کد خبر: ۱۷۰۱۸
تعداد بازدید: ۴۲۷
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۲ - ۰۸:۰۰

انتشار گزارش وضعیت پروژه‏های نفتی دریای خزر

مدیریت برنامه‏ریزی تلفیقی شركت ملی نفت ایران در گزارشی، به بررسی آخرین وضعیت طرح‏ها و پروژه‏های سرمایه‌ای در دست اقدام این شركت در زمینه عملیات اكتشاف و پشتیبانی آن در حوزه دریای خزر پرداخته است.

به گزارش مارین نیوز به نقل از مدیریت برنامه‏ریزی تلفیقی شركت ملی نفت ایران، شركت نفت خزر به منظور دستیابی به منابع هیدروكربوری موجود در مناطق عمیق دریای خزر و مناطق مرزی شمال كشور (استان‏های گیلان، مازندران و گلستان)، طرح‏ها و پروژه‏های اكتشاف نفت و گاز را در دستور كار قرار داده است.

در این راستا، عملیات اكتشاف دریای خزر از اواخر سال ۱۳۸۸ آغاز شده و هم‏‏اكنون در حال اجرا بوسیله سكوی حفاری نیمه‏شناور ایران امیركبیر است كه این سكو در فاصله بیش از ۲۵۰ كیلومتری از سواحل دریای خزر در منطقه ای نزدیك به مرز جمهوری اسلامی ‏ایران و جمهوری آذربایجان قرار گرفته است.

در این میان، به منظور انجام عملیات اكتشافی و پشتیبانی از آن، پروژه‏های متعددی توسط شركت نفت خزر تعریف شده و در دست اقدام قرار گرفته كه از آن جمله می‏توان به عملیات اكتشافی در دریای خزر، لرزه‏نگاری دوبعدی در منطقه مرزی تركمنستان واقع در استان گلستان، ساخت شناورهای كاسپین، احداث ساختمان اداری، آزمایشگاه و آشیانه پرواز در پایگاه عملیاتی نكاء و احداث حوضچه فراگیر نكاء اشاره كرد.

بر پایه گزارش شركت ملی نفت ایران، عملیات اكتشافی در دریای خزر هم‌‏اكنون در موقعیت بلوك اكتشافی ۲/۶ در عمق ۷۰۳ متری دریای خزر در حال انجام است و طبق برنامه تدوین شده، حفاری چاه جدید تا عمق ۴۰۲۲ متر از سطح دریا ادامه خواهد یافت.

تسهیلات جانبی این عملیات نظیر مشاور حفاری و دستگاه ROV فراهم شده و برای برخی محدودیت‏ها نظیر امكان بهره مندی از تجهیزات لازم برای كار در آب‏های عمیق، تعمیر سیستم فوران‏گیر(BOP)، تامین سوخت، تامین نیروی انسانی متخصص مورد نیاز جهت نظارت بر عملیات نیز تمهیداتی اندیشیده شده است.

همچنین موضوع تعمیر و نگهداری سكوی حفاری از موضوعات مهم عملیات اكتشافی است كه بررسی و پیگیری لازم در مورد آن در دست اقدام است.

لرزه‏نگاری دو بعدی در استان گلستان
این پروژه در امتداد مرز ایران و تركمنستان و در پهنه‏ای به ابعاد ۱۴۰ در ۴۰ كیلومتر كه به طور عمده شامل تپه ماهور و دشت است، در حال اجراست؛ در مجاورت این مرز، چاه‏های گازی كشور تركمنستان در حال تولید گاز هستند.

این پروژه در دو فاز غربی و شرقی تعریف شده و شهر مرزی اینچه برون به عنوان محل اقامتگاه گروه عملیاتی، در حد فاصل این دو فاز قرار گرفته است كه هم اكنون پیشرفت فیزیكی این پروژه معادل ۱۹ درصد است و مواردی مانند وجود معارضین محلی(اراضی كشاورزی)، تالاب‌های بین المللی، شوره‏زار و استخرهای پرورش آبزیان در محدوده عملیات و عبور رودخانه اترك از مسیر عملیات، از جمله تنگناهای موجود در برداشت اطلاعات دو بعدی در این منطقه به شمار می‏روند كه برای رفع آنها اقدامات لازم در دست انجام است.

ساخت و راه‏اندازی شناور كاسپین
ساخت و راه‏اندازی این شناور، توسط شركت صدرا با پیشرفت فیزیكی واقعی معادل ۱۰۰ درصد در بخش ساخت و ۹۷ درصد در بخش راه‌اندازی در حال انجام است؛ در راستای بهره‌برداری از این شناور، نصب رادار و Airframe و آزمایشات دریانوردی و اخذ كلاس‌بندی نیز در دستور كار است.

احداث چند ساختمان در پایگاه عملیاتی نكا
این پروژه شامل احداث ساختمان اداری، ساختمان چندمنظوره، آزمایشگاه ژئوفیزیك و آشیانه پرواز در پایگاه عملیاتی نكاست كه با پیشرفت فیزیكی واقعی معادل ۴۰ درصد تا پایان اردیبهشت ماه ۹۲ همراه بوده و هم اكنون نیز در حال اجراست كه پیش‏بینی می‏شود تا پایان مهر ماه امسال، عملیات عمرانی این پروژه به اتمام برسد و پس از آن نسبت به انجام معماری داخلی و تجهیز این ساختمان‌ها و محوطه‌سازی مجموعه اقدام شود.

ارسال نظر