‏های میکربی، شیمیایی و فلزات سنگین در دریای خزر بمراتب بیشتر از آلودگی‏های نفتی است.

وی افزود: در پاسخ به اشارات مقام محترم محیط زیست پیرامون گلوله‏های نفتی نیز باید به این حقیقت توجه داشت که تمامی این آلودگی‏های نفتی ناشی از عملیات نفتی کشورهای همسایه است که علاوه بر آلودگی‏های ناشی از تولید، بهره‏برداری و انتقال، تکنولوژی قدیمی، فرسودگی دستگاه‏ها و سکوهای نفتی آنها مزید بر علت شده و بر شدت آلودگی‏ها افزوده است. بر ادله فوق سمت و سوی حرکت باد و جریان‏های مواج دریا را نیز باید افزود. بطوریکه حرکت آب و باد از شمال دریای خزر به جنوب آن یعنی سواحل کشور ماست و همین امر موجب انتقال گلوله‏های نفتی به سواحل ما می گردد.

رئیس اداره HSE شرکت نفت خزر ادامه  داد: در مقایسه با کیفیت تجهیزات عملیاتی نیز باید گفت سکوی ایران امیرکبیر از جمله مدرن‏ترین سکوهای موجود در سطح جهان است که با رعایت کلیه الزامات و استانداردها و رعایت و همسان‏سازی با اقلیم خاص دریای خزر ساخته شده و پس از ساخت در حوضچه ساحلی به محل استقرار فعلی انتقال یافت و اصولا در شرایط فعلی به دلیل عدم انجام هرگونه فعالیت‏های تولیدی وبهره‏برداری فاقد هر گونه آلایندگی است و با استقرار آن در مقابل امواج خروشان موقیعت عملیاتی خود را پس ازدو سال حفظ کرده است.

زهره‏وند در مورد گلوله‏های نفتی مورد اشاره در اظهارات مقام مسؤول سازمان محیط زیست نیز گفت: علیرغم آمادگی کامل صنعت نفت جهت بررسی و مطالعه روی این گلوله‏های نفتی، مع‏الاسف همکاری مطلوب و صمیمانه‏ای از جانب سازمان محیط زیست برای در اختیار نهادن این گلوله‏ها را شاهد نبودیم که با پیگیری‏های به‏عمل‏آمده موفق شدیم از کانال‏های دیگری این گلوله‏ها را تحویل گرفته و جهت آزمایش‏های ذیربط به مراکز مربوطه ارسال کردیم و کماکان منتظر دریافت جواب بررسی‏ها هستیم تا ضمن مقایسه با بانک اطلاعاتی هیدروکربوری موجود در پایانه‏های نفتی شمال بتوان بطور نسبی از مبدأ انتشار آلودگی‏ها آگاه شد.

ارسال نظر