کد خبر: ۱۷۱۰۸
تعداد بازدید: ۶۴۰
تاریخ انتشار: ۰۶ شهريور ۱۳۹۲ - ۰۸:۰۰

داستان ناصرالدین‏شاه و خرید دکل‏های چینی!

هیأت مدیره انجمن صنفی سازندگان شناور، تجهیزات و سازه‌های دریایی ایران با انتقاد شدید از روند خرید دکل‏های حفاری دریایی از چین اعلام کرد: متأسفانه امروز شاهد انکار توان ساخت داخل این سکوها از سوی شرکتی هستیم که عمده درآمد آن از دو سکوی حفاری ساخت ایران است!

به گزارش مارین نیوز، انجمن صنفی سازندگان شناور، تجهیزات و سازه‌های دریایی ایران این مطلب را در واکنش به مصاحبه اخیر هدایت‏الله خادمی، مدیرعامل شرکت حفاری شمال، با نشریه دانش نفت عنوان کرد که در آن، وی وجود کارخانجاتی در داخل ایران که توان ساخت دکل‏های دریایی را داشته باشند؛ نفی کرده بود.

در این توضیحات آمده است: بر كسی پوشیده نیست كه شركت حفاری شمال كه آقای خادمی مدیرعامل آن هستند، دارای دو منبع درآمد مستمر و چشمگیر ارزی است كه شامل درآمدهای حاصل از سكوی حفاری جك‌آپ ایران خزر، فعال در كشورهای شمالی دریای خزر، و سكوی حفاری نیمه شناور امیركبیر، فعال در بخش‏های جنوبی دریای خزر، می‏شود.

این انجمن خطاب به خادمی پرسیده است: این دو واحد منبع درآمد شركت حفاری شمال ساخت كجا هستند؟ یعنی نمی‌دانند كه این دو واحد ساخت كارخانه شركت صدرا در دریای خزر بوده است؟ پس چطور ایشان به خود اجازه می‏دهد که پیگیر آدرس کارخانه سازنده جك آپ در ایران ‌باشند؟

انجمن صنفی سازندگان شناور، تجهیزات و سازه‌های دریایی ایران در ادامه این نکات را یادآور شد:

- ساخت این دو فروند شناور یکی از نوع جک آپ و دیگری از نوع Semi Sub، با حمایت وزارت نفت در منطقه‌ای از كشور انجام شده كه از نظر پیشرفت‏های تكنیكی و تكنولوژیكی جزء استان‌های فقیر كشور در آن مقطع بوده است. بدیهی است كه در استان‏های جنوبی كشور كه حدود 100 سال پیشبرد صنعت نفت را به عهده داشته‌اند، امكانات ساخت و ساز و پیشرفت‏های تكنولوژی با امكانات شمال كشور قابل مقایسه نیست.

- علت اینکه ساخت سخت‏ترین نوع سکوی حفاری در این منطقه محروم صنعتی کشور تحقق یافته، فقط به علت عزم مدیران و متخصصین و کارشناسان دلسوز و متعهد کشور و باورهای مسؤولین وزارت نفت و مدیران فهیم و درستکار رده اول کشور در آن مقطع و عدم امکان وارد کردن آن از خارج از کشور بوده است.

- شركت حفاری شمال می‌توانست بخشی از درآمدهای حاصل از منابع خارجی سكوی جك‌آپ ایران خزر (ساخت ایران) و اندكی از درآمدهای كلان سكوی حفاری نیمه‏شناور امیركبیر (ساخت ایران) را صرف ساخت سكوهای مشابه در جنوب كشور کند.

- بخش جنوبی كشور قطعا دارای امكانات فنی به مراتب بیش از منطقه شمال كشور بوده و به مراتب بهتر از شمال كشور، جوابگوی رفع نیازها می‌تواند باشد. با صدور دستور ساخت به چندین موسسه قادر به ساخت سكوهای جك آپ، مسلما ‌تنگناها مرتفع، اشتغال‌ حاصل و فناوری ساخت داخل تعالی بیشتر پیدا می‌كند؛ ولی متأسفانه مادامی كه عبور از فرش قرمز چینی‌ها و اقامت در هتل‌های چند ستاره شانگهای و دیگر كشورها، باعث اغوای دست‌اندركاران خرید می‌شود، طبیعتا خیری عاید مناطق محروم بوشهر و هرمزگان و صنعتگران داخل نخواهد شد.

انجمن صنفی سازندگان شناور، تجهیزات و سازه‌های دریایی ایران با طرح این سؤال که «آیا واقعا چین دارای قابلیت‏های تولید بهتر از ایران است؟»، خطاب به خادمی افزود: شما نباید فراموش كرده باشید كه حدود 30 نفر از كاركنان چینی را بعنوان كمك به شركت حفاری شمال در بهره‌برداری از سكوی حفاری نیمه‏شناور امیركبیر وارد ایران كردید. آیا یك خط، یك جمله و یا یك كلمه از این خیل افراد بی‌سواد چینی ناآشنا به هرگونه زبان بین‌الملل، عاید شما شد؟ این در حالی است كه حق‌الزحمه زیادی به آنها پرداخت كردید، بدون اینكه فایده مناسبی نصیب كشور شده باشد.

- شما خوب می‌دانید كه این كارناشناسان چینی، تمام دانش فنی فرزندان این آب و خاك را عكسبرداری و یادداشت‏برداری كردند و بدون ذره‌ای بازدهی، پس از پر كردن جیب‌های خود، به كشور چین برگشت داده شدند. آیا همین نوع افراد نیستند كه برای شما در چین سكو ساخته‌اند؟

- اپراتورهای حفاری در 29 سال گذشته به‏طور دائم دکل حفاری اجاره کردند و کسی برای خرید اقدام نکرد؛ تنها در چند سال اخیر و با توجه به اصرار مسؤولین ارشد کشور بر تأمین دکل و بخاطر شانه خالی کردن از ساخت داخل به سرعت خریدها آغاز شد.

این انجمن در ادامه به تجربه‏ای تاریخی اشاره کرده و آورده است: در زمان ناصر‌الدین شاه قاجار، در قرارداد تأمین سه فروند شناور از انگلستان، مقرر شده بود كه از سه فروند، یك فروند در انگلستان، یك فروند بصورت قطعات منفصله (CKD) در ایران و واحد سوم بطور كلی در ایران ساخته شود. اكنون پس از قریب به یک قرن و نیم از این واقعه، عده‏ای مردم را نیز تهییج می‌كنند كه به ظاهر برای حفظ منافع ملی، بروند و از خارج دكل خریداری کنند و مدعی هستند که اصولا ایران در این زمینه هیچ حرفی برای گفتن ندارد!

انجمن صنفی سازندگان شناور، تجهیزات و سازه‌های دریایی ایران با اشاره به بخشی از اظهارات خادمی در این مصاحبه که عنوان کرده بود «كجاست این مجموعه بزرگ ساخت دكل‌های حفاری و گاز كه برخی ادعایش را كرده‌اند؟»، خطاب به وی تصریح کرده: اگر شما نشانی كارخانه ساخت دكل در ایران را نمی‌دانید، كافی است به عرشه سكوی حفاری ایران خزر و اگر همدستان شما نام سازنده را از روی این سكو پاك كرده باشند، قطعا بر روی سكوی حفاری نیمه شناور امیركبیر (ایران البرز)، این آدرس را پیدا خواهید كرد.

- از نظر تكنولوژیك، سكوی حفاری نیمه شناور، چندین بار از سكوهای خود بالابر    (Jack Up)، پیچیده‌تر می‌باشند و اگر شركت ایرانی موفق به ساخت سكوی حفاری نیمه شناور شده باشد، قطعا و به مراتب آسان‌تر، این نوع سكوها را نیز می‌تواند بسازد. لیكن جنابعالی و دیگر مدیران همانند شما، عزم ارجاع كار به ایران و ایرانی را ندارید وگرنه همه چیز در اختیار قرار دارد. ضمنا حتما بخاطر دارید که جنابعالی و نمایندگان آن شرکت مذاکرات طولانی طی سال‏های اخیر با پیمانکاران داخلی برای ساخت جک‏آپ در کشور داشتید ولی همه راه نیمه‏کاره رها کردید.

این انجمن با انتقادات از بخشی از اظهارات خادمی که گفته بود «سازه‌ای را كه تنها شامل چند قطعه فلز است، نمی‌توان دكل حفاری تصور کرد»، می‏افزاید: باعث تأسف است كه شما حتی نمی‌دانید كه كارخانه سازنده سكو، در هیچ جای دنیا، سازنده تجهیزات حفاری نیست و تمام سازندگان جهان (از جمله سازندگان ایرانی)، تجهیزات مورد نیاز خود را از سازندگان اینگونه تجهیزات در بازار بین‏المللی تأمین می‌کنند ولی مخالفان ساخت داخل دانسته و یا به احتمال قوی نادانسته این دو موضوع را با هم مرتبط می‏کنند.

نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Russian Federation
|
۱۴:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
0
0
  با این واگزاری شرکت صدرا دیگه شاید هیچ اسمی از این شرکت قدیمی تو صنعت دریایی کشور دیده نشود.
ارسال نظر